Zoals gezegd, een update als we aan het diorama beginnen. Bij deze beginnen aan één van de decorstukken: de achterkant van de 2CV Fourgonette die al eerder in deze thread werd getoond.
Hij is gemonteerd, op de deuren na, en in basiskleur gezet.
De basis van waar ik ben vertrokken is Tamiya's Nato Brown. Gewoon met de spuitbus aangebracht. Daarover volgt dan een laag Gunze mat vernis om de boel te sealen.
Daarover komt dan de kleurlaag: Italeri's 4687 Gloss Blu Angles Blue. Dat moet de oorspronkelijke kleur van de 2CV voorstellen. Het is een verf op waterbasis, dus je kan met een stijf borsteltje en wat lauw water heel makkelijk opnieuw verf weghalen zodat het bruin komt doorschijnen. Dat is op deze kas heel intensief gebeurd, zodat ze een zo goed als volledig verroest uiterlijk heeft met nog hier en daar een likje verf.
Alles is daarna opnieuw met Gunze matte vernis gesealed.
De zijruiten heb ik dicht "getimmerd" met loodpapier (overblijfsel van de kurkbekleding van een heel goede fles wijn) en ook dat werd met hetzelfde Nato Brown beneveld. Je ziet hier een duidelijk tintverschil omdat dit gedeelte niet wordt beïnvloed door het blauw en omdat hierop minder vernis zit, wat het geheel blijkbaar toch ernstig verdonkert.
Dat de verschillende panelen niet goed op elkaar aansluiten laat ik zoals het is. Geen fillers noch putty, het draagt alleen bij aan het in verval zijnde uiterlijk. Nu kunnen we beginnen met detailschilderen: highlighten en bevuilen.
Trouwens, deze manier van modelbouwen is eigenlijk wel zalig werken: "Stofje in de verf? Pfff, so what? Er moet toch nog vuil over."
By the way, weet iemand toevallig waar ik schapen of geiten op 1/24 kan vinden?