Dat er al langer discussie was over het nut en gebruikscomfort van het HANS-systeem is geen geheim. Het lijstje piloten dat er al stevig tegen tekeer ging is indrukwekkend ....
Villeneuve
Quote:
"In de afgelopen negen jaar zou er geen enkele piloot gered zijn door het HANS systeem, er was geen enkel ongeval waar het systeem nodig was.
Pedro Diniz was waarschijnlijk gedood als hij het HANS systeem had gedragen toen hij zijn zwaar ongeval had in 1999 op de Nürburgring, de enige keer dat een verschil zou uitgemaakt hebben zou er een dode gevallen zijn."
|
Quote:
Je kan je hoofd niet deftig bewegen, langs geen kanten, dus als je de pits uitkomt kan je niet kijken.
Probeer maar eens op een smalle bochtige weg te rijden zonder je hoofd te bewegen, het maakt je gewoon ziek.
|
Nick Heidfeld
Quote:
Ik voel dat het meer gevaar oplevert omdat ik me dan niet de hele race kan concentreren, op den duur begint het pijnlijk te worden met gevolg dat je je concentratie verliest en zo kunt crashen.
|
Ook anderen ... Jenson Button, Justin Wilson, Felipe Massa, ... waren eerder al bijzonder kritisch ten opzichte van het HANS device ....
Na de race in Melbourne kwam er nog een verklaring die het HANS-systeem stevig op de korrel neemt ....
Quote:
De eerste race van Rubens is abrupt tot een einde gekomen toen hij zijn bolide parkeerde tegen een muur in de vijfde ronde van de Australische GP.
Barrichello zei dat hij zijn concentratie verloor en dat het te wijten was aan het verplichte HANS systeem dat hem flink wat pijn bezorgde.
"Mijn concentratie was niet meer op de baan gefocust door het HANS systeem dat op mijn sleutelbeen duwde en me verschrikkelijk veel pijn gaf," zover de commentaar van de Braziliaan in 'The Guardian'.
Het is de eerste maal dat Barrichello klaagt over het HANS systeem en is daarmee waarschijnlijk ook niet de laatste.
Coulthard van zijn kant heeft nauw samengewerkt met de makers van het systeem om het systeem te verbeteren en aan zijn lichaam aan te passen.
bron:f1pits.net
|
Piloten die hun concentratie verliezen en daarom crashen .....
Is dit veiligheid ?
to be discussed ....