Voila, eerste dag zit erop.
Lekker goedkope en leuke raceklasses gezien.
De eerste klasse betreft de BMW E 30 klasse (met meer dan dertig deelnemers), de tweede klasse is de Sportklasse, de derde klasse de Supersportklasse en de vierde de Toerismeklasse. Nu ja veel sprake van klasses is er niet want 's morgens werd er door elke klasse een vrije training en een tijdstraining van 20 minuten gereden. Met uitzondering van de E30's, werd de rest van het deelnemersveld dan min of meer verdeeld over de snelle, minder snelle en minst snelle deelnemers. Geen gezeurover PK's of CC's, gewoon racen...
Omdat de wagens per reeks (er werden er drie gereden, van respectievelijk 8, 10 en 12 ronden) qua snelheid werden ingedeeld is het natuurlijk logisch dat je in het hele veld ettelijke spannende gevechten kan zien. Je kon vandaag een bonte mengeling van dikke BMW's, Opel Manta's, Fiat Ritmo's, Suzuki Swift, Renault Mégane, Renault Clio, Alfa 33, Citroen AX, Citroen Saxo... zien.
Over één ding werd niet gediscussieerd : de veiligheid. In de pitlane 20 km/hr, negeren zwarte vlag... Er werden doodgewoon (als voorbeeld ?!?!?) enkelen deelnemers naar huis gestuurd bij een overtreding met een bijkomend bericht : jullie mogen tijdens de volgende wedstrijd eens bezinnen en als je dan tot inkeer bent gekomen mag je de wedstrijd daaropvolgend nog eens proberen. Geen gezeur met commissies of groen tafels, gewoon de daad bij het woord gevoegd.
Als resultaat konden we vaststellen dat we spannende races zagenmet een minimum aan incidenten (hier en daar een enkele verdwaalde deelnemer in de grindbak) en bijgevolg een minimum aan blikschade.
Vandaag alleen maar stralende gezichten in Zolder...
Morgen nog een dag van dat....
Een kleine opmerking : in België blijkt men wat betreft geluidsovertreding strenger te zijn. Vandaag niet minder dan 55 geluidsovertredingen inclusief 15 definitieve uitsluitingen.....
C U
|