View Single Post
  #14  
Old 11-06-2003, 12:58
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Men moet toch een onderscheid maken tussen bepaalde gebruiken in de Cup-races.
Ten eerste is er het "opduwen". Voor de kwalificaties zijn er altijd piloten die afspreken om elkaar op de rechte stukken op te duwen. Vooral op lange rechte stukken, Kemmel op Francorchamps bv., kan dit een paar tienden van een seconde tijdwinst opleveren. Deze praktijk is al bijna zo oud als het Cup-racen zelf en konden we al zien in de Ford Escort Mexico Trofee in de jaren '70. Er is altijd discussie over geweest. Sommigen zijn ervoor, anderen radicaal tegen.
Dan is er het "slipstreamen", waarbij je profiteert van het luchtvacuum dat gecreëerd wordt door een wagen die voor je rijdt. Het is een van de leukste circuittruukjes, waar iedereen, piloten en toeschouwers, plezier aan beleeft.
Een tegenstander, al dan niet met opzet, van de baan rammen; is natuurlijk nog heelwat anders.


Aan Steve :

Ik heb de indruk dat je de eerste helft van dit jaar op een andere planeet gewoond hebt en geen enkele race gezien hebt. Je hebt er in ieder geval absoluut niets van begrepen.
Half autosportminnend België ergert zich blauw aan de toestanden die we dit jaar al in de Cup-races te zien kregen. Nu er eindelijk eens wat strenger wordt opgetreden, ga jij beweren dat men alles aan het kapotmaken is. Hallo? Wake up, please!
Ik weet niet met wie jij gesproken hebt, maar spreek ook eens met de tientallen piloten, die dankzij het agressieve en onsportieve rijgedrag van hun cowboy-collega's, nu al ver over hun voorziene jaarbudget zitten of de Cups intussen al helemaal verlaten hebben.
Reply With Quote