View Single Post
  #1  
Old 29-08-2003, 18:07
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Bandenmaat: Wijziging van de reglementen

Quote:
Michelin bereidt op dit moment een press release voor in reactie op de veranderingen op de bandenreglementen die de FIA woensdag doorvoerde. Twee dagen geleden waarschuwde Charlie Whiting, de technisch afgevaardigde van de FIA, dat de banden niet meer voor gebruik nagemeten zullen worden, maar als ze afgesleten zijn.

Waarom meten ze dan de breedte? De Michelin rubbers worden bij gebruik breder en dat brengt een voordeel mee. Een illegaal voordeel. Dit brengt Michelin natuurlijk helemaal uit balans met nog slechts drie races te gaan dit seizoen. Michelin zal hun compounds voor Monza nu helemaal moeten herontwikkelen. Iets wat onhaalbaar is als we Pierre Dupasqier mogen geloven!

De bandenfabrikant uit Clermont-Ferrand gaat vandaag dus nog een press-release vrijgeven waarin ze hun ongenoegen over de situatie alsook hun ongeloof zullen uiten.

bron: f1world.be
Dit is gewoon pure hilariteit in de F1 .....

Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt ....

Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band ....
Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn ....
De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed ....

Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm ....
Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben

Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben).

Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie

Met dank aan F1-world voor het artikel.
__________________
Reply With Quote