Quote:
Originally posted by Sennake
Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...
|
Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was. Destijds was het verboden om te tanken in de pits, en dus ook "water" tanken was verboden. Ze werden om verschillende redenen gediskwalificeerd dat seizoen, buiten sjoemelen met het gewicht zijn ze ook gepakt op illegale benzine, onreglementaire gaten in de bodem van de wagen en onreglementaire benzine leidingen.
Zo gingen enkele mooie resultaten van Brundle en Bellof verloren.