View Single Post
Old 15-01-2004, 03:57
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Hartelijk welkom TTk.

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Het is inderdaad nodig dat de Belcar-verantwoordelijken zich eens serieus gaan herbronnen en teruggaan naar de oorspronkelijke Belcar (VAS - BBL-Cup - Carglass-Cup)-filosofie : namelijk een zeer ruim technisch reglement waarbinnen de echte creatievelingen en amateurs zich kunnen bewijzen. Het is juist dat vrije technische reglement wat de Belcar (en zijn voorgangers) steeds zo uniek heeft gemaakt.
Zoals je zegt wordt het reglement de laatste jaren onder druk van kapitaalkrachtige nieuwkomers aldoor aangepast.
Helaas zijn er onder die nieuwkomers een steeds groeiend aantal die niet over de juiste autosport-mentaliteit beschikken. Belcar dreigt een soort mode-hype te worden, die een bepaald soort "nouveaux riches"-parvenus aantrekt. In dat soort kringen is het momenteel "supercool" om te kunnen zeggen dat je aan de Belcar meedoet. Autosport op zich kan dat soort heerschappen geen flikker schelen. Nu rijden ze Belcar, binnen twee jaar doen ze aan skydiven; en binnen vijf jaar zijn ze aan het golfen, zeilen ze om de wereld, doen ze mee aan speedboat-races of rijden Parijs-Dakar. Het hangt er alleen maar van af wat er op dat moment "in" is.
De Belcar heeft de laatste jaren de intrede gekend van Vipers, Corvettes en Porsche-monsters. Allemaal leuk om te zien; maar ik vrees dat op een bepaald moment het geheel als een zeepbel uit elkaar gaat spatten, en dan blijft er .....NIETS over.
Het is met heimwee terugdenken aan de periode van de Dumortier-Volvo's , de Selleslagh-Sierra, de Ceulemans-Peugeots, de (niet denigrerend bedoeld) BMW-brouwsels van Carlier, Kenis en Beliën of de home-made Honda's NSX. Stuk voor stuk wagens van amateurs die de Belcar groot gemaakt hebben, maar die (op een uitzondering na) het huidige financiële opbod niet meer kunnen volgen. Ik vrees dat de Audi TT en de Qvick-Mini zowat de laatste der Mohikanen zijn.
Belcar begint te lijken op het verhaal van het monster dat zijn eigen kinderen opeet.
Reply With Quote