Hoog tijd dat ik mijn zegje eens ga doen. Ik heb aan boord van mijn C-klasse zowel ABS als ESP en ik heb met mijn wagen al 2 keer een dag rijvaardigheidscursus gevolgd.
Eerst de ABS : anti-blokkeer-systeem oftewel ALTIJD BLIJVEN STUREN. Wanneer is de remweg zonder ABS korter dan met ABS? Op een perfect droog wegdek bij een remmanoeuver dat even perfect rechtdoor gaat. Waarom? Omdat je zonder ABS inderdaad je wielen gaat blokkeren en de wrijving met het droge wegdek de beste manier is om snel tot stilstand te komen. Of je banden daarna nog mooi rond zijn en je wielen eventueel niet meer in balans zijn is een andere zaak. Maar een ontwijkingsmanoeuver is tijdens het remmen niet mogelijk. Hiervoor moet je stoppen met remmen, uitwijken en terug beginnen te remmen. En dan is je remweg zelfs op droog wegdek langer dan met ABS. Op nat wegdek is ABS zelfs altijd in het voordeel, of je nu moet uitwijken of niet. Samengevat is ABS er niet om je een kortere remweg te bezorgen (dit is een algemene misvatting) maar wel om je onder alle omstandigheden toe te laten je wagen onder controle te houden.
Dan de ESP : electronic stability program. Dit systeem gaat nog een stap verder dan ABS : niet alleen bij het remmen ga je je wagen beter onder controle hebben, maar ook bij het uitaccelereren en vooral in bochten waar je normaal zou beginnen te slippen. Het systeem grijpt namelijk in op de remmen en op de gastoevoer. In een bocht waar je zonder ESP zou beginnen te slippen berekent het systeem vliegensvlug op welke van de 4 wielen (of een combinatie van enkele wielen) er moet geremd worden om de bocht te halen zonder te slippen en tegelijkertijd wordt de gastoevoer teruggeschroefd om hetzelfde resultaat te bereiken. Dit KAN je zelf nooit doen, zelfs de beste chauffeur heeft maar 1 rempedaal en kan dus niet kiezen welk wiel hij wil afremmen (daarvoor zou je al 4 rempedalen nodig hebben). En ik kan je verzekeren dat je tijdens een sneeuwdag zoals gisteren zeer dikwijls het lampje van de ESP ziet aangaan (teken dat het aan het werken is) zonder dat je zelf iets merkt en perfect door de bocht gaat.
Is ESP dan onuitputtelijk? Neen. De wetten van de fysica zijn er voor iedereen en het enige wat ESP doet is de grenzen wat verleggen, eens je erover gaat kan het systeem je ook niet meer in de bocht houden.
Is ESP altijd het beste? Neen. Ik heb al 2 maal in een situatie gezeten dat ik het af moeten zetten heb omdat ik op een gladde ondergrond geparkeerd stond (slijk, sneeuw...) en ik niet meer weg kon : het systeem wil niet dat de wielen doorslippen en neemt dus het gas weg zodat ik gewoon bleef staan terwijl ik het gaspedaal volledig indrukte. Op zo'n moment is het handig dat je ESP ook kan afzetten.
Last edited by Sennake; 30-01-2004 at 08:35.
|