Enkele verfvraagjes: De grondverf van Tamiya, is die redelijk korrelig als je daar een carrosserie mee spuit? Kwestie van te weten of je daarna veel werk hebt om alles weer fijn te zetten.
Vroeger legde ik altijd een grondlaag in Sand of Gray, maar omdat mijn spuitbussen nu toevallig op waren heb ik een Olive Drab gebruikt. Dit is een soort mat groen.
Daarmee heb ik alle kuiponderdelen gespoten van de Tamiya Gauloise moto. Ik dacht dat wanneer ik daarover Telefonica Blue zou spuiten, het blauw zijn eigen kleur zou behouden. Nu blijkt dat dit veel te donker geworden is. Nu is mijn vraag: als ik nu lagen blijf leggen, zal ik dan het oorspronkelijke kleur bekomen? Of zou het kunnen zijn dat de hele handel NOG donkerder wordt?
Terwijl we toch bezig waren met die Telefonica Blue, heb ik voorzichtig een eerste laagje gelegd op de Ford Focus RS van Duval. Ik ben onmiddellijk gestopt met spuiten omdat ik zag dat de dieper liggende gedeeltes (aan de deuren, koffer...) niet gedekt waren. Het valt mij op dat ik dit de laatste tijd meer en meer tegen kom. Iets wat zo',n 10 jaar geleden nooit gebeurde. Zou het kunnen zijn dat het plastic van Tamiya vandaag de dag anders is dan vroeger? Het plastic lijkt mij vettiger.
Ik zie het niet zitten om mijn carrosserien te ontvetten, omdat ik daardoor al ongelukjes heb tegengekomen. Mijn enig alternatief is het carrosserietje vrijven met scotchbride. Maar dan nog weet ik dat ik soms problemen heb met die dieperliggende randen? Iemand een andere oplossing?