interview met Leinders op insidef1.nl:
Quote:
InsideF1 interviewde deze week het Belgische talent Bas Leinders. Leinders probeert al enige tijd in de Formule 1 te geraken en testte in januari voor Jordan. Wij vroegen hem naar zijn ervaringen en hoe hij tegen zijn toekomst aankijkt.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Eind januari kreeg je de kans om te testen bij Jordan. Helaas crashte je al meteen tijdens je eerste ronde, waardoor je die dag maar 16 rondjes hebt kunnen afleggen. Dat was zeker een grote teleurstelling?
Het is natuurlijk niet zo leuk om zoiets mee te maken. Maar uiteindelijk was mijn eerste doelstelling bereikt. Het was belangrijk om een eerste test af te leggen in de Formule 1. Het merendeel van de Belgen weet nu dat het mogelijk is dat er opnieuw een Belg aanwezig kan zijn in de Formule 1. Dankzij de test hebben we ook verschillende partners kunnen motiveren om in het project te stappen en hebben we zo een interessant aanbod kunnen doen aan Jordan Grand Prix.
Je kreeg daarop veel kritiek en negatieve berichtgeving over je heen. Trek je je dat soort berichten erg aan? Of lukt het je om alles wat te relativeren?
Het enige wat ik spijtig vind is dat verschillende media met opzet verzwijgen dat Ricardo Zonta (die op dat moment ook aan het testen was, red.) zelf is komen zeggen dat er olie op de baan lag. En Renault heeft bevestigd dat zij op dat moment die olie hebben verloren op de piste. Maar dat ligt waarschijnlijk ook een beetje aan de huidige samenleving waar het negatieve en het sensationele beter verkoopt in de verschillende media.
Uiteindelijk lig ik er niet wakker van. Ik weet dat ik geen fout heb begaan, dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik nooit fouten maak, maar als ik ze maak geef ik ze ook meteen toe. Er zijn mensen die zeggen dat ik dat niet moet doen maar ik denk dat eerlijkheid het beste is, altijd.
Je maakt er geen geheim van: Formule 1 is je belangrijkste doel. In de media werd gesuggereerd dat je een belangrijke kanshebber was om testrijder te worden bij Jordan. Die functie ging helaas naar Timo Glock. Ben je op dit moment nog bezig met opties om iets in de Formule 1 te kunnen doen?
Het is voor mij het juiste moment om te proberen om in de Formule 1 te geraken. De Grote Prijs in België is terug op de Formule 1-kalender, ik heb juist twee uitstekende seizoenen achter de rug in de World Series by Nissan waar ik gestreden heb met Montagny, Wilson, Zonta, Bernoldi, Sarrazin. En er zijn verschillende mensen die mij enorm steunen om dit project te verwezenlijken. Wij zijn op dit moment nog steeds bezig met Formule 1.
Onze eerste doelstelling was de test en de tweede is een aanwezigheid in de Grote Prijs van België. Het feit dat wij een serieus bod hebben kunnen doen naar Jordan toe was een meevaller.
Zoals het er nu naar uitziet kan het wel eens geen Formule 1 worden dit jaar. Wat zijn nu je alternatieve plannen voor dit seizoen?
Zoals ik in de vorige vraag al zei is de Formule 1 nog altijd een doel voor dit seizoen. Er is natuurlijk geen zekerheid maar we gaan het toch proberen. Ik weet nog altijd niet of ik aan de start zal staan van een kampioenschap. Ik wil mij echt concentreren op de Formule 1.
Je zette de afgelopen jaren uitstekende resultaten neer in de Nissan World Series. Hoe leuk was het om competitief te zijn in een van de betere autosportseries?
Het is enorm motiverend om al zo lang aan de top te staan in zeer competitieve kampioenschappen als de World Series by Nissan. Ik hoop dat ik nog meerdere jaren zo competitief kan zijn in een top éénzitter kampioenschap.
Er was de afgelopen weken heel wat opschudding rond de vraag of Verstappen in 2004 voor Jordan zou rijden of niet. Jij was ook in nauw contact met Jordan. Heb je veel van die affaire opgevangen?
Nee, wij zijn vooral met onze eigen zaken bezig geweest. Mijn mogelijke positie bij Jordan was dan ook geen enkele bedreiging voor Jos, en Jos zijn positie ook niet voor mij. Wij hebben nooit geprobeerd om het tweede zitje te bemachtigen.
Hoe moeilijk is het om als Belg in het Formule 1-wereldje binnen te geraken?
Het is zeker niet eenvoudig. Maar het is voor niemand makkelijk. Er zijn maar een twintigtal zitjes beschikbaar in de Formule 1. En niet elk land kan vertegenwoordigd zijn. Sinds de test bij Jordan zijn de Belgen er zich wel van bewust geworden dat ik een reële kans maak op een zitje in de Formule 1 en dat maakt dat we nog mogelijkheden hebben naar de toekomst toe.
De FIA probeert nog altijd de verschillen tussen de grote teams en de privé-renstallen kleiner te maken. Ook dit jaar zijn de reglementen weer aangepast. Wat is jouw verwachting voor het komend Formule 1-seizoen? En wordt Schumacher weer wereldkampioen?
Het verschil tussen de teams zal kleiner worden maar hoeveel is moeilijk te zeggen. Er zal altijd een verschil blijven bestaan, net zoals ook in andere raceklassen meestal dezelfde teams vooraan te vinden zijn. Maar als je het verschil kleiner maakt is het makkelijker voor kleine teams zich op te werken. In het verleden was er een onoverbrugbare kloof en het zou fantastisch zijn als die kloof kleiner zou worden.
Voor dit seizoen is Schumacher zeker één van mijn favorieten samen met Raikonen en Montoya.
Wij willen Bas Leinders hartelijk bedanken voor zijn medewerking aan dit interview
|