View Single Post
Old 20-04-2004, 22:27
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Het verwonderd mij dat, in mijn dagblad althans, er geen lezersbrieven gekomen zijn betreffende deze uitzending op VTM. Deze "meest gelezen krant van Vlaanderen" gaat sinds enkele jaren, met het Duitse Bild als voorbeeld, ook de sensationele toer op en sensatie verkoopt blijkbaar goed, want hun oplage gaat in sterk stijgende lijn.
Op de vraag of de uitzending van VTM gemanipuleerd werd om sensatie te kunnen brengen, antwoord ik volmondig en luid JA. En ik staaf het met enkele praktische voorbeelden:
- Er werd gezegd dat dergelijke races in Nederland en Duitsland verboden zijn voor milieu-technische redenen. Niets is minder waar. Jaren terug waren er drie asfalt circuits in Duitsland waar er gebangerd werd. Het ene is dichtgegaan omdat de eigenaar de grond verkocht heeft en er nu appartementen opstaan. De twee andere omdat de grondbestemming niet paste voor het beoefenen van de autosport en de uitbatingsvergunning niet meer verlend werd. In Nederland hebben de bestaande ovalen circuits nog nooit Bangerraces georganiseerd; dit is een bewuste keuze van de organisator. Nochtans wordt in de zomerperiode bijna ieder weekend in de Noord Nederlandse dorpen,op een weide, Bangerraces gehouden en in een ware sfeer van volksvermaak wordt het wagenpark midden in het dorp geplaatst en rijden de auto's, via de afgesloten openbare weg, naar de "race baan". In Engeland wordt er ieder weekend op 3 tot 5 plaatsen zulke wedstrijden gehouden; sommige lokken zelfs meer dan 10.000 toeschouwers; cijfers waarvan de meeste circuits maar kunnen van dromen. In België tenslotte worden er zeer dikwijls op autocrossen Banger wedstrijden gehouden. Wat wel waar is, is dat Warneton het enige asfaltcircuit is (Engeland uitgezonderd) waar er gebangerd wordt. De nuance is dus toch wel zeer groot.
- De brave man van het Vlaamse Kruis verkondigde fier dat er reeds 10 interventies geweest waren; VTM deed het voorkomen dat dit alles van bij de Bangerraces was. Er werd niet bijgezegd dat van deze 10 slechts 1 interventie voor een Banger piloot nodig was. De rest was een kind dat bewusteloos gevallen was; een toeschouwer, welke zijn voet had omgeslagen en verschillende piloten en mekaniekers in andere klassen, welke een schaafwonde, snijwonde of een kleine brandwonde hadden.
- Er werd een ex-Bangerpiloot geïnterviewd, welke een gedeeltelijke verlamming heeft opgelopen, 10 jaar terug, bij het Bangeren. Terloops moet gezegd, dat hij in deze tien jaar nog geen enkele Bangerrrace heeft gemist als toeschouwer. Wat er ook niet werd bijgezegd is, dat dit ongeval in gelijk welke andere speedwayklasse en ook in Zolder of Francorchamps dezelfde gevolgen zou gehad hebben. Er was dus geen enkel oorzakelijk verband met het Bangeren, maar dit werd natuurlijk achterwege gelaten.
- Er werd een pittoreske figuur eruit gepikt, welke fier verklaarde dat zijn zoontje ook reeds met zijn speelgoed autotjes botst. Ik ben 7 maal grootvader; ben niet speciaal een Bangerfan en wat stel ik vast? Ook mijn kleinkinderen botsen met hun speelgoed autotjes. Een fantastische vaststelling van VTM. Bijna wereldnieuws.

Bangerraces maken slechts 10% van onze wedstrijden uit, maar krijgen wel 80% van de televisie aandacht, welke verleden jaar toch opliep tot 1uur en 7 minuten. Dat het ook anders kan bewijzen de uitzendingen, gemaakt over het Bangeren in Warneton, door FR3 (Frankrijk), RTL-TVi, Sat 1 en Kabel 1 (deze laatste 2 Duitse zenders).

Dat Bangeren weinig met autosport te maken heeft, daar zijn wij het volledig mee eens. Camso worstelt al jaren met een imago dat speedway gelijk staat met "kapot rijden". Dat het ook andere zaken te bieden heeft bewijst de nieuwe Camso V8 klasse: zeer snelle en krachtige autos (450pK voor slechts 905kg). Gelukkig hebben verschillende TV zenders, zoals SKY TV(GB), RTL-TVi, M6 en Canal 9 (beide Frankrijk) dit ingezien en de mastercassette over de Camso V8 wedstrijden tijdens het Paasweekend opgevraagd.
Reply With Quote