Donderdag 22 april, vrije-trainings-dag ( the original )
Het was nog goed nat toen de eerste World Series Light om 9u05 op de piste verscheen. Zolder lag er vrij glad bij en om het een beetje veilig te houden toonde de baanposten dan ook de geel/rood gestreepte vlag. Een verwittig mens is er twee waard werd ons vroeger altijd verteld en zelfs nu klopte deze theorie. Zelfs nog toen voor de WS Lights de laatste geblokte vlag viel telde we nog geen één uitstapje of grindbak bezoek.
Iets waar grote broer V6 of de “World Series” eigenlijk een voorbeeld konden aannemen. Enkele teams opteerde reeds voor slicks andere probeerde het nog even op intermedium of zelfs regenrubbers. Drie verschillende race lijnen maar ook evenveel misverstanden.
Aanrijdingen bleven gelukkigerwijs uit maar op het stukje Villeneuve-Terlamen-Borderbergbocht werden toch regelmatig Hitchcocks geschreven.
Om 10u30 gaat het voor de eerste keer dan echt mis, Michael Keohane (vervanger van Marc Hynes) gaat te laat in de remmen en duikt na een driehonderdzestiger in de Villeneuve grindbank. De tweede code rood is er om 11 uur voor een KTR wagen met technisch defect. Er wordt gekozen voor de veiligste procedure want de bolide staat gevaarlijk en half op de piste. Om 11u45 is het alweer zover, Enrique Bernoldi trotseerde bijna de volledige grindbak van de eerste linkse maar haalde net de laatste meters niet. Opnieuw de rode vod in het spel en de rest van het veld mag mee voor de “almuerzo”. De World Series zijn nog steeds in Spaanse handen en dan klink “middagmaal” toch ietsje minder zonnig.
Na de break blijf alles rustig tot 14u30 of tot er weer eentje vergeet zijn vierwieler op het gras te parkeren bij een technisch defect, tien minuten later gaat Olivier Pla (vorige week ook al goed voor twee rode vlaggen) even kijken hoe diep de grindbak van de chicane is. Alweer wordt het zekere voor het onzekere genomen en word de rode vlag gezwaaid. Maar de grindbak blijkt niet zo erg diep te zijn want na wat manoeuvreren kan de Fransman zijn weg zonder hulp verder zetten. Om 15u10 parkeerde Rogrigo Sperafico zijn Dallara met technisch defect aan Viverselpoort en terwijl alle ogen op de Braziliaan gericht zijn knalt Pablo Donoso in de Chicane zijn bolide naar de eeuwige jachtvelden. Ondertussen had de Indiër Narain Kaarthikeyan de klok doen stoppen op 1.21”597. Alé alweer een bewijs "Red Bull geef je vleugels".
De laatste 90 minuten van deze training was weggelegd voor de MVD Belcar maar bracht eigenlijk geen verrassingen. In numerieke volgorde krijgen we: Kumpen/Longin (Chrysler Viper), Schreurs/Verheyen (Porsche 996 Biturbo), Kuismanen/Hasenbichler (Chrysler Viper), Van de Haterd/Couwberghs (Porsche 996 Biturbo), Wauters/Wauters (Porsche 996 Biturbo), Menten/Verbergt (Porsche 996 Biturbo), Palttala/Van Sande (Porsche 996 Biturbo), Meulders/Moonens (Porsche 996 Biturbo), Van Moerkerke/De Drijver (Stealth), Maes/Tanghe (Porsche 996 Biturbo), Raus/Raus (Porsche 996 Biturbo), Cole/Cuff (BMW Z3), Mattheus/Redant (Audi TT), Theuws/Derdaele (Ultima), Qvick/Geoffroy (Ultima), Lambert/Lefort (Porsche 996 GT3/RS), De Gastines/De Craene (Porsche 996), Chouvel/Horion (Jaguar silhoutte), Van Bellingen/Coenen (BMW silhoutte), Beliën/Jacobs (BMW E46 M3), Smets/De Keersmaeker (BMW E46 M3), Kenis/Severich (BMW E46 M3), Van Delm/Bürrick (Ford Mondeo Turbo), Vannerum/Neyens (Mercedes CLK), Morlet/Moury (BMW M3 3.2) en Steinberg/Cuyvers (BMW E36 M3).
AD sport zet dit weekend een extra Porsche in voor Eric Bruynooghe en Vic Hermans. Maar ook M-S-E had nog een BMW op overschot en deze wordt onder de bips geschoven van het gelegenheidsduo Thieu Molenaars en Jef Van Samang.
Enjoy dit weekend zou ik nog willen zeggen, maar vergeet vooral de oordopjes niet !
Bij leven en welzijn, tot volgende week.
Ronald Janssens
Enkele foto's
Welkom in ... Thema Cafe WHEELS Circuit Zolder.
www.wheelscafe.be