Een klassiek circuit en toch een eerder saaie wedstrijd, grotendeels in fast forward bekeken. Weer een argument voor ome Bernie om het oude continent af te zweren. En toch, in Italië beleefden de fans een hoogdag: een Ferrari op de pole en diezelfde Ferrari op de hoogste podiumtrede.
Hamilton gaf weer blijk van jeugdig ongeduld en elimineerde zichzelf in de eerste halve ronde. Goed voor het kampioenschap. Alonso en Button profiteerden ten volle van deze situatie, ook al omdat de Red Bulls vandaag een minder dagje hadden. He tactisch spelletje met de bolide van Vettel bracht hen anders wel een mooie troostprijs op.
Weinig soeps op de baan, des te meer spanning als gevolg van de uitslag. Liefst 5 heren zijn nog in de running om de kampioenstitel te behalen. Twee jonge wolven tegen drie ouwe rotten, met in elk kamp ééntje die nog geen kampioen geweest is. Mijn gok: Mark Webber

, zijn maatje Vettel moet eerst zichzelf nog onder controle krijgen. En zou het dan toch Hamilton, Alonso of Button worden, dan kan ik daar best mee leven.
Tot dusver is seizoen 2010 een voltreffer, met een grote verscheidenheid aan winnaars, tamelijk wat spannende races, met nog slechts vijf GP's te gaan nog evenveel titelkandidaten, en de mindere vertoningen (zoals vandaag en in zekere zin zelfs Spa) neem ik er graag bij.