![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Esp
Voor diegenen die dat hebben : vinden jullie dat een echte meerwaarde op jullie auto ? Is dat al van pas gekomen of geeft de wetenschap dat jullie het hebben meer zekerheid ?
Ik richt me dus niet tot die mensen die menen dat eens ze over dat snufje beschikken als een gek over de weg kunnen scheuren. Zie mezelf als een vrij defensief autorijder en vraag me af of zo'n optie de moeite waard is. Heb zelf ook eens een proefritje mee gemaakt (dankzij Sennake, rendons à César ce qui est à César) op een artificieel circuit en het de werking was wel spectaculair, maar komt het echt van pas op de openbare weg ? Dank bij voorbaat.
__________________
![]() |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dat door al deze snufjes, het echte rijden verloren raakt. Of deze veiliger zijn, heb ik zo men twijfels. Vb. met ABS is de remweg veel langer dan zonder ABS, is de baan spiegelglad, slaat de ABS reeds snel tilt. ESP is ook zo'n snufje, straks spreken we nog tegen onze wagen, en vertellen we hem waar we heen willen. Hoe meer men alles uit onze handen neemt ivm auto rijden, hoe minder leuk ik het vind. Trouwens al eens bij volgende gedacht stil gestaan; als je altijd dezelfde bocht snel neemt vb. een afrit autosnelweg, moeten door deze ESP toch de remmen ongelijk slijten!?
![]() |
#3
|
||||
|
||||
Als je een achterwielaangedreven auto wil kopen dan zou ik het toch nemen. Op mijn vader z'n auto (Mercedes E) staat dat op en als je dat uitschakelt breekt die een pak sneller uit (zeker op een natte baan) en daarvoor moet je niet gek doen. Op een voorwielaangedreven wagen kan ik de werking ervan niet inschatten, geen ervaring mee.
|
#4
|
|||
|
|||
Dat ESP werkt, blijkt volgens mij tamelijk goed uit de Topgear reportages van Tiff Needell: om echt zwaar te driften, moet hij dat altijd afzetten
![]() |
#5
|
||||
|
||||
En als je ooit een slipcursus volgt adn zetten ze de ESP ook altijd uit om beter te kunnen slippen. Het heeft dus wel degelijk zijn nut volgens mij. Maar als je defensief rijdt en op je snelheid let denk ik niet dat je het nodig gaat hebben. Ikzelf heb het niet in mijn auto (toen bestond dat nog niet) dus ik kan mijn ervaringen met ESP (buiten de slipcursus dan) hier niet neerpennen.
|
#6
|
||||
|
||||
Dat het werkt is een feit dat zeker is. Kan ik getuigen, ben lesgever "slipcursus", wij horen liever rijvaardigheidscursus.
Je moet je eigenlijk niet afvragen of het nut heeft, je moet je afvragen of je het risico wil lopen om het niet te nemen. Je mag de beste chauffeur zijn ooit en zéééééér defensief rijden, misschien kom je ooit de allerslechtste chauffeur tegen en doet hij iets zo ongelofelijk stom dat jij daardoor aan het slippen gaat. Op dat ogenblik is het gadget zijn geld meer dan waard. Gebeurt dit niet dan had je het niet hoeven te nemen. Dit geldt trouwens voor alle soorten van verzekeringen. Ik rijd reeds meer dan 20 jaar zonder ongeval maar elk jaar betaal ik braafjes mijn (verplichte)premie, voor als het ooit nodig moest zijn. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een hospitalisatieverzekering terwijl er toch slechts een minderheid gebruik van maakt. Maar als je er ooit gebruik moet van maken ben je blij dat je ze hebt. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Als ge anderzijds niet zo hard duwt dan zit ge meestal mijlenver van de limiet... Hetgeen mij het rijplezier wat ontneemt is de belachelijke snelheidsbeperkingen en flitspalen op meest onozele plaatsen (ik woon in Hasselt)... Ik moet anderzijds wel zeggen dat ik liever rijd zonder servostuur (buiten om te parkeren dan) FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
![]() En inderdaad, die flitspalen en heuvels en pleintjes en .... van de Steve zijn zeer gevaarlijk + hinderlijk en vergeet vooral niet dat wij ze betalen! Ze zouden beter de wegen eerst eens goed onderhouden. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
FF
__________________
Calamitas R&S Team - www.calamitas.be |
#10
|
||||
|
||||
Hoog tijd dat ik mijn zegje eens ga doen. Ik heb aan boord van mijn C-klasse zowel ABS als ESP en ik heb met mijn wagen al 2 keer een dag rijvaardigheidscursus gevolgd.
Eerst de ABS : anti-blokkeer-systeem oftewel ALTIJD BLIJVEN STUREN. Wanneer is de remweg zonder ABS korter dan met ABS? Op een perfect droog wegdek bij een remmanoeuver dat even perfect rechtdoor gaat. Waarom? Omdat je zonder ABS inderdaad je wielen gaat blokkeren en de wrijving met het droge wegdek de beste manier is om snel tot stilstand te komen. Of je banden daarna nog mooi rond zijn en je wielen eventueel niet meer in balans zijn is een andere zaak. Maar een ontwijkingsmanoeuver is tijdens het remmen niet mogelijk. Hiervoor moet je stoppen met remmen, uitwijken en terug beginnen te remmen. En dan is je remweg zelfs op droog wegdek langer dan met ABS. Op nat wegdek is ABS zelfs altijd in het voordeel, of je nu moet uitwijken of niet. Samengevat is ABS er niet om je een kortere remweg te bezorgen (dit is een algemene misvatting) maar wel om je onder alle omstandigheden toe te laten je wagen onder controle te houden. Dan de ESP : electronic stability program. Dit systeem gaat nog een stap verder dan ABS : niet alleen bij het remmen ga je je wagen beter onder controle hebben, maar ook bij het uitaccelereren en vooral in bochten waar je normaal zou beginnen te slippen. Het systeem grijpt namelijk in op de remmen en op de gastoevoer. In een bocht waar je zonder ESP zou beginnen te slippen berekent het systeem vliegensvlug op welke van de 4 wielen (of een combinatie van enkele wielen) er moet geremd worden om de bocht te halen zonder te slippen en tegelijkertijd wordt de gastoevoer teruggeschroefd om hetzelfde resultaat te bereiken. Dit KAN je zelf nooit doen, zelfs de beste chauffeur heeft maar 1 rempedaal en kan dus niet kiezen welk wiel hij wil afremmen (daarvoor zou je al 4 rempedalen nodig hebben). En ik kan je verzekeren dat je tijdens een sneeuwdag zoals gisteren zeer dikwijls het lampje van de ESP ziet aangaan (teken dat het aan het werken is) zonder dat je zelf iets merkt en perfect door de bocht gaat. Is ESP dan onuitputtelijk? Neen. De wetten van de fysica zijn er voor iedereen en het enige wat ESP doet is de grenzen wat verleggen, eens je erover gaat kan het systeem je ook niet meer in de bocht houden. Is ESP altijd het beste? Neen. Ik heb al 2 maal in een situatie gezeten dat ik het af moeten zetten heb omdat ik op een gladde ondergrond geparkeerd stond (slijk, sneeuw...) en ik niet meer weg kon : het systeem wil niet dat de wielen doorslippen en neemt dus het gas weg zodat ik gewoon bleef staan terwijl ik het gaspedaal volledig indrukte. Op zo'n moment is het handig dat je ESP ook kan afzetten. Last edited by Sennake; 30-01-2004 at 08:35. |
#11
|
||||
|
||||
Hmm, dat onderwerp is hier precies terug naar omhoog gegaan.
Concreet heb ik het ook eens bij de dealer van het betreffende merk gevraagd (= Saab) en die vertelde me dat het bij die wagens eigenlijk niet echt nodig is, omdat ze voorwielaandrijving hebben en de voorkant aan de weg plakt. Heb nu dus wat extra elementen, waarvoor dank ![]()
__________________
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Last edited by bobcat; 30-01-2004 at 11:56. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
De weg mag dan nog zo glad zijn ,geen enkele wagen kleeft aan de weg zonder deze hulpmiddeltjes . Het is misschien beter om eens te liusteren naar anderen dan naar verkopers die er allen op uit hun zakken te vullen .
__________________
yannick racing |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Nu moet ik maar beslissen of ik het erop wil of niet... En 't is voor vanavond...
__________________
![]() |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
In mijn plaats zeker bijnemen ook omdat onze wagen ( een scenic ) het heeft en het een comfotabeler gevoel heeft.
__________________
yannick racing |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|