![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hallo allemaal! Een nieuwbie hier op dit mooie forum- eentje met redelijk wat ervaring in plastic plakdozen, maar geen enkele met metalen 1:43 kitjes. Het is echt een experiment.
Ik ben een Hollandse meid met standplaats Antwerpen, en ik ben F1 fan sinds mijn kinderjaren...Mijn passie ligt voornamelijk in de jaren 70 en 80. Ik heb hier twee kits staan, de Brabham BT46/b ("de stofzuiger") en de Tyrrell P34/2 6-wieler. Ik ga dus duidelijk voor lekker exentrieke 70's wagens hier. De Brabham komt uit Hong Kong met dank aan ebay, en de Tyrrell komt van een vriendelijke mijnheer in Mechelen.(tony toy) Verder bouw ik een diorama om dit alles in te displayen met figuurtjes van "trackpass" miniatures en een heleboel dinky toys reservebandjes. De kit van de Tyrrell heb ik open gemaakt, bekeken, gewanhoopt, en gelijk weer opgeborgen. Ik bedoel- wat een prachtig spul, hoe krijgen ze het gemaakt maar hoe zet je het in godsnaam netjes in elkaar? De Brabham met de ventilator heeft geen open motorcompartiment en is dus iets minder ingewikkeld, dus hier begin ik mee. Hij zit nu in de grondverf, en ik hoop binnenkort wat foto's te posten van de vorderingen. Duim voor me, ik heb het nodig ![]() |
|
||||
|
||||
We hebben hier wel enkelen die ervaring hebben met die dingen
![]() Als je ergens aan twijfelt, post dan eerst de vraag. Dan halen we je er wel door. En als het écht stokt, dan is er misschien nog de mogelijkheid om het eens in levende lijve te komen bespreken op de modelbouwmeetings? Succes!
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Hopelijk zal je het hier naar je zin hebben en de nodige stimulans vinden om deze kit niet op te geven!
|
|||
|
|||
Ah, opgegeven is tie nog niet, alleen een beetje uitgesteld. Nummer 1 moet eerst af... Eén vraag al vast: wat voor grondverf gebruiken jullie? Ik heb wat problemen met de hechting op de metalen onderdelen (zelfs na opruwen en ontvetten) Liefst iets in een spuitbus...
Oh, en meetings? Dat klinkt interessant! Is er hier ergens een agenda? Veel dank al vast! |
|
||||
|
||||
Alvast welkom hier,ik spuit al mijn modellen met Motip spuitbussen,grond ,lak,vernis en tot heden nog geen probleem gehad
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Meetings staan inderdaad in een agenda en die vind je hier Gisteren is er pas een meeting geweest. Tom |
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb al een paar dozijn van die metalen 1/43 F1's gebouwd, dus als je vragen hebt, laat maar komen! Een voorbeeld van een buildup van bv de Renault van Alonso op schaal 1/43, in metaal, vind je hier. Wat je eerste vraagje betreft: ik gebruik meestal de grondverf van Tamiya, die verkrijgbaar is in de kleuren grijs en wit. De hechting van beide soorten primer is gelijk, maar de witte is veel beter geschikt voor modellen die een witte of lichte lakkleur krijgen, terwijl de grijze eerder gebruikt wordt voor donkere kleuren. Dus in dit geval kan je de grijze gebruiken. De agenda van onze meetings kan je hier vinden. Onze vaste vergaderstek ligt in themacafé Wheels op het circuit van Zolder, maar soms vergaderen we ook wel eens "op locatie". Verder nemen we ook regelmatig deel aan modelbouwbeurzen. Succes met het model, en als het effe kan zeggen foto's natuurlijk veel meer dan woorden ![]() |
|
|||
|
|||
Hoi Elwing,
allereerst welkom wat de grondverf betreft, het is al gezegd Tamiya of Motip. Persoonlijk gebruik ik altijd Motip gewoon omdat ze veel goedkoper is ![]() Mijn receptje om te ontvetten: na het schuurwerk alles in de wasbenzine en met een oude tandenborstel opschuren daarna nog eens in het afwasmiddel. Quote:
![]() ![]()
|
||||
|
||||
Hey WELKOM hierzo !!
Die foto's zijn natuurlijk van je modelleke he. Allez, van je 1/43 model want je zou misschien kunnen denken bij sommige reacties dat ze van jou een foto willen. hihi, ja wij Vlamingen zijn snoepers he ![]() Succes alvast !!
|
|||
|
|||
Bedankt voor jullie fantastische advies...Al heb ik heb dat tot dus ver in de wind geslagen vrees ik. De brabham zit in de grondverf, en dat heeft nog wat voeten in de aarde gehad. Ik had een bus grondverf van de brico staan- slecht idee, spetters all over, dus schuren maar. Daar na hab ik bij Ballien een bus grondverf voor metalen figuren gekocht. Deze werkt perfect, behalve op plaatsen waar nog wat brico verf zat, daar kwam een heel artistiek craquelé effect. *insert stevige vloek hier*.
Toen heb ik het blik verfafbijtmiddel voor noodgevallen uit de kast gehaald en ben ik op nieuw begonnen. Gelukkig liggen de spullen nu redelijk gaaf te drogen. Overigens ben ik gewoon te werken met vallejo acrylverven en ik ben van plan dat heel eigenwijs te blijven doen. ![]() In de tussentijd heb ik verder gewerkt aan een dioramaatje. ![]() ![]() Het is een mootje Anderstorp of iets dergelijks. De figuurtjes zijn van trackpass, en de goed georganiseerde en kraakheldere werkomgeving is van mij ![]() I'll be back! |
|
||||
|
||||
Welkom hier op het forum,
![]()
|
||||
|
||||
Heel even leek het erop of ze zich echt gingen uitsloven, onze plekkers, maar dat was gelukkig maar een indruk...
![]() Welkom ook van mijn kant op het forum. Afgaande op de gieterman en het dio, denk ik dat het allemaal wel goed zal komen. Zoals al eerder aangegeven, heeft deze bende modelbouwgekken zich op een bepaald moment georganiseerd als een heuse club met maandelijkse bijeenkomsten in Zolder en alles erop en eraan. Je moet hier maar eens wat verder rondneuzen, per meeting bijvoorbeeld staat er ook altijd een verslagje ed bij. Buiten de gebruikelijke blabla ivm formaliteiten en het kwijlen op andermans creaties, proberen we tijdens deze bijeenkomsten ook voldoende aandacht te besteden aan praktijkvoorbeelden dmv demo's enz. Voor het overige zijn we bekend om redelijk recht voor de raap onze mening te posten, ook hier op het forum en dus ook als het ietsje minder goed zou zijn. Wel altijd op een beschaafde manier natuurlijk, met als doel om van iedereen die er voor open staat, een betere modelbouwer te maken. "Te gek, fantastisch, gaaf, subliem enz." zie je hier wel, maar wellicht in een iets minder mate dan op andere fora. Dat de meeste hier elkaar ook in het echte leven kennen, is daar waarschijnlijk niet vreemd aan. Kijk al uit naar je volgende update. ![]() |
|
|||
|
|||
Okee, nog steeds bezig- ben twee problemen tegen gekomen: één van de banden is gebroken, bros door ouderdom lijkt het, maar ik heb dit redelijk kunnen reparen met seconedenlijm. Maar ik heb moeite met het aanbrengen van de decals op de bandjes. Ze willen niet plakken en vallen er gewoon af. Heeft iemand daar een tip voor?
|
|
||||
|
||||
Quote:
Meer tips en info hier: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009 |
|
|||
|
|||
okee, jullie dachten al dat ik jullie vergeten was maar dat is zeker niet het geval. Ik heb noest doorgebouwd en het kitje is inmiddels klaar. Tevreden ben ik er niet over- maar het was in ieder geval erg leerzaam en ik heb vele tips van op dit forum uit kunnen proberen. Ik heb nog veel te leren, en zal zeker eens langs komen in Zolder.
Er waren een paar echte problemen: -de banden. Eén er van brak! Ze voelen vreemd vettig en wasachtig aan, ook na ontvetten...Ouderdom? Decals waren absoluut niet te plakken, ik heb van alles geprobeerd. De gebroken band heb ik met secondenlijm kunnen plakken maar mooi is anders. -de decals. Ook zeer oud neem ik aan...Ze breken al als je er naar kijkt. Ik begrijp dat er iets bestaat om dit mee te verhelpen, maar ik heb me voor nu beholpen met wat er was. -vingerafdrukken..Van mij dus. Het blijft moeilijk om dit te omzeilen, zelfs met handschoenen en alles. Het uiteindelijke lak resultaat is niet wat ik er van had gehoopt. Vooral de transparante laklaag ligt er veel te dik op, dit mede door de problemen met de decals. Het kitje zelf is eigenlijk zeer eenvoudig en het in elkaar zetten leverde geen problemen op. De wielen draaien niet en ook sturen de voorwielen niet. Dit lijkt ook niet de bedoeling te zijn in deze kit. Ik kan hem overigens wel aanraden... leuk apart wagentje. Maar zorg wel dat je een nieuw doosje krijgt. Okee, genoeg geklets, tijd voor de foto's! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|