De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 31-07-2010, 10:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Dodelijk ongeval op Zandvoort, censuur op autosport.nl?

Het bericht: http://www.telegraaf.nl/autovisie/au...__.html?p=20,1

Afgelopen donderdag heeft er een dodelijk onegval plaatsgevonden tijdens een race experience van Raceplanet/Bleekemolen. Aangezien het bericht op donderdag summier was op Telegraaf.nl dacht ik dat het verstandig was om een thread te openen op het forum van autosport.nl om meer te weten te komen. Enkele forummers wonen zowat op het circuit

Lang heeft de pret niet mogen duren want binnen twee uur was mijn thread weg. Dit zonder melding van een moderator waarom deze thread is verwijderd, ik vind dat ronduit onbeschoft gedrag. Als iets niet kan of mag op een forum, maak er dan melding van naar de forummer.

Wat betreft het bericht, ik kan werkelijk niet bedenken waarom er geen bericht mag worden gepost over een dodelijk ongeval. Of toch? De enige reden die ik kan bedenken is dat fastcompany/autosport.nl een van haar trouwe klanten in bescherming wil nemen. Raceplanet komt nogal vaak voor op autosport.nl.

Als dat de reden is dan is er sprake van censuur of beperking van een vrije meningsuiting. Dan is autosport.nl een een waardeloos medium geworden. Want waar berichten ze nog niet meer over als er klanten betrokken zijn bij bepaalde gebeurtenissen? Echte journalistiek in autosportland is dus niet mogelijk.

Wat betreft het dodelijk ongeval zelf? Daar komen wel enkele vragen om de hoek kijken. Hoe kan een FFordje in brand schieten? Slecht onderhoud?

En waarom kan die man er niet uit? Waren er geen baanposten actief op het circuit die de man hadden kunnen helpen? Hoe lang heeft het geduurd voordat er hulp ter plekke was? Liggen de beelden van dit ongeval vast op het interne cameracircuit ?

Mijn gevoel zegt me dat bepaalde dingen niet in de haak waren, benieuwd hoe dit verder gaat. Het komt toch wel op het internet terecht, al is het via een vrij belgisch forum
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 31-07-2010, 12:26
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Het is toch algemeen geweten dat er tijdens zo'n vrije circuit dagen een minimale bezetting is qua baanposten. In Zolder is dit zeker zo, herinner je nog de Gumpert Apollo van RS Racing die uitgebrand was tijdens een vrije training
omdat er aan de post waar geparkeerd werd geen baanposten stonden.

http://www.racingworld.be/nieuws/2391/

Als je zoiets overkomt en je kan niet uit de wagen... misschien is dat op Zandvoort wel gebeurd.
Ik hoor je zelf vaak vertellen Mark dat er tijdens echte raceweekends al te weinig baanposten zijn, wat moet het dan niet zijn op zo'n vrije dagen.

Als die website waar je van spreekt gesponsord wordt door Raceplanet/Bleekemolen, dan moet je er inderdaad geen tekeningetje bijmaken waarom je topic geruisloos verdwijnt daar.

Een spijtig voorval alleszins!

Last edited by Neo-242; 31-07-2010 at 12:27.
Reply With Quote
Old 31-07-2010, 14:20
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Ik vond het al opmerkelijk dat er op autosport.nl en hun forum zelf helemaal niets over dit tragische ongeval te lezen is. Verbaasd ben ik niet omdat Bleekemolen ook adverteert op autosport.nl, Jeroen Bleekemolen schrijft columns (al zijn die stukjes de naam column niet waard ) en in het verleden heeft men wel vaker topics met kritiek op Circuit Park Zandvoort gesloten. Dat men een scherp oog houdt op topics om wilde geruchten te voorkomen daar ben ik het volledig mee eens, echter een topic zonder enig bericht sluiten is belachelijk. Ook dat men geen kort bericht op autosport.nl heeft geplaatst is belachelijk. Autosport blijft een gevaarlijke sport (al heeft een Race Experience niet veel te maken met autosport), echter door te zwijgen (censuur toepassen is een beter woord) is dit tragisch ongeval toch gewoon gebeurd. De man is en blijft overleden. Autosport heeft veel mooie kanten maar helaas ook zwarte randjes.

Twee journalisten van autosport.nl waar ik veel bewondering voor heb: Willem J. Staat en René de Boer. Ik vraag me af wat beide van deze censuur vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze het hier mee eens zijn.
Reply With Quote
Old 01-08-2010, 23:14
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Neo-242 View Post

Als je zoiets overkomt en je kan niet uit de wagen... misschien is dat op Zandvoort wel gebeurd.
Ik hoor je zelf vaak vertellen Mark dat er tijdens echte raceweekends al te weinig baanposten zijn, wat moet het dan niet zijn op zo'n vrije dagen.
Klopt helemaal en daar schuilt ook het grote gevaar in voor de komende jaren. In de mensen langs de baan ga je de oplossing niet vinden, de (nieuwe) technologische hulpmiddelen zullen de uitkomst moeten bieden. Of circuits daar op dit moment in investeren? Gevoelsmatig zeg ik van niet.

Nog een paar van die dodelijke ongevallen en je komt in een heel andere discussie terecht. Dan grijpt een (lokale) overheid in om dergelijke activiteiten te verbieden. Dan is de huurder weg van het circuit en heeft het circuit geen inkomsten meer. Langzaam maar zeker komen circuits in bepaalde negatieve spiraal terecht waar ze nooit meer uitkomen.

Wat betreft de risico's tussen professionele piloten in een race of Jan Modaal die eens rondtuft op het circuit? Ik zie eigenlijk geen verschil.........eigenlijk loopt Jan Modaal veel meer risico's dan de jongens die weten waar ze mee bezig zijn. Anders gezegd in een sprekend voorbeeld: Marc Goossens die een Porsche tot het uiterste benut tijdens een prive training op het circuit met weinig bemanning langs de baan heeft een lagere risico factor dan Mark Reijnders die in een FFordje met 120 over het circuit tuft tijdens een race experience en eigenlijk geen idee heeft waar ie mee bezig is

Wat betreft dit ongeval? Het ging om de 51 jarige Henk Schoorstra uit Jistrum. Hij had deze race experience bij Bleekemolen kado gekregen van zijn vrouw en kinderen vanwege zijn 50ste verjaardag. E.e.a. is te lezen in een groot artikel van de Telegraaf op 31 juli. We zullen eens een mail sturen naar autosport.nl voor nadere uitleg
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 19:15
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

------

Last edited by FIRE; 03-08-2010 at 20:03.
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 21:16
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Het ging om de 51 jarige Henk Schoorstra uit Jistrum. Hij had deze race experience bij Bleekemolen kado gekregen van zijn vrouw en kinderen vanwege zijn 50ste verjaardag. E.e.a. is te lezen in een groot artikel van de Telegraaf op 31 juli. We zullen eens een mail sturen naar autosport.nl voor nadere uitleg
Fijn toch, dat respect voor het privéleven en de familie van het slachtoffer. Ik hoef dit soort artikels helemaal niet te lezen. Een klein bericht zonder details volstaat volledig. Maar goed de sensatiepers voedt de de hongerigen zeker.
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 21:36
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by joost View Post
Fijn toch, dat respect voor het privéleven en de familie van het slachtoffer. Ik hoef dit soort artikels helemaal niet te lezen. Een klein bericht zonder details volstaat volledig. Maar goed de sensatiepers voedt de de hongerigen zeker.
Niemand verplicht jou om deze thread te lezen of het artikel op de Telegraaf. Toch lees je het en heb je de behoefte om te reageren, ben jij dan een van die hongerigen?

Wellicht is het in NL heel normaal om de naam van een slachtoffer in de krant te vermelden en in BE niet, dat is dan een cultuurverschil en dat dien je dan weer te respecteren Andersom heb je dat ook. In BE is het gebruikelijk om een foto en naam te plaatsen van een misdadiger in de krant. In NL plakken we een balkje over de ogen en vermelden we de naam en woonplaats in initialen om een lokale heksenjacht te voorkomen.

Terug naar het onderwerp, wat vind jij van de houding van autosport.nl? Als vakjournalist moet dit toch de tenen krommen of niet?
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 21:37
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Autosport.nl heeft er helemaal geen aandacht aan besteed, terwijl het toch zowat de huiswebsite van het circuit is. Ik hoef geen namen en details te weten maar een kort bericht met wat er gebeurt is lijkt me logisch. Nu zwijgt men alsof het niet gebeurd is.

Last edited by FIRE; 03-08-2010 at 21:40.
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 22:22
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Enkele links, en lees de commentaren onder de artikels s.v.p.:

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws...pdate%3A-video)

Slecht onderhoud? Ouwe meuk? Dat zijn fikse aantijgingen aan het adres van Bleekemolen! En als ze waar zijn dan heeft CPZ ook een probleem, want zij staan dit dan weer toe. Als huurder heb je namelijk ook je plicht uit te voeren of melding te maken van bepaalde feiten.

Bij ons op de zaak komen wel eens transporteurs met vrachtwagens om materiaal op te halen, in opdracht van onze klanten, die niet voldoen aan bepaalde eisen. Ze krijgen het materiaal niet mee in dat geval want als er iets gebeurd met zo'n vrachtwagen tijdens het outbound-transport dan worden wij alsnog op het matje geroepen door oom agent en bevriende instanties

http://weww.nujij.nl/dodelijk-ongeva....9339161.lynkx

Lees het verhaal van de ooggetuige en de voormalige medewerker, dat ziet er niet goed uit voor de Bleekjes.
Reply With Quote
Old 03-08-2010, 22:58
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

En deze nog:
http://www.f1today.nl/20100729/dodel...rt-update.html

Als de commentaren kloppen van "life is music" dan heeft er iemand een echt probleem
Reply With Quote
Old 04-08-2010, 09:14
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Niemand verplicht jou om deze thread te lezen of het artikel op de Telegraaf. Toch lees je het en heb je de behoefte om te reageren, ben jij dan een van die hongerigen?

Wellicht is het in NL heel normaal om de naam van een slachtoffer in de krant te vermelden en in BE niet, dat is dan een cultuurverschil en dat dien je dan weer te respecteren Andersom heb je dat ook. In BE is het gebruikelijk om een foto en naam te plaatsen van een misdadiger in de krant. In NL plakken we een balkje over de ogen en vermelden we de naam en woonplaats in initialen om een lokale heksenjacht te voorkomen.

Terug naar het onderwerp, wat vind jij van de houding van autosport.nl? Als vakjournalist moet dit toch de tenen krommen of niet?
Ik heb enkel jou stukje hier gelezen. Was er al over, ver over. Mijn mening, een kort, heel neutraal stukje kan, meer niet. Al de rest is sensatie en daar walg ik van. Zeker als er menselijk leed te betreuren valt.
Reply With Quote
Old 04-08-2010, 20:56
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Ik heb enkel jou stukje hier gelezen.
Dan heb je je niet echt goed geinformeerd lijkt me! En dat verwijt je mij dan weer in een andere thread Een objectief linkje volgen kan toch geen kwaad? Of zijn mijn postings hier dusdanig van kwaliteit dat je niet twijffelt aan mijn correctheid? Dat is dan een mooi compliment voor mij.

Quote:
\ Was er al over, ver over.
In jou leefwereld misschien wel en in die van mij totaal niet. Zoveel mensen, zoveel meningen.......dat dienen we met zijn allen te respecteren en te waarderen.

Quote:
IAl de rest is sensatie en daar walg ik van. Zeker als er menselijk leed te betreuren valt.
Daar kun jij misschien van walgen maar er zijn zat journalisten, kranten, websites en nog honderdduizenden andere media die leven en bestaan van het bloed van anderen.

Klopt het dus dat je walgt van een site zoals o.a. telegraaf.nl, racepress.nl? Want die berichten wel over dit feit.

Last edited by Mark; 04-08-2010 at 20:56.
Reply With Quote
Old 04-08-2010, 22:29
joost joost is offline
De Paddock Regular

Quote:
Klopt het dus dat je walgt van een site zoals o.a. telegraaf.nl, racepress.nl? Want die berichten wel over dit feit.
Ik hou inderdaad niet van sensatie en het tentoonspreiden van leed. Klopt als een bus. Daarom kijk ik ook minder en minder TV ed. Ik probeer zelf daar zo goed en kwaad als het kan voor op te letten, want zulke berichten hebben niet tot doel te informeren, maar wel de sensatiezucht van mensen te stillen.

En om op je andere opmerkingen te antwoorden, neen ik ben niet tegen DP, ik probeer zelfs als ik kan een antwoord op vragen van mensen te geven (cfr vandaag BMW), maar ik vind dat een forum een discussieplatform is (zie fora voor bijv Mac, waar mensen elkaar helpen bij problemen) en geen plaats waar continu alles en iedereen afgebroken moet worden. In de thread van 24U is het enige wat jij initieel aanhaalt, het verhaal van de ruit, niet dat je het een steengoede editie vond. Dat bedoel ik, uiteraard is rijden met zo'n ruit niet echt verstandig, maar daar valt en staat die race niet mee. Durf vooral eerst zeggen wat goed is. In dat opzicht vond ik Cheever en Waltrip op de persconferentie een voorbeeld. Met alle respect, maar de manier waarop jij overkomt, waarschijnlijk bedoel je het goed en anders, helpt niemand een stap vooruit.

prettige avond
Reply With Quote
Old 05-08-2010, 15:32
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular

Dit is erg voor de familie en het slachtoffer
Eigenlijk zijn daar geen woorden voor , die familie heeft die man een supercadeau gegeven wat niet alledaags is om dan zoiets te overkomen .

uit respect mijn innige deelneming
Reply With Quote
Old 06-08-2010, 01:47
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Echt vreselijk. Die man had het cadeau gekregen en dan gebeurt er zoiets.
Als die commentaren van "life is music" bij de post van http://www.f1today.nl/20100729/dodel...rt-update.html inderdaad kloppen, dan is dit wel een serieuze zaak voor de organisatie, en hij lijkt me oprecht en zeker niet de sensatie op te zoeken.

We moeten niet heiliger zijn dan de paus, tijdens zo'n race experience zal je nooit moderne of nieuwe auto's onder je kont krijgen, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat de auto's regelmatig deftig onderhoud krijgen?

En zelfs als dat wel het geval was bij dit bedrijf, dan is het nog altijd onverantwoord om klanten in zo'n Formule wagens te laten stappen met je eigen kleren ipv brandwerende overalls. Wie beslist in godsnaam zoiets?

Wat een drama voor de nabestaanden!

Last edited by Neo-242; 06-08-2010 at 01:49.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules