![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
1965 Renault R4 TL/Fourgonette - Ebbro - 1/24
Als er eens iets nieuws wordt uitgebracht, dan is het altijd aan te moedigen. Zeker de laatste tijd zitten we een beetje op onze honger door al die her-uitgaves van oude kits (toegegeven, er zitten een paar leuke tussen - met de nadruk op "PAAR") en eindeloze variaties op bestaande modelletjes (tel de Yamaha's YZR maar eens).
Dus we konden onze pret niet op toen Ebbro eindelijk met de verwachtte R4 kwam opzetten. Zeker als nog blijkt dat de "Fourgeonette" er ook nog aankomt. Dat vraagt om een dioramaatje ![]() Ik ben begonnen met de voorhanden zijnde 4TL. De R4 was bedoeld als Renault's antwoord op de 2CV van Citroën. Het feit dat de 2CV als eerste op de markt kwam, en Renault dus ruimschoots de tijd had om zowel de kwaliteiten als de zwakke kanten van de concurrentie te bestuderen, kan verklaren waarom de R4 meteen een schot in de roos was. Waar de 2CV speelde op eenvoud was de troef van de R4 nét die eenvoud, gekoppeld aan een zekere vorm van comfort (waar de 2CV compleet wars van was) en een krachtigere motor. De kit geeft de mogelijkheid om 2 versies te bouwen: een vroege en een latere versie. Je moet wel opletten bij het kiezen van de versie die je gaat bouwen. Het is heel makkelijk om fouten te maken en te eindigen met één of andere "hybride" versie. Besluit je om te gaan voor een wagen van de sixties, dan zal je enkele onderdelen moeten pimpen. Ik ben begonnen met het prepareren van een aantal dingen vloerplaat, body en deuren, motor en zetels. Wat betreft de zijpanelen moet ik zeggen dat Ebbro voor een moeilijke oplossing heeft gekozen. De binnenste panelen zijn namelijk helemaal in doorzichtige plastic gegoten, raampjes mee ingegoten (met uitzondering van de bewegende zijruitjes die je apart aanbrengt). Dat wil zeggen dat je toch wel vrij arbeidsintensief afplakwerk te doen hebt. Ik heb alles afgeplakt met BMF, wat op zich vrij goed ging, behalve voor één ruitje het welke ik langs één kant vergat af te plakken ... En vermits het verschil tussen de binnen- en buitenkant van een met BMF afgeplakte ruit amper zichtbaar is ... Resultaat is een uurtje krabben met een bevochtigde tandenstoker om de primer van de ruit te krijgen ![]() Je bent verwittigd. Voor de rest nog één ding: bouw hem met open motorkap en achterklep, zodoende zie je niet dat die eigenlijk een millimeter te smal is. Eén van de weinige missers die ik tot nu toe in de kit ben tegengekomen. Dit is waar ik nu sta: De zetels heb ik aangepast zodat ze meer aanleunen bij de modellen uit de jaren 1960. De originele zie je aan de rechterkant, de aangepaste links. Ik heb de ingegoten rail van de zetel gesneden, dan een stuk van de bekleding geschaafd en met wat ijzerdraad een beugel geplooid. De rail weer tegen de beugel plakken en klaar. De tweede zetel is intussen uiteraard ook aangepast. Een schuchter begin tot verwering is gezet. De wagen krijgt een gebruikte look "à la Française". Tot later.
__________________
Groetjes, Domi. |
#2
|
||||
|
||||
Oh yeah
Ik heb er ooit zo ene meegekregen als vervangwagen, plezant om mee te rijden. Quote:
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Nice!!! Ben benieuwd naar de verdere verwering! Geen roest deze keer?
![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#4
|
||||
|
||||
Ik volg met meer dan gewone aandacht
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Er komt niet te veel roest op, enkel een zo natuurgetrouwe gebruiksverwering. Het is zo dat de meeste van die wagentjes door de franse "plattelanders" eerder gebruikt dan wel onderhouden werden. Zo wil ik hem uiteindelijk hebben. Aan de buitenkant komt dus nog wat vuil, stof en misschien hier en daar een kras.
![]() Daarom een stand van zaken betreffende de onderkant van de wagen (de uitlaat zit op de foto's voorlopig gedryfit omdat ik moest zien uit vissen waar hij door de vleugel moet passeren. Er is door Ebbro geen gaatje voorzien, dus dat moet je zelf zien te lokaliseren). Wordt vervolgd!
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 25-09-2014 at 20:41. |
#6
|
||||
|
||||
Knappe verwering Dominique!
|
#7
|
||||
|
||||
Dit word een hele mooie. Knappe verwering ook!
Zaten er in deze kit decals voor een Renault service cammionnetje?
__________________
gr Pieter |
#8
|
||||
|
||||
Nee, die zullen bij de Fourgeonette geleverd worden. Zou nu ongeveer verkrijgbaar moeten zijn volgens de laatste geruchten.
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
|||
|
|||
De fourgeonette is al een week verkrijgbaar hoor.
Er zitten decals bij om er een postwagen of een service wagentje van te maken.
__________________
WRC-prono 2006 kampioen IRC-prono 2009 kampioen |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb de bouwdoos gisteren vast gehad in Affligem, maar ik vond hem nogal duur (46 euro).
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is inderdaad duur om hem enkel even vast te mogen houden.. ![]() Maar de kit ziet er wel super uit en je kan er alle kanten mee op. Denk wel dat ik me er eens eentje aanschaf. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#14
|
||||
|
||||
Misschien ook eens informeren bij onze BSModels ...
__________________
Groetjes, Domi. |
#15
|
|||
|
|||
Er zijn er 6 opkomst, heb nog wel eentje over.
Ben er zeker van dat je die langer dan een minuut zal vasthouden ![]()
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|