De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 11-03-2003, 18:06
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
HANS: de scherprechter in de formule 1 ?

Dat er al langer discussie was over het nut en gebruikscomfort van het HANS-systeem is geen geheim. Het lijstje piloten dat er al stevig tegen tekeer ging is indrukwekkend ....
Villeneuve
Quote:
"In de afgelopen negen jaar zou er geen enkele piloot gered zijn door het HANS systeem, er was geen enkel ongeval waar het systeem nodig was.

Pedro Diniz was waarschijnlijk gedood als hij het HANS systeem had gedragen toen hij zijn zwaar ongeval had in 1999 op de Nürburgring, de enige keer dat een verschil zou uitgemaakt hebben zou er een dode gevallen zijn."
Quote:
Je kan je hoofd niet deftig bewegen, langs geen kanten, dus als je de pits uitkomt kan je niet kijken.
Probeer maar eens op een smalle bochtige weg te rijden zonder je hoofd te bewegen, het maakt je gewoon ziek.
Nick Heidfeld
Quote:
Ik voel dat het meer gevaar oplevert omdat ik me dan niet de hele race kan concentreren, op den duur begint het pijnlijk te worden met gevolg dat je je concentratie verliest en zo kunt crashen.
Ook anderen ... Jenson Button, Justin Wilson, Felipe Massa, ... waren eerder al bijzonder kritisch ten opzichte van het HANS device ....

Na de race in Melbourne kwam er nog een verklaring die het HANS-systeem stevig op de korrel neemt ....
Quote:
De eerste race van Rubens is abrupt tot een einde gekomen toen hij zijn bolide parkeerde tegen een muur in de vijfde ronde van de Australische GP.

Barrichello zei dat hij zijn concentratie verloor en dat het te wijten was aan het verplichte HANS systeem dat hem flink wat pijn bezorgde.

"Mijn concentratie was niet meer op de baan gefocust door het HANS systeem dat op mijn sleutelbeen duwde en me verschrikkelijk veel pijn gaf," zover de commentaar van de Braziliaan in 'The Guardian'.

Het is de eerste maal dat Barrichello klaagt over het HANS systeem en is daarmee waarschijnlijk ook niet de laatste.

Coulthard van zijn kant heeft nauw samengewerkt met de makers van het systeem om het systeem te verbeteren en aan zijn lichaam aan te passen.

bron:f1pits.net
Piloten die hun concentratie verliezen en daarom crashen .....
Is dit veiligheid ?

to be discussed ....
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 11-03-2003, 18:23
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Toevallig de piloten die niet best gescoord hebben in de GP van Australië
Mocht Coulthard uitgevallen zijn had hij het ook wel aan die HANS toegeschreven.

jan
Reply With Quote
  #3  
Old 11-03-2003, 18:34
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Het is wel mischien wat overroepen, maar 58 ronden met zo'n systeem rondrijden is wel wat anders dan een oefensessie denk ik. ik vind ik het vreemd dat 2 piloten over pijn klagen. Dit kan toch ook niet toevallig zijn?
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 11-03-2003, 18:39
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by sledge
Het is wel mischien wat overroepen, maar 58 ronden met zo'n systeem rondrijden is wel wat anders dan een oefensessie denk ik. ik vind ik het vreemd dat 2 piloten over pijn klagen. Dit kan toch ook niet toevallig zijn?
In IRl, DTM,NASCAR,CART,... rijden ze er ook mee. en die klagen toch niet? Misschien zijn ze in de F1 weer wat te verwend.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #5  
Old 11-03-2003, 18:45
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by raceboy
Misschien zijn ze in de F1 weer wat te verwend.
LOL Waarschijnlijk wel.
Aan de andere kant klagen sommige piloten dan weer helemaal niet.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #6  
Old 11-03-2003, 18:53
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Feit is wel dat het een gemakkelijk doel is om hun falen aan toe te schrijven. Maar ik denk wel dat het wel wat gewoon worden is ook. Dus volgens mij kan het best wel ( nog ) vervelend zijn.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 11-03-2003, 19:03
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Verstappen vond het anders best oké
Misschien zit het wel lekker als je het grind in gaat ?
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #8  
Old 11-03-2003, 22:52
yvdp's Avatar
yvdp yvdp is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Schilde, Belgium
Posts: 2,758
Quote:
Originally posted by sledge
Feit is wel dat het een gemakkelijk doel is om hun falen aan toe te schrijven. Maar ik denk wel dat het wel wat gewoon worden is ook. Dus volgens mij kan het best wel ( nog ) vervelend zijn.
dan zouden ze het al lang gewoon moeten zijn... Hoeveel dat die mannen het circuit opkomen...
__________________
greetz
Reply With Quote
  #9  
Old 11-03-2003, 23:59
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Quote:
Originally posted by yvdp
dan zouden ze het al lang gewoon moeten zijn... Hoeveel dat die mannen het circuit opkomen...
Dat wel, maar ik denk niet dat ze een testsessie houden die de volledige lengte van een gp heeft. Of toch?
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 12-03-2003, 00:06
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Er zijn wel tests die over een GP-afstand gaan, maar die moet je niet zoeken bij Minardi

Tja dan dat gezeur, tuurlijk het zal in den beginnen even pijn doen maar daarna hoor je er niemand meer over. De eerste keer is nooit een succes

Waait wel weer over...........Villeneuve neem ik niet meer helemaal serieus.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-03-2003, 00:56
JV1's Avatar
JV1 JV1 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2003
Location: Hoofddorp
Posts: 313
Ach aan alles wat nieuw is moet je wennen dus een paar races verder hoor je bijna niemand meer, dat zag je ook in de Amerika die moesten er ook aan wennen en nu, je hoort ze niet meer
__________________
Robin

http://www.auto-sport.nu
Reply With Quote
  #12  
Old 12-03-2003, 01:05
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by jan
Toevallig de piloten die niet best gescoord hebben in de GP van Australië
Mocht Coulthard uitgevallen zijn had hij het ook wel aan die HANS toegeschreven.
Die piloten hebben inderdaad niet het beste gescoord in Melbourne... Toch was al de kritiek er al voor de teams afreisden naar Australië.

maar als Nick Heidfeld het volgende zegt
Quote:
Ik voel dat het meer gevaar oplevert omdat ik me dan niet de hele race kan concentreren, op den duur begint het pijnlijk te worden met gevolg dat je je concentratie verliest en zo kunt crashen.
en nu gaat Rubens omwille van die reden de zandbak in .....

Dan moet een mens die begaan is met de veiligheid zich toch vragen stellen ... Een veiligheidsmaatregel die meer onveiligheid crëert

Het punt van mijn pleidooi ....
- HANS is nu verplicht geworden zonder dat er naar de argumenten van deze rijders is geluisterd (deze kritiek is er nochtans al maanden).
- Je kan deze kritiek (zoals de voorbije maanden zo vaak gedaan is) afwimpelen met argumenten als
  • Heidfeld is weer aan het wenen
  • in DTM,IRL,...gebruiken ze het toch ook
- Toch is er niemand die al ter dege aandacht besteed heeft aan de problemen/argumenten die deze piloten aanhalen ...

Ik had gisteren een spooky gedachte ... Wat als morgen een piloot (die kritiek had op HANS) zich wegens onverklaarbare reden(concentratieverlies ....) te pletter rijdt ...
- Ligt het concentratieverlies aan het HANS-device? ... Indien Ja, ... Nemen diegenen die het systeem ontworpen hebben (+ diegenen die het verplicht hebben) dan hun verantwoordelijkheid ???

In My Humble Opinion kan je nooit een veiligheidsmaatregel verplichten zolang alle partijen het over eens zijn dat het veiligheidsbevorderend is ...
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 23-03-2003, 19:00
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
F1-rookie Justin Wilson is in een ziekenhuis opgenomen met een verlamde linkerarm. De jonge Brit raakte gekwetst, nadat zijn HANS-systeem was losgekomen.
Wilson kon de race niet uitrijden. De HANS van Wilson was in de eerste tien ronden losgekomen en begon zo te drukken op de linkerschouder van de rijder. Daarbij werd een zenuw doorboord.

pitstop.tv
Het team vermoedde eerst dat er een probleem was met de sturing van de Minardi. De auto van Wilson is de enige op de grid zonder powersteering.
Wilson hield het ondanks de helse schouderpijn en uitputting nog 41 ronden vol. Toen meldde hij het team dat hij het stuur niet meer kon draaien.
In de pits had Minardi bijna 10 minuten nodig om de rijder uit de auto te hijsen.
Wilson werd meteen opgenomen in de medische antenne van het Sepang-circuit en daarna overgebracht naar een ziekenhuis.
Paul Stoddart, Minardi-baas: "Zijn linkerarm en -schouder zijn helemaal verlamd, hij heeft geen gevoel meer in zijn arm. Volgens een eerste medisch rapport is een zenuw doorboord op de plaats waar de HANS duwde."
Rubens Barrichello was de eerste rijder die last kreeg van zijn HANS. De Braziliaan crashte in Australie, uit concentratie gehaald door pijn veroorzaakt door zijn HANS.
Voor Maleisie mocht Barrichello na medisch advies zonder het systeem rijden.
De vrijstelling voor Barrichello maakte Stoddart kwaad na de race. Justin Wilson zou fit raken voor de volgende GP in Brazilie.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-03-2003, 19:15
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Posts: 1,627
Over dit HANS systeem zal nog wel een woordje gepraat worden, want het is te opvallend : twee races en twee "slachtoffers" ...
Reply With Quote
  #15  
Old 23-03-2003, 19:22
jos's Avatar
jos jos is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Posts: 268
Quote:
Originally posted by Mistery
Over dit HANS systeem zal nog wel een woordje gepraat worden, want het is te opvallend : twee races en twee "slachtoffers" ...
zolang schumi niet tot die slachtoffers zit zal er niks gebeuren
dat is zowat de lieveling van de fia
__________________
Greetings
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.