De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 29-08-2003, 18:07
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Bandenmaat: Wijziging van de reglementen

Quote:
Michelin bereidt op dit moment een press release voor in reactie op de veranderingen op de bandenreglementen die de FIA woensdag doorvoerde. Twee dagen geleden waarschuwde Charlie Whiting, de technisch afgevaardigde van de FIA, dat de banden niet meer voor gebruik nagemeten zullen worden, maar als ze afgesleten zijn.

Waarom meten ze dan de breedte? De Michelin rubbers worden bij gebruik breder en dat brengt een voordeel mee. Een illegaal voordeel. Dit brengt Michelin natuurlijk helemaal uit balans met nog slechts drie races te gaan dit seizoen. Michelin zal hun compounds voor Monza nu helemaal moeten herontwikkelen. Iets wat onhaalbaar is als we Pierre Dupasqier mogen geloven!

De bandenfabrikant uit Clermont-Ferrand gaat vandaag dus nog een press-release vrijgeven waarin ze hun ongenoegen over de situatie alsook hun ongeloof zullen uiten.

bron: f1world.be
Dit is gewoon pure hilariteit in de F1 .....

Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt ....

Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band ....
Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn ....
De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed ....

Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm ....
Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben

Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben).

Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie

Met dank aan F1-world voor het artikel.
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 29-08-2003, 18:07
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
FIA gaat banden strenger controleren

De F1 teams hebben een brief gekregen waarin ze te horen kregen dat de banden vanaf nu na gebruik gecontroleerd worden. Tot nu toe waren er bepaalde afmetingen van de groeven en vooral de breedte die enkel voor gebruik nagekeken werden. Nu moeten deze afmetingen kloppen na de race. Of anders vertaald : Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari

gelezen op www.autosport.com
__________________
http://www.skylimitevents.com

Last edited by A.J.; 29-08-2003 at 18:12.
Reply With Quote
  #3  
Old 29-08-2003, 18:12
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Quote:
Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden ....
klopt. Ben benieuwd....
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-08-2003, 18:31
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Re: FIA gaat banden strenger controleren

Quote:
Originally posted by A.J.
Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???

Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt
Volgens staat de F in FIA voor Ferrari

gelezen op www.autosport.com
Dat is natuurlijk een kleuring die je aan een bericht kan geven ......
Vraag is of de klacht van Bridgestone en Ferrari (aannemende dat de klacht vanuit die hoek komt) niet terecht is ...

Als een reglement zegt dat 35,5 cm de maximumbreedte is .... Dan moeten de michelins daar ook aan voldoen ....

Het gaat niet op om een band met een loopvlak van 35,5 cm te maken (tijdens de meting) om er dan voor te zorgen dat die na enkele ronden (banden inrijden (scrubben) tijdens de trainingen) een loopvlak van 36 cm of meer hebben ......
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 29-08-2003, 18:41
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Michelin gebruikt eigenlijk een gat in de reglementen. Er staat eigenlijk dat die breedte moet gelden op nieuwe banden, dus ja.
In zekere zin goe gevonden, maar toch, er is nog de geest van het reglement hé.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-08-2003, 19:34
TYRI F1's Avatar
TYRI F1 TYRI F1 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Nijkerk, Gelderland, Nederland
Posts: 259
maar de geest is niet het regelement. Dat maakt het verschil. FIA heeft een maas in hun wet gevonden en proberen dit per direct te sluiten. maar dat kan niet 1 2 3, en dat weet de fia donders goed!
__________________
The end.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-08-2003, 20:02
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: MM
Posts: 788
Airco, kleine update:

Na de recente artikels in de pers en de vragen die we kregen van de journalisten willen we graag enkele punten verduidelijken.

Na de Grote Prijs van Hongarije heeft de FIA een nieuwe interpreatie gemaakt op het sportief reglement aangaande de F1 banden. Deze bekijkt de definitie van de breedte van de voorbanden, als ze gemeten worden in nieuwe staat, volgens artikel 77 c van het Sportief Reglement. De FIA wil nu de breedte meten van het contactoppervlakte nadat er mee gereden werd op de baan.

We willen enkele punten verduidelijken:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.

- De procedure om de breedte van het contactoppervlak is ons niet gekend en dat staat iedere verdere verandering in de weg. We kunnen moeilijkheden verwachten in de definitie omdat ze met systematisch contact met variabele objecten zoals kerbstones, die afhankelijk van hun profiel en positie, de banden tot het midden van de zijkant kunnen aanraken.

- Alle Michelin partners zijn bezorgd door deze regelverandering omdat ze allemaal hetzelfde voorbandenprofiel gebruiken.

- We staan ervoor open om deze regel te bespreken met de FIA en te helpen om een meetprocedure te ontdekken die we kunnen invoeren in 2004. We voelen aan dat het niet realistisch is om dit te doen voor de Italiaanse F1 Grote Prijs.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-08-2003, 20:03
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: MM
Posts: 788
Als Michelin bestraft zal worden voor het gebruik van die banden willen ze mogelijk niet aantreden in de GP van Italie. Ze willen dus de GP boycotten omdat ze 'illegale' banden maken. Ze willen meer tijd om een band te ontwikkelen ...

Michelin voordeel? Altijd 8 blauwe bolletjes in de top 10 en twee roden van Ferrari? Is het hierop terug te brengen?
Reply With Quote
  #9  
Old 29-08-2003, 20:08
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Quote:
Originally posted by TYRI F1
maar de geest is niet het regelement.
Idd, maar ge kunt een wet naar letter of geest interpreteren. En da's allebei even legaal.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-08-2003, 02:03
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally posted by Gilles
Airco, kleine update:

- Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd.
Dit is toch wel een straffe interpretatie van Michelin ......
Heb ff artikel 77c opgezocht .....

Quote:
Before the second qualifying practice begins each driver must nominate which specification of tyre he will use
for the remainder of the Event.
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the
lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.

Er staat dat de rijder voor de 2e kwalificatie-sessie een bandentype moet kiezen dat hij voor de rest van het weekend moet gebruiken .....
En de banden moeten aan een reeks voorwaarden voldoen ....

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 30-08-2003, 10:04
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally posted by airco

Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....
Toch wel: Each front dry weather tyre, when new,...
Dat is dus geen interpretatie, het staat er gewoon zo

3 races voor het einde van het seizoen, en de FIA gaat weer eens de regeltjes omgooien. Ik heb het eerder al eens gezegd: dat ze eerst eens duidelijke regels leren opstellen, dan worden al zulke belachelijke discussies vermeden. Geen enkel redelijk mens kan toch verwachten dat een bandenfabrikant nu eventjes in minder dan 2 weken een nieuwe band zal ontwikkelen en x aantal sets zal kunnen meebrengen naar de volgende GP - dan nog de snelste omloop van het hele seizoen. Hoeveel crashes gaan we dan niet zien. Misschien de nieuwe strategie om nog meer spektakel te brengen

Dat ze de reglementering voor volgend seizoen aanpassen, ok, maar Michelin bestraffen in de laatste 3 races is ronduit belachelijk.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-08-2003, 11:50
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 30-08-2003, 12:12
Savi's Avatar
Savi Savi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Maranello
Posts: 481
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-08-2003, 12:15
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Antwerpen
Posts: 3,670
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.

Pas op, ze hebben gelijk é, reglementen zijn reglementen, maar om ze daar NU op te pakken is wel een beetje vreemd vind ik. Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s). Mijns inziens zijn dit dingen die bij de eerste race van het seizoen grondig gecontroleert moet worden. 3 races voor het einde, wanneer bridgestone de strijd lijkt te gaan verliezen gaan ze even ingrijpen...

Lijkt me weer wat verdacht. Maarja, just is just...
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 30-08-2003, 12:20
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Quote:
Originally posted by airco
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens
Het komt erop neer of het 'Furthermore' gedeelte bij de nieuwe banden hoort of niet en dat is het gat in de regel.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.