De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 24-01-2013, 19:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Hoog tijd dus om een en ander te corrigeren! Dus hier gaan we, volg op de foto gewoon de nummers en de pijlen.

1: dichtmaken van de opening waar de silencer in gekleefd moest worden en breng koelvinnen aan over de gesloten 'kale' plek.

2: Verplaats de carburator van de voorzijde van de motor naar de rechterzijde en voorzie hem van een extra rubber luchtinlaat. Breng ook de nodige details aan zodat er zowel een brandstofleiding in aangesloten kan worden (bovenaan) als een gaskabel (boutje aan de achterzijde).

3: Voeg aan beide zijden van de onderste motorblok koelvinnen toe.

4: Scratch een bobijn met de nodige bekabeling die aan de onderzijde van het motorblok verbonden zit (vermoedelijk is dit de aarding).

5: Scratch een bougie met de nodige bougiekabel, en boor op de cilinderkop een gat waarin deze bougie kan aangebracht worden. Sluit de bougiekabel aan op de bobijn.



Het resultaat: aan de linkderzijde de motor zoals hij standaard volgens het bouwplan gebouwd wordt (OOB dus), aan de rechterzijde de aangepaste motor die er nu ongeveer uitziet als de motor op de foto's van Senna's kart uit 1981. Helemaal correct is het nooit, maar laat ons zeggen dat hij nu 'in disgise' is (as an onion seller)...



En zo ziet de motor er dan uit eens hij in het chassis gedryfit zit. De rode pijlen wijzen naar de plaats waar de gaskabel en de brandstofleiding dienen aangesloten te worden. Wordt vervolgd!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_18.JPG
Views:	2374
Size:	770.2 KB
ID:	26737   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_19.JPG
Views:	2256
Size:	715.8 KB
ID:	26738   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_20.JPG
Views:	2148
Size:	705.1 KB
ID:	26739  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #17  
Old 24-01-2013, 20:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hetgeen jij aanduidt als de silencer is in feite een luchtfilter. Die kon naar believen worden aangepast / vervangen of zelfs weggelaten worden naargelang de omstandigheden.

De eigenlijke demper zit achter de zetel en is meestal van zwarte kleur, toch uit die periode.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #18  
Old 24-01-2013, 20:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Hetgeen jij aanduidt als de silencer is in feite een luchtfilter. Die kon naar believen worden aangepast / vervangen of zelfs weggelaten worden naargelang de omstandigheden.

De eigenlijke demper zit achter de zetel en is meestal van zwarte kleur, toch uit die periode.
Dat dacht ik ook, maar ik vernoem gewoon de naam zoals hij op het bouwplan aangeduid staat. Fujimi noemt dat onderdeel dus blijkbaar ten onrechte de 'silencer'. Wat wij de knaldemper noemen hebben zij op het bouwplan de 'expansion chamber' genoemd. 't Is maar dat ik niet zou willen dat iemand die na mij dit model wil bouwen (en verbeteren) in de war geraakt bij het vergelijken van het bouwplan met deze WIP...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #19  
Old 24-01-2013, 23:27
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
.......................

Wat betreft de zetel: die moet inderdaad niet bekleed worden. Meestal zijn dat gewone polyester kuipen.
Inderdaad, ik heb me echter wat laten misleiden door huidige recreatie-karts, die zetels zijn wel gestoffeerd. allé, als ze niet versleten/afgesleten zijn.

In ieder geval, er wordt werk van gemaakt zie ik.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #20  
Old 25-01-2013, 23:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De referentiefoto's van Senna's kart tonen ook aan dat de uitlaat aan de kart verbonden zit via een aantal spanveren, en dat de uitlaat ook via kleinere veertjes aan de motor verbonden zit. Om dit te kunnen modelleren moest ik één van de flenzen van de uitlaat vervangen door een nieuwe en grotere (rode pijl). Daarna heb ik de grote opening opgevuld onderaan de uitlaat met plasticard (gronen pijlen). Tenslotte heb ik een metalen beugel gescratcht waarin de uitlaat rust, samen met 2 spanveren die er mooi over passen. ook de kleine veertjes die de uitlaat tegen het spruitstuk houden heb ik al voorbereid. (blauwe pijlen)





Ik durfde de kleine veertjes niet dryfitten omdat ik bang ben dat ze niet meer te verwijderen zijn eens ze op hun plaats zitten, maar de uitlaat met de grote spanveren werden wel gedryfit.



Tenslotte heb ik ook de remleidingen gescratcht, de remcilinders en de remblokken (rode pijlen). I denk hiermee het einde van de voorbereidingen bereikt te hebben zodat ik kan beginnen met het aanbrengen van de nodige kleuren...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_24.JPG
Views:	2230
Size:	805.7 KB
ID:	26744   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_25.JPG
Views:	2215
Size:	722.8 KB
ID:	26745   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_26.JPG
Views:	2206
Size:	837.7 KB
ID:	26746   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_27.JPG
Views:	2210
Size:	843.4 KB
ID:	26747  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #21  
Old 25-01-2013, 23:19
bzguy's Avatar
bzguy bzguy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2010
Location: Baal
Posts: 60
Dat is toch wel van een zeer hoog niveau, hoor ! Dat is letterlijk model-bouw !
Reply With Quote
  #22  
Old 25-01-2013, 23:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by bzguy View Post
Dat is toch wel van een zeer hoog niveau, hoor ! Dat is letterlijk model-bouw !
Mja, maar zo moeilijk is dat niet hoor. Wat ik doe is referentiefoto's zoeken, kijken hoe het onderdeel er in het echt uitziet, want een modelkit vertoont altijd fouten, en nabouwen wat ik zie. Het enige wat je daarbij nodig hebt is wat bouwmateriaal zoals plastic en aluminium sheet, wat metaaldraad en wat aluminium buisjes, en vooral veel fantasie om wat je wil nabouwen eerst in het verbeelding te zien en dan kan je erop los bouwen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #23  
Old 27-01-2013, 19:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik denk hiermee het einde van de voorbereidingen bereikt te hebben zodat ik kan beginnen met het aanbrengen van de nodige kleuren...
En dat is dan ook precies wat ik aan het doen geweest ben: alles in de juiste kleuren spuiten. De foto toont alle onderdelen van de bouwdoos, behalve de onderdelen die ik zelf vervaardigd heb. Alle kleuren zijn aangebracht met Tamiya TS spuitbus verf, gedecanteerd en gespoten met de airbrush.



Ik wil de brandstoftank een 'gevulde' look meegeven, dus heb ik ze halfweg afgeplakt. Ze zal gespoten worden met een mix van clear orange en een beetje bruin. Daarna zal er over de ganse tank een laag witte verf gespoten worden, verdund met glansvernis.



De piloot werd matwit gespoten omdat dat de kleur van het hesje is. Daarna heb ik de Martini en nr 9 decals aangebracht, komende uit de reserveonderdelen-doos. De gele strepen aan de zijkant werden ook al aangebracht.



Later zal ik de juiste vlakken inkleuren met matzwart of grijs (voor de handschoenen).

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_28.JPG
Views:	1812
Size:	851.5 KB
ID:	26750   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_29.JPG
Views:	1774
Size:	728.2 KB
ID:	26751   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_30.JPG
Views:	1769
Size:	835.2 KB
ID:	26752   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_31.JPG
Views:	1752
Size:	785.9 KB
ID:	26753  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #24  
Old 27-01-2013, 19:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Eens de uitlaat gespoten is, kan ik de kleine spanveertjes aanbrengen. Ik heb ze geseald met een druppeltje secondelijm om te vermijden dat ze zouden wegspringen zonder verwittiging... De steun met de grote spanveren en de eindkap zijn slechts gedryfit.



Hier zien we de uitlaat aan de onderzijde. Het gat onderaan past precies in de verbindingspen achteraan de kart.



Zo zou de motor + uitlaat er moeten uitzien eens ze op het chassis bevestigd werden. De motor is wel nog niet geweatherd, en alle bedrading ontbreekt ook nog.



Zicht van de achterzijde van de kart.



Hier kan je zien dat de bobijn bruinrood geschilderd werd maar dat er nog elke vorm van bedrading ontbreekt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_32.JPG
Views:	1933
Size:	821.0 KB
ID:	26754   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_33.JPG
Views:	1930
Size:	791.0 KB
ID:	26755   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_34.JPG
Views:	2017
Size:	897.4 KB
ID:	26756   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_35.JPG
Views:	2128
Size:	889.3 KB
ID:	26757   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_36.JPG
Views:	1838
Size:	827.5 KB
ID:	26758  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #25  
Old 27-01-2013, 22:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik zie dat Senna zijn hesje al aan heeft, op welke manier is dit tot stand gekomen?
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #26  
Old 27-01-2013, 23:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ik zie dat Senna zijn hesje al aan heeft, op welke manier is dit tot stand gekomen?
Da's juist, dat ben ik jullie nog verschuldigd. Beetje een grappig verhaal eigenlijk. Ik wou dus dat hesje modelleren met van dat loodpapier van wijnflessen. Om er zeker van te zijn dat ik de juiste vorm zou uitknippen, besloot ik om eerst een mal te maken van Tamiya masking tape. Dus knipte ik een reep tape uit, plooide ze dubbel (langs de niet klevende kant natuurlijk), knipte er een gat uit voor het hoofd, en drapeerde het daarna over het figuurtje. Natuurlijk past zo'n vlakke tape niet mooi op de grillige vormen van de race-overall, dus dat zorgde voor de nodige plooien en vouwen. Maar dat zag er zo echt uit, dat ik dacht: "Foert, ik laat die tape er gewoon op zitten, een beter hesje dan dit ga ik niet kunnen maken." En zo geschiedde. Ik heb de schouders en de stukken onderaan wel geseald met secondelijm, zodat het hesje niet meer weg kan, zelfs als de lijm van de tape het zou opgeven. En daarna heb ik het gewoon matwit gespoten. Het vervolg kennen jullie. En het loodpapier? Dat hou ik voor een andere keer
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #27  
Old 28-01-2013, 22:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Alle onderdelen zijn nu in de juiste kleuren gezet, behalve de helm van Senna (nog maar pas in de vernis gezet) en die nog wat details moet ontvangen. Alle kleine onderdeeltjes zoals moeren en bouten, en enkele kabeltjes ontbreken ook nog. En tenslotte moet ik ook nog alle onderdelen weatheren en voorzien van wat diepte, alvorens ik kan starten te monteren...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_37.JPG
Views:	1747
Size:	597.6 KB
ID:	26759  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #28  
Old 29-01-2013, 00:46
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Mooie vorderingen Guy, heel knap hoe ge al die kleine onderdeeltjes zelf maakt.
Reply With Quote
  #29  
Old 30-01-2013, 19:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Okidoki! We zullen er eens invliegen zie! Stap 1: samenbouw van het chassis...



De plastic bodem werd vervangen door eentje uit aluminium. The verbindingen met het chassis werden gesimuleerd door gepunchte aluminium rondellen en boutjes uit plastic strip. De benzinetank werd gespoten zodat ze er halfvol uit ziet.



Stap 2: samenbouw van het stuursysteem en de gas- en rempedalen.



Het volledige stuursysteem werd vervangen door metalen stangen en gescratchte ophangelementen. De pedalen zijn de kitonderdelen (behalve de verbindingsstang van het rempedaal).

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_38.JPG
Views:	1669
Size:	447.0 KB
ID:	26765   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_39.JPG
Views:	1712
Size:	944.7 KB
ID:	26766   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_40.JPG
Views:	1760
Size:	412.7 KB
ID:	26767   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_41.JPG
Views:	1851
Size:	951.6 KB
ID:	26768  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #30  
Old 30-01-2013, 19:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Stap 3: samenbouw van de veiligheidsstang en de stuurkolom.



De volledige veiligheidsstang werd eveneens vervangen door gescratchte metalen onderdelen. De stuurkolom komt wel nog uit de kit.



Achteraanzicht van het gemonteerde chassis tot nu toe.



Stap 4: samenbouw van het nummerbord en de racestoel.



Geen speciale opmerkingen hier: alle onderdelen komen uit de kit. Het nummerbord ontvangt echter nog wel 2 kleine verbindingschroefjes.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_42.JPG
Views:	1592
Size:	424.0 KB
ID:	26769   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_43.JPG
Views:	1654
Size:	957.0 KB
ID:	26770   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_44.JPG
Views:	1634
Size:	950.4 KB
ID:	26771   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_45.JPG
Views:	1568
Size:	339.0 KB
ID:	26772   Click image for larger version

Name:	1981_kart_senna_46.JPG
Views:	1573
Size:	930.2 KB
ID:	26773  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.