![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
ik spreek niet van enkel mistlagen, ik spreek van meer mistlagen. Het is kwestie van de ondergrond te bedekken met dunne laagjes, zodat wanneer je de wetcoat zet, er geen contact meer is met de ondergrond.
Kwestie van de ondergrond te sealen tegen die dikke en meer agressieve toplaag. Dus: meerdere mistlagen, dan pas de wetcoat. Probeer het eens op een oude body. ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#17
|
||||
|
||||
Ga ik zeker doen Dominique.
Nu de vraag hé, hoeveel mistlaagjes zet je en hoelang wacht je tussen elke laag. En dient er nog iets te gebeuren voor de 'natte' laag, of mag die der zo over. Alvast bedankt ![]()
__________________
|
#18
|
||||
|
||||
Meestal zet ik 2 à 3 mistlagen met ongeveer 1 uur tussentijd. Dat moet genoeg zijn.
Als je twijfelt, of je weet dat je met delicate of zeldzame decals bezig bent, dan kan je zonder risico er nog ééntje bijzetten. Na al die mistlagen heb je zoiets dat wat op een semi-gloss laag begint te lijken. Dan kan je beginnen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#19
|
|||
|
|||
Guido,
Veel hangt af van de temperatuur waaronder je spuit, in mijn spuitcabine wordt het gemakkelijk 25 à 30 °c m.a.w een mistcoat is na 10 minuten genoeg uitgedampt om een volgende te zetten. Hoeveel dunne laagjes verschilt van model tot model, eigenlijk dienen deze laagjes (zoals Domi aangeeft) om de decals te sealen, dus hoe dikker de decals, hoe meer laagjes. Ik heb hier speciaal het woord uitgehard niet gebruikt omdat dat niet van toepassing is op mistlagen. Uitdamping is het belangrijkste want als je te snel een te dikke laag legt dan kunnen de dampen niet meer ontsnappen en kan je bv blaasjes of putjes krijgen in de lak, decals die worden aangetast,...... Ik zie, hoor je nu al denken, dan laat ik die mistlaag toch langer "drogen" maar dan ga je onmogelijk een mooie vloei tussen de verschillende lagen krijgen. Soms hoor je wel eens iemand spreken van een korte of lange verharder, wel dat heeft daarmee te maken, de ene vloeit langer dan de andere. De verschillende lagen moeten dus nog mooi in elkaar kunnen lopen wil je een strak=vlak gespoten oppervlak bekomen, de glans komt dan vanzelf, polijsten is in principe dan overbodig. Tijd die ik spendeer om een een 1/43 model te vernissen: 1/2 uur max inclusief uitkuis airbrush
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#20
|
|||
|
|||
Guido,
Je weet (en da's algemeen bekend) dat ik een hekel heb aan spuitbussen... (sorry maar het is zo ![]() Met een spuitpistool en de "juiste" vernis heb je al deze problemen écht niet... T'ja en dan komen we weer op het kostenplaatje... Stel nu dat er een topic gestart wordt om een gezamelijke aankoop te doen... Voor een compressor,waterafscheider,slang en pistool... Ik denk dat er met de handelaars écht wel zaken te doen zijn. Het is maar een gedacht éh. Grtz, G ![]() |
#21
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#22
|
||||
|
||||
Nu we er toch over bezig zijn : wat is een goede vernis voor de airbrush?
__________________
|
#23
|
|||
|
|||
T'Ja....
Ik voel me "gepakt"... Terecht eigenlijk ![]() P.S. vergeet ook de purity seal niet,maar da zijn de 2 enige...denk ik ![]() Grtz, G ![]() Last edited by gert mertens; 02-12-2010 at 18:18. |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Er zijn verschillende "goede" vernissen. Meer dan wat ik even ga opnoemen... Zelf gebruik ik X22 van tamiya clear coat van alclad en 2K van Zero Met deze 3 spuit ik alles. Elk van de vernissen heeft zen eigenschappen naar het "blinken" toe. Ik gebruik ze 'random' voor verschillende toepassing... T'zal wel weer een verwarde uitleg zijn ...vergeef me! Grtz, G ![]() |
#25
|
|||
|
|||
Quote:
uit de real world ![]() Zelf gebruik ik Glasurit Racing clear
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
#26
|
||||
|
||||
Bedankt mannen voor al deze uitleg.
Bart, de uitleg over de reden van de blaasjes en het uitdampen helpt enorm. Nu snap ik volledeig hoe het komt en is het makkelijker om erop in te spelen. Bedankt. Ik ga nog even rustig doorgaan met mijn spuitbusjes, want op dit ene model na dan, is het steeds goed meegevallen. En met de bagage aan info kan het alleen maar beter worden hé. Maar geen zorgen mannen, er komt weldegelijk een airbrush in huis. Wanneer, dat weet ik nog niet, maar dat ie er komt, is een zekerheid. En dan ga ik u allen opnieuw moeten plagen met een hoop vragen. Maar dat is voor later. Grts, Guido
__________________
|
#27
|
||||
|
||||
En nu tergug naar de Sierra.
Heb een oplossing gevonden om alles wat te camoufleren. "Vuil" maken. Heb eens geprobeerd de wagen te verweren met als opzicht de grootste schade aan de decals, namelijk de voorbumper weg te moffelen. Heb alles erop geschilderd met 3 kleurkes en ook de wielen werden bewerkt. Het is nog niet gelijk bij onze specialist ter zake, den Gert, maar ik ben alvast content van mijn eerste poging. Enfin, hier enkele foto's. De vleugel staat er nog los op voor de foto's en moet nog "vuil" gemaakt worden.
__________________
|
#28
|
||||
|
||||
Mmm, ik begrijp volkomen waarom je deze 'vuilmaking' uitgevoerd hebt, en ik vind ze zelfs zeer geslaagd hoor. Maar... ik meen me te herinneren dat de Haspengouwrally 1987 een erg droge rally was (die trouwens in de maand mei gereden werd onder een stralende zon) zodat het vuil op de wagen niet echt overeen komt met de Rallyplaten op de Sierra... 't Is meer een 'Condroz' vervuiling...
![]() |
#29
|
|||
|
|||
Guido,
De (zogenaamde) "specialist ter zake" ziet dat het goed is ![]() Knap gedaan jong !!! Wat ne mens al nie kan wegstoppen onder een laagje stof éh ![]() Grtz, G ![]() |
#30
|
|||
|
|||
love it
![]() misschien ook eens heel lichtjes over de nummerplaten en eventueel de koplampen gaan om een zachte overgang te krijgen
__________________
--------------- ![]() BSmodels |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|