De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 10-06-2003, 13:30
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Straftijden, penalties, stop-en-go's

Mag er eigenlijk nog geraced worden???

Er zijn tijdens de Clio-, Yaris- en Miniraces bijna meer straftijden uitgedeeld dan er auto's waren!

Ik heb gisteren met enkele mensen gepraat uit de koerswereld en die vonden dit ook .

Ze zijn hier alles aan het kapot maken!!!

Sorry, maar dit moest er even uit.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-06-2003, 13:55
joost joost is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2002
Posts: 1,419
Beste Steve,

je moet aan die 'mannen uit de koerswereld' eens vragen wat de kostprijs van stukken is. Op dit ogenblik zijn er al piloten die afgehaakt hebben wegens te hoog oplopende facturen tengevolge van het onsportieve rijden. Maken we de autosport misschien zo niet stuk??
Als het reglement stipuleert dat er volgens bepaalde normen dient gereden te worden, dan wordt het overtreden van die regels ook gestraft. Blijkbaar heb jij de voorbije seizoenen en wedstrijden niet gevolgd en dus ook niet het trieste gedrag van sommige piloten opgemerkt. Ik herinner even aan het onwaarschijnlijke voorval tijdens de Renault finales van 2001 waar iemand na het afvlaggen er met opzet werd afgereden. Autosport is een sport en bij een sport horen spelregels...
Bovendien zijn er bij een snelheidssport risico's die zeker niet dienen vergroot te worden door onnodig en onsportief duw- en trekwerk. Als het nodig is om alle piloten van een cuprace te straffen dan weze het zo.

Joost met een hart voor faire autosport

Last edited by joost; 10-06-2003 at 15:44.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-06-2003, 15:00
DamonHill's Avatar
DamonHill DamonHill is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2002
Location: Lubbeek
Posts: 196
Tijdens de 2e Clio race hebben een achttal piloten 10 seconden bijgeteld gekregen bij hun tijd omdat ze voorbij reden onder de Safety Car. Meeste van die straffen waren ongegrond en gegeven toen de groene vlag alweer gezwaaid werd na de SC-periode.
Marshals hadden blijkbaar last van de warmte...

Toen heeft de koersdirectie de uitslag na klachten van verschillende piloten aangepast maar erbij gezet dat Renault zelf ook nog sancties zal ondernemen tegen onsportief rijgedrag.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 10-06-2003, 17:33
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Joost je hebt natuurlijk 100 % gelijk!

Ik ben zeer benieuwd naar de tv-beelden, dit geeft een beter beeld van wat er juist gebeurd want je ziet natuurlijk niet alles.

Maar als bv. je remmen blokkeren net voor de chicane en je daardoor eventjes het gras gaat opzoeken en dit zonder èèn plaats te winnen vind ik het toch wel straf dat je hierdoor straftijd krijgt.

Hetzelfde met het duwen, je bent aan het "aanzuigen" of slipstreamen, hetgeen bijna noodzakelijk is in deze cups d
Reply With Quote
  #5  
Old 10-06-2003, 17:41
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Vervolg

dacht ik, je geeft een kleine tik en je hebt prijs!

En het gaat hier toch dikwijls om 30 sec. i.p.v. 10 sec.

Dan ben je idd beter dat je halfweg koers stopt (zoals er gisteren iemand was).

En natuurlijk ben ik tegen het opzettelijk duwen of bv. voorbijsteken onder gele vlag, dit moet bestraft worden.

Bij een serieuze duw worden onmiddellijk de gele vlaggen gezwaaid en dan hebben we ook niets meer aan de race, dus ik ben echt tegen elke vorm van "geweld" maar deur tegen deur, bumper tegen bumper dit hoort er gewoon bij.

Steve.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-06-2003, 20:22
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by joost
Ik herinner even aan het onwaarschijnlijke voorval tijdens de Renault finales van 2001 waar iemand na het afvlaggen er met opzet werd afgereden. Autosport is een sport en bij een sport horen spelregels...
Die persoon rijdt dit jaar doodleuk weer mee... dat is pas bedenkelijk vind ik...
Reply With Quote
  #7  
Old 10-06-2003, 20:52
NGT Racing's Avatar
NGT Racing NGT Racing is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Grimbergen
Posts: 297
Quote:
Originally posted by Steve
Joost je hebt natuurlijk 100 % gelijk!

Ik ben zeer benieuwd naar de tv-beelden, dit geeft een beter beeld van wat er juist gebeurd want je ziet natuurlijk niet alles.

Maar als bv. je remmen blokkeren net voor de chicane en je daardoor eventjes het gras gaat opzoeken en dit zonder èèn plaats te winnen vind ik het toch wel straf dat je hierdoor straftijd krijgt.

Hetzelfde met het duwen, je bent aan het "aanzuigen" of slipstreamen, hetgeen bijna noodzakelijk is in deze cups d
In elke normale autosport discipline kan men slipstreamen zonder contact te maken CART, F1 vormen hier geen uitzonderingen op.

Ik sta versteld bij de bijzondere aerodynamische kwaliteiten van cup wagens die blijkbaar fysiek contact vereisen om slipsteramen goed te laten werken ???

Het spijt me, ik volg uw redenering voor geen meter, ik zou trouwens graag weten wie de andere mensen zijn die vinden dat het streng optreden bij onregelmatigheden de sport kapot maakt.

moest ik weten hoe het moest dan zou ik een pol starten.

Reply With Quote
  #8  
Old 10-06-2003, 20:54
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by FLAT6

Ik sta versteld bij de bijzondere aerodynamische kwaliteiten van cup wagens die blijkbaar fysiek contact vereisen om slipsteramen goed te laten werken ???
Het gaat niet om het slipstreamen zelf, maar de yarissen duwen elkaar voort.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #9  
Old 10-06-2003, 22:09
vincentdb2001's Avatar
vincentdb2001 vincentdb2001 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt & Louvain-La-Neuve
Posts: 726
Voorbeeldje van slipstreamen met de Fun Cups, op het lange rechte stuk van Kemmel :



De wagens raken elkaar, en dit moet volgens mij niet gestraft worden !!

Maar bv in La Source kan je gewoon niet slipstreamen, wat Horion (een tik geven en zo een wagen voorbij steken) tijdens de vorige race deed is volgens mij dus onaanvaardbaar.

Nog iets : er zijn veel piloten die een straftijd kregen omdat ze in Blanchimont met 4 wielen over de curbs gingen. Kan ik begrijpen,.. maar soms is een foutje niet meer vermijdbaar. Je gaat de wagen toch niet laten slippen, met als gevolg misschien in de muur te vliegen ?? Als je dit vergelijkt met de 1ste linkse in Zolder : als ze daar te breed gaan, zijn ze gestraft omdat er grind is en dat de banden vuil zijn. Dit is toch eerlijker dan een 30sec. straftijd, niet ?


Mvg, Vincent
__________________
<a href=http://www.vdb-race-pics.com>www.vdb-race-pics.com

</a>

Last edited by vincentdb2001; 10-06-2003 at 22:40.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-06-2003, 22:18
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Lede
Posts: 650
Quote:
Originally posted by FLAT6
In elke normale autosport discipline kan men slipstreamen zonder contact te maken CART, F1 vormen hier geen uitzonderingen op.

Ik sta versteld bij de bijzondere aerodynamische kwaliteiten van cup wagens die blijkbaar fysiek contact vereisen om slipsteramen goed te laten werken ???

Het spijt me, ik volg uw redenering voor geen meter, ik zou trouwens graag weten wie de andere mensen zijn die vinden dat het streng optreden bij onregelmatigheden de sport kapot maakt.

moest ik weten hoe het moest dan zou ik een pol starten.

Ik gebruik niet graag de namen van mensen zonder hun goedkeuring, ik zal het ze allesinds vragen.
Dit zijn toevallig mensen die al meer dan 25 jaar in de racerij zitten, en even nuanceren, IK heb gezegd dat ze alles kapot maken, die mensen vinden gewoon dat er te streng opgetreden wordt.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-06-2003, 22:38
Kelly Jamers Kelly Jamers is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Zolder
Posts: 357
Quote:
Originally posted by flugel
Die persoon rijdt dit jaar doodleuk weer mee... dat is pas bedenkelijk vind ik...
inderdaad, het gaat hier wel degelijk om HORION!!
Hij had een soort van levenslang gekregen om het zo uit te drukken, hij mocht nooit meer voor renault komen rijden,
en voila: ziehier wat een straf bij renault betekent!!
En dan zijn er andere (jacobs... o.a.) die gestraft worden, om dan achteraf in te zien dat ze hun VERGIST hebben....!!!
Kreeg m eerst zijn derde plaats niet en achteraf toch weer wel...
Reply With Quote
  #12  
Old 10-06-2003, 23:00
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by Kelly Jamers
inderdaad, het gaat hier wel degelijk om HORION!!
en ik maar rond de pot draaien
Reply With Quote
  #13  
Old 11-06-2003, 11:16
vincentdb2001's Avatar
vincentdb2001 vincentdb2001 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt & Louvain-La-Neuve
Posts: 726
Quote:
...
De volgende ronde reed Bruixola iets trager dan anders in de Blanchimont. Ik kwam veel sneller aan en kon niet links of rechts. Ik kon niet anders dan erop rijden want indien ik van het gas zou afgegaan zijn, dan was ik een plaats kwijt aan Vic Herman. Normaal gezien zou Bruixola alleen maar sneller zijn gegaan door mijn duwtje (elkaar aanduwen doen we constant om samen sneller te zijn ), maar hij keek niet in zijn spiegels toen ik op zijn achterbumper inreed en was daardoor niet voorbereid op een impact. Hij ging naast de baan maar bleef op het geasfalteerde gedeelte en had er dus geen last van. De baancommissarissen oordeelden er anders over en ik zou op mijn beurt een penalty krijgen van 30 sec.

...
Ik had in elk geval 30 sec aan de broek en dan kreeg ik, na als 4de over de meet te zijn gegaan, nog eens 30sec straftijd omdat ik iemand zou aangetikt hebben. Het 'slachtoffer' in kwestie was bereid om te verklaren dat het om een vergissing moest gaan, maar het was allemaal boter aan de galg en men wou op de beslissing niet terugkomen
bron : www.autosport.be , weekend verslag van Jurgen Van Hover





Vincent
__________________
<a href=http://www.vdb-race-pics.com>www.vdb-race-pics.com

</a>
Reply With Quote
  #14  
Old 11-06-2003, 12:58
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Men moet toch een onderscheid maken tussen bepaalde gebruiken in de Cup-races.
Ten eerste is er het "opduwen". Voor de kwalificaties zijn er altijd piloten die afspreken om elkaar op de rechte stukken op te duwen. Vooral op lange rechte stukken, Kemmel op Francorchamps bv., kan dit een paar tienden van een seconde tijdwinst opleveren. Deze praktijk is al bijna zo oud als het Cup-racen zelf en konden we al zien in de Ford Escort Mexico Trofee in de jaren '70. Er is altijd discussie over geweest. Sommigen zijn ervoor, anderen radicaal tegen.
Dan is er het "slipstreamen", waarbij je profiteert van het luchtvacuum dat gecreëerd wordt door een wagen die voor je rijdt. Het is een van de leukste circuittruukjes, waar iedereen, piloten en toeschouwers, plezier aan beleeft.
Een tegenstander, al dan niet met opzet, van de baan rammen; is natuurlijk nog heelwat anders.


Aan Steve :

Ik heb de indruk dat je de eerste helft van dit jaar op een andere planeet gewoond hebt en geen enkele race gezien hebt. Je hebt er in ieder geval absoluut niets van begrepen.
Half autosportminnend België ergert zich blauw aan de toestanden die we dit jaar al in de Cup-races te zien kregen. Nu er eindelijk eens wat strenger wordt opgetreden, ga jij beweren dat men alles aan het kapotmaken is. Hallo? Wake up, please!
Ik weet niet met wie jij gesproken hebt, maar spreek ook eens met de tientallen piloten, die dankzij het agressieve en onsportieve rijgedrag van hun cowboy-collega's, nu al ver over hun voorziene jaarbudget zitten of de Cups intussen al helemaal verlaten hebben.
Reply With Quote
  #15  
Old 11-06-2003, 17:20
flugel's Avatar
flugel flugel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2001
Location: Antwerpen
Posts: 1,551
Quote:
Originally posted by vincentdb2001
bron : www.autosport.be , weekend verslag van Jurgen Van Hover





Vincent
hm... das echt wel de plek om iemand te duwen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.