De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 28-05-2007, 15:08
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Het venijn van de race komt nu pas:

Quote:
McLaren team orders under investigation


A statement issued on Monday said: "The FIA has launched an investigation into incidents involving the McLaren Mercedes team at the 2007 Monaco Grand Prix in light of a possible breach of the International Sporting Code.

"The relevant evidence is under review and a further announcement will be made in due course."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/59249
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-05-2007, 15:49
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2004
Location: Vilvoorde
Posts: 752
Belachelijk... Ik bedoel, normaal zou ik hier 100% achter staan. Het is alleen dat een bepaald ander team dit een vijftal jaar lang elke week gedaan heeft, zonder één officieel woord van commentaar te krijgen...
Reply With Quote
  #3  
Old 28-05-2007, 20:35
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks View Post
Belachelijk... Ik bedoel, normaal zou ik hier 100% achter staan. Het is alleen dat een bepaald ander team dit een vijftal jaar lang elke week gedaan heeft
tot hier 100% akkoord

Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks View Post
zonder één officieel woord van commentaar te krijgen...
wel nu lach je er toch even mee hoop ik ... Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)

Ik heb altijd beweerd dat het verbod op teamorders de grootste vergissing is die de FIA (onder druk van het publiek) ooit ingevoerd heeft.

Ofwel laat die FIA hier merken dat het hun menens is met het verbod op team-orders ... en volgt er dus een straf voor McLaren.
Ofwel doet de FIA niets ... en kunnen we het stomste regeltje uit het reglement schrappen
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 28-05-2007, 21:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by airco View Post
tot hier 100% akkoord



wel nu lach je er toch even mee hoop ik ... Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)

Ik heb altijd beweerd dat het verbod op teamorders de grootste vergissing is die de FIA (onder druk van het publiek) ooit ingevoerd heeft.

Ofwel laat die FIA hier merken dat het hun menens is met het verbod op team-orders ... en volgt er dus een straf voor McLaren.
Ofwel doet de FIA niets ... en kunnen we het stomste regeltje uit het reglement schrappen
Het verschil zit hem in de subtiliteiten. In Oostenrijk ging Barichello winnen - eindelijk na zolang proberen en blijven proberen - reed aan de leiding en moest op de rem om zijn kopman te laten winnen. Hier wordt aan de n°2 gezegd om zijn positie te houden en niet aan te vallen. In Monaco heb je sowieso geen kans om in te halen en werd er dus geen uitslag kunstmatig gewijzigd. In een situatie als in Oostenrijk was dat wel het geval.

Je kan er gif op innemen dat na Oostenrijk Ferrari identieke dingen gedaan heeft als Mclaren nu. Sterker nog, het was bij contract allemaal geregeld. Toch vreemd dat er daar nooit wat tegen begonnen is...
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2007, 22:05
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Je kan er gif op innemen dat na Oostenrijk Ferrari identieke dingen gedaan heeft als Mclaren nu. Sterker nog, het was bij contract allemaal geregeld. Toch vreemd dat er daar nooit wat tegen begonnen is...
Wel net daarom dat ik altijd vol gehouden heb (ook in de vorige post nog) dat deze regel de grootste blunder ooit is van de FIA.

Deze regel is totaal niet te controleren en daarom zinloos.
De FIA heeft desondanks besloten om deze regel toch door te drukken ... tot zover ...

Als er dan bij toeval toch gevallen van team orders bekend raken ... en de teambaas geeft het zelfs toe (al is het met wat verbloemde bewoordingen) ... dan moet hier ook tegen opgetreden worden. Anders kunnen we de regel even goed in de prullenmand gooien.

Quote:
Het verschil zit hem in de subtiliteiten. In Oostenrijk ging Barichello winnen - eindelijk na zolang proberen en blijven proberen - reed aan de leiding en moest op de rem om zijn kopman te laten winnen. Hier wordt aan de n°2 gezegd om zijn positie te houden en niet aan te vallen. In Monaco heb je sowieso geen kans om in te halen en werd er dus geen uitslag kunstmatig gewijzigd. In een situatie als in Oostenrijk was dat wel het geval.
wel dit is een beetje rond de pot lullen he:
  1. Als inhalen toch onmogelijk is ... waarom gaf McLaren dan Teamorders ? Om het onmogelijke uit te sluiten ?
  2. Als je iemand op voorhand de orders geeft om zelfs geen poging te wagen om in te halen ... wel dan is er inderdaad geen kans dat het in Monaco gebeurt
  3. Ook al is de kans op inhalen in Monaco onbestaande dan nog kan er spraken zijn van de uitslag kunstmatig beïnvloeden ... er zijn gevallen genoeg te vinden in de geschiedenisboeken van de F1 van team-genoten die elkaar uit de koers rijden. Deze kans door team-orders uitsluiten is ook beïnvloeden.

Nogmaals ... Wat mij betreft moest al deze onzin niet.
De FIA heeft onder druk van de fans ervoor gekozen om dit wel te doen. Wel dan moet er nu opgetreden worden ... anders is de sporting code NIETS meer waard.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 29-05-2007, 18:19
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2004
Location: Vilvoorde
Posts: 752
Quote:
Originally Posted by airco View Post
Dat team heeft in Oostenrijk alle zonden van Satan over zich gekregen. Een serieuze berisping van de FIA + serieuze boete Terwijl ze net hetzelfde deden als McLaren vandaag (enkel iets opener/opvallender)
Ferrari is enkel beboet voor het verstoren van de podiumceremonie, niet voor teamorders tijdens de race.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-05-2007, 19:15
Astra-fan Astra-fan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Grobbendonk
Posts: 183
Op dat moment waren team-orders nog niet strafbaar.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-05-2007, 21:51
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone
 
Join Date: May 2001
Location: Hoboken (Antwerpen)
Posts: 6,845
Quote:
Originally Posted by Nicki_Mks View Post
Ferrari is enkel beboet voor het verstoren van de podiumceremonie, niet voor teamorders tijdens de race.
Ik zou zeggen ... Duik eens in de geschiedenisboeken van de Formule 1.

Quote:
Originally Posted by Astra-fan View Post
Op dat moment waren team-orders nog niet strafbaar.
Het is zoals Astra-fan het zegt ... team-orders waren toen niet verboden.
De FIA heeft zich toen voor de kar van het publiek laten spannen en heeft stok gezocht en gevonden om op Ferrari te slagen. Berisping en Boete waren het gevolg. Meer konden ze Ferrari niet aanwrijven.

In die periode is er ook op een stuntelige manier een verbod op teamorders ineengeknutselt ... de resultaten hiervan merken we vandaag
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 30-05-2007, 16:06
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
McLaren wordt dan toch niet gestraft!
Kort ervoor had Ecclestone nog gedreigt met een eventuele uitsluiting voor McLaren, dat had er wel zwaar over geweest.

Een terechte beslissing volgens mij.
Natuurlijk is er gevraagd voorzichtig te rijden, ze waren dan ook in Monaco aan't rijden.

En Hamilton heeft echt wel zijn best gedaan het gaatje te dichten, en dat is hem ook bijna gelukt, maar de laatste 10 ronden moest hij toch weer een gaatje laten vallen, en dat lag volgens mij eerder aan de toestand van zijn banden, zoals Jeffrey ook al had opgemerkt.
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #10  
Old 30-05-2007, 20:27
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
de redenering achter de beslissing vind je hier
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 10-06-2007, 10:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Posts: 4,889
Team Orders McLaren

Misschien bestaat er hier al een hele discussie over, maar ik ontdekte toch net een krasse uitspraak van Ron Dennis over het monaco-débacle waar Hamilton braafjes op P2 moest blijven.

Quote:
Ron Dennis benadrukte tenslotte nogmaals dat de actie van McLaren in Monaco - vanuit zijn standpunt - geen teamorders waren: "We hebben nooit gedacht aan teamorders. We hadden een racestrategie die bepaalde wie als eerste en tweede over de finish zou komen in Monte Carlo."
bron: f1racing.net

Wat is het verschil met teamorders ? De racestrategie bepaalde reeds op voorhand dat Alonso op P1 zou uitkomen. Dat lijkt me toch duidelijk dat McLaren de kaart van Alonso trok en Hamilton meedeelde dat hij braafjes op P2 moest blijven omdat hij later/vroeger moest pitten.
Je hebt teamorders van het kaliber van het Austriagate-schandaal, maar dit kwalificeert zich toch ook ergens daaronder, niet dan ?

Natuurlijk is het ook redelijk logisch dat zulke zaken in elk team gebeuren, bij Spyker godbetert zal men ook sneller de kaart van Sutil gaan trekken dan die van Albers, maar met een goede strategie had Hamilton best wel eens voor Alonso kunnen uitkomen na de pitstops. Benieuwd welke kaart Dennis vandaag in Canada trekt, Hamilton of Alonso ? Want wat zou de strategie nu weer eens kunnen bepalen ?
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus.
Reply With Quote
  #12  
Old 10-06-2007, 11:42
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Zo'n quotes waarbij één zinnetje uit een interview gehaald wordt, zijn altijd gevaarlijk. (Maar tegenwoordig doet de media niets anders meer.)
Als je enkel dit zinnetje leest, lijken het inderdaad team orders in het voordeel van Alonso.

Dennis heeft echter ook uitgelegd dat zijn piloten op een verschillende pitstrategie stonden: 2 stops voor Alonso, 2 stops voor Hamilton maar met voldoende brandstof om over te schakelen op 1 stop bij safetycar.
De strategie voor Alonso is de snelste indien er geen safetycars op de baan komen. Als er wel safetycars zijn, dan is Hamilton in het voordeel.

Er zijn geen safetcars geweest, en bijgevolg heeft Alonso gewonnen. Het had net zo goed omgekeerd kunnen zijn als er iemand gecrashd was. De strategie heeft dus inderdaad de uitkomst bepaald, maar dat is toch altijd zo?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.