![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Belcar Short News 21
Het onwaarschijnlijke is gebeurd tijdens het recent verreden Spa Racing Festival. Om nog in aanmerking te komen voor de titel in Divisie GT moest het duo Penders/Lamot minstens de Klasse GTB winnen en vierde algemeen worden, indien de SRT-Corvette de wedstrijd won. Maar het liep nog beter: door omstandigheden werden ze immers derde algemeen, wat voor het Porsche-duo de situatie iets(?) gemakkelijker maakt tijdens de Belcar Masters. Nu hebben ze daar voldoende aan een vierde plaats algemeen en een nieuwe overwinning in hun Klasse. En dit ook indien de SRT-Corvette de laatste ontmoeting wint. Iets makkelijker is natuurlijk een groot woord, want met een GTB vierde worden in een wedstrijd over 125 minuten is geen sinecure. Maar ook bij SRT wordt daardoor de druk opgevoerd. Zij moeten winnen.
In deze omstandigheden kun je wel een tiental scenario’s bedenken, maar een paar willen we jullie niet onthouden. Indien de Corvette de wedstrijd wint, moet de Porsche een vierde plaats algemeen veroveren en zijn Klasse winnen. Dan schrijft het duo Penders/Lamot geschiedenis door met een GTB-wagen kampioen te worden met een half puntje, het kleinste verschil ooit. Het puntensysteem van de 1000 km van Spa en de Euphony 24 Uren van Zolder dat met halve punten werkt, zou dan wel eens de doorslag kunnen geven. Indien de SRT-Corvette er niet zou in slagen om de Belcar Masters te winnen en bvb als tweede de geblokte vlag passeren, dan heeft de TT-Porsche voldoende aan een 9de plaats algemeen, als ze hun Klasse winnen. Worden ze in datzelfde geval wel geklopt in hun Klasse en eindigen ze bvb. 2de GTB, dan nog hebben ze voldoende aan een 6de plaats algemeen. Een paar denkpistes, maar indien beide teams hun wedstrijd tot een goed einde brengen zal één van bovenstaande scenario’s wel eens kunnen kloppen. Ook de Finse Viper van Kuismanen/Vosse maakt mathematisch gezien nog een kans op de titel, maar dan zouden SRT en TT-Racing al zwaar in de problemen moeten komen. Maar het duo Penders/Lamot beseffen dat ze in Francorchamps door het oog van de naald zijn gekropen. Franz Lamot: “Derde worden in Francorchamps met een GTB-Porsche tijdens een wedstrijd over 125 minuten, daar had vooraf geen mens zijn geld op verwed. De laatste safety-car en de daaraan verbonden gevolgen waren voor ons een geschenk uit de hemel, want normaliter zijn we met deze wagen niet in staat om een algemeen podium te halen”, tracht Lamot de laatste 10 minuten van de wedstrijd te reconstrueren. “Eerst was er het feit dat Couwberghs onder geel onze wagen voorbijging. Dan de ‘stop & go’ voor Kuismanen die nadien is omgezet in 60 seconden straftijd. Even later moest Rudi dan nog voorbij de Porsche biturbo van Leo Van Sande. Dit lukte, maar beide wagens raakten elkaar en gelukkig konden ze hun weg verderzetten. Achteraf verklaarde Leo dat hij Rudi niet had zien komen en onopzettelijk de deur sloot. Rudi reed toen virtueel op de vierde plaats en toen Koen Wauters op het einde nog werd aangereden door de Mazda van Van Herck konden we nog een plaats doorschuiven. Achteraf hebben we dan nog moeten klacht neerleggen omdat Couwberghs niet werd bestraft. Het feit dat de GLPK-Porsche achteraf werd bedacht met 30 seconden straftijd bracht ons uiteindelijk op de derde plaats. Ook het vroege uitvallen van de Porsche biturbo van Maes/Verbist heeft duidelijk in ons voordeel gespeeld. Wat de Belcar Masters betreft, moeten we gewoon zoals altijd onze eigen wedstrijd rijden en uiteraard trachten om de voeling met de kopgroep niet te verliezen. En uiteraard moeten we terug onze Klasse winnen. Maar met de wetenschap in het achterhoofd dat de broers Thiers terug van de partij zijn zal dit de zaak niet makkelijker maken”, besluit Lamot. De klacht van Penders/Lamot tegen Longin/Couwberghs werd door de koersdirectie ontvankelijk verklaard, maar het team van GLPK ging daartegen in beroep. Dit werd uiteindelijk na het bekijken van de beelden terug ingetrokken, waardoor de officiële uitslag eerstdaags een feit zal zijn. Maar ondanks alles moet het beroep nog behandeld worden voor de sportrechtbank van de RACB. De minuut straftijd heeft de Finse Viper uiteindelijk de das omgedaan voor de titelontknoping. Ook in de Klasse GTA kijken ze nu tegen een achterstand aan van acht punten tegenover de SRT-Corvette. Beide PSI-wagens staan met één punt verschil op de 3de en 4de plaats. In de Klasse GTB waren Penders/Lamot al zeker van de titel en kon de Ultima van Qvick nog vier punten extra uitlopen op de Porsche GT3 van First Motorsport, die nu al volgt op 9 punten. First is wel al zeker van de derde plaats nadat de Gastines/De Bock vroegtijdig het kampioenschap voor bekeken hielden en de Ultima van Derdaele vorig weekend pech kende. In Divisie Toerisme heeft het BMW-duo Beliën/Jakobs voldoende aan uitrijden om zich voor de derde maal op rij als kampioen te kronen, terwijl ze in de Klasse TA al zeker waren van de titel. In de Klasse TB wordt het een spannende ontknoping. Door het uitvallen van de GS-BMW van Josten/Muytjens in Francorchamps komen de BMW’s van De Hoen/Essers en Broodcooren/De Coster aan de leiding met amper één puntje voorsprong op het Belgisch-Duitse duo. In de Philip Verellen Junior Challenge gaat de grootste beker nu al zeker naar Johan Van Loo van First Motorsport, doordat voornaamste belager Muytjens tijdens de laatste wedstrijd niet scoorde. In de Ladies Challenge gaf Kelly Jamers forfait in Francorchamps en werd ze zodoende voorbij gefietst door het duo Ickx/Van de Velde. Kelly kan via een overwinning in de laatste ontmoeting weer op gelijke hoogte komen. Maar mogelijk kan Ellen Lohr, die opnieuw de Audi TT met Chris Mattheus zal delen hier in de rol van scheidsrechter kruipen. Naast Ellen Lohr is ook nog de inschrijving van Rüdiger Noll met zijn Audi A4 quattro bevestigd. Hij treedt aan met Karl Hasenbichler, de “ex” van Kuismanen. Ook de Ferrari 360 Challenge van McCormick zal terug aan de aftrap staan van de laatste Belcarmanche van het seizoen. Wat onze vaste Belcaristen betreft die ook in een ander kampioenschap aktief zijn, kunnen we melden dat Michaël De Keersmaecker er niet in geslaagd is om Europees kampioen Rallycross te worden. De G&A-rijder reed in de Klasse 2 een gans seizoen aan de leiding, maar hij werd in de finale van de laatste wedstrijd in Duitsland verraden door een defecte schakelbak. Tijdens de Belcar Masters mogen we opnieuw de spectaculaire Legends Cars verwelkomen die al eerder hun opwachting maakten in het voorprogramma van de Euphony 24 Uren van Zolder. Deze lichtgewichten van 480 kg worden aangedreven door een Yamaha 1250 cc-motor die 150 pk produceert. Tijdens de Belcar Masters wordt een wedstrijd georganiseerd met vedetten uit de autosportwereld. Ook enkele Belcarrijders zoals Fred Bouvy, Vincent Vosse, Marc Goossens en Koen Wauters zullen het opnemen tegen andere kleppers zoals Cols, Defourny, Duez, Henrard, Freddy Loix, Jean-Michel Martin, Saelens, Snijers, Thiry, Van de Wauwer, Verreydt, enz… Spektakel verzekerd! |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|