|
#1
|
||||
|
||||
Citroen 2CV - 1956 - Gunze Sangyo - 1/24
In de reeks "Auto's die ontegensprekelijk hun stempel op de autogeschiedenis hebben gedrukt" is deze aan de beurt: de "lelijke eend", het "hobbelpaard", of gewoon de "deu-chevoo".
Oorspronkelijk ontworpen voor het volk (net zoals de kever trouwens), speelde deze auto het klaar om tot een echte hype uit te groeien. Zijn vormgeving zal er zeker niet vreemd aan geweest zijn, maar de eenvoud van ontwerp, de toegankelijkheid voor de doe-het-zelver en zeker zijn prijs zullen er zeker ook toe hebben bijgedragen. Waar de eerste modellen echt bedoeld waren om de franse paysan toe te laten zijn kleine oogsten van het land naar de markt te vervoeren, zijn de latere uitvoeringen nu zeer gegeerd door liefhebbers en amateur-sleutelaars. Enfin, wij stellen ons tevreden met de uitvoering op 1/24, en de kit die we onderhanden nemen is die van Gunze-Sangyo. De kit past in het Anime-gamma van Gunze-Sangyo, die nog een paar modelletjes met bijpassende figuurtjes in assortiment heeft. Deze 2CV wordt geleverd met het figuurtje Clarise, die in een 2CV de benen neemt om uit het kasteel te ontsnappen, weg van een gearrangeerd huwelijk met de boze en lelijke graaf (of zoiets). Whatever, dat interesseert ons minder natuurlijk. De 2CV des te meer. Eigenlijk is het een kit die als 2 verschillende uitvoeringen kan gebouwd worden, maar ik ga voor een vroege versie: die van 1956. Dat wil zeggen dat de 2 uitsparingen aan de achterste stijlen moeten worden opgevuld. Dat was in de vroege uitvoeringen zo, later kwamen daar 2 raampjes in. Het motortje heb ik ook al gemonteerd. Dat is eigenlijk heel simpel qua kleurpallet: alu voor het blokje, mat-zwart voor de rest. De schijfjes heb ik in Alclad steel gezet, omdat ik niet echt een passende kleur vond in het gamma van Tamiya. Updates volgen! Enjoy.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 31-12-2007 at 22:54. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Goed vertrokken Dominique. |
#3
|
||||
|
||||
[schaammodus] ik heb geen weatheringsetjes, en ik ga die allemaal kopen in Toyzon, en die ga ik dan uittesten en op dit motorke gebruiken, en dan komt dat allemaal in de sjacoche, en mag ik nu blijven leven? [schaammodus blijft aan] ...
Please?
__________________
Groetjes, Domi. |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Test maar eens uit op een stukje sprue. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#6
|
||||
|
||||
Ge zijt al goed gestart Domenique...
Tom |
#7
|
||||
|
||||
Aha, den Dominique is aan zijn "geit" begonnen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Leuk onderwerp
|
#9
|
||||
|
||||
Ja, maar dit is de "geit" die ik in Telford kocht. Het is niet die wat ik op de modelbouwmeeting heb "gewonnen". Die komt later dit jaar aan de beurt.
Ik heb ondertussen niet stil gezeten. Het chassis annex ophanging werd gemonteerd. Al die onderdelen mochten in dezelfde kleur mat-zwart, dus heb ik eerst gemonteerd, dan gespoten. Het commentaar hogerop indachtig heb ik dan gedrybrushed met zilver om het detail een beetje te laten oplichten. Wanneer alles mat-zwart is zie je dus letterlijk niks behalve een zwart vlak, daarom is drybrushing hier absoluut wel nodig. De bodemplaat werd aan de binnenkant ook even gedrybrushed. Ik heb geprobeerd om de vlakken waar de voeten van bestuurder en passagier altijd schuifelen een beetje op te lichten. Niet dat er later veel van te zien zal zijn als het model is dichtgebouwd, maar goed. De zetels dan: die werden volgens plan in bruin gespoten. Daarna heb ik in hetzelfde bruin met een druppeltje zwart erbij de zit- en rugvlakken overspoten. Dat geeft de indruk dat de vlakken waar altijd iemand op of tegen zit is donkerder lijken. Later heb ik dan met mijn weatheringsetje een heel subtiele lichtere tint gegeven aan de opstaande ruitjes van de zetelmotieven. Ik weet niet of het goed zichtbaar is op de foto, maar ik ben er wel tevreden mee..
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 06-01-2008 at 20:38. |
#10
|
||||
|
||||
Vervolg van mijn vorige post:
ik heb de zeteltjes eens droog op de vloer gezet, en zo het er kunnen uitzien. De zetels komen natuurlijk nog op hun steunen te staan, maar het geeft je wel een idee: Daarna verleggen we de aandacht richting carosserie. De beslissing omtrent de kleur van het wagentje is gemaakt: grijs. Het grijs van de franse wagens uit de fifties leunt nogal aan bij dat van de Duitsers van een jaar of toen eerder ... Dus heb ik de bus German Grey genomen, een hoeveelheid verf gedecanteerd, en ik ben begonnen met de naden en opstaande randjes een snel likje verf te geven. Ook de binnenkant van de spatborden werd niet vergeten.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 06-01-2008 at 20:46. |
#11
|
||||
|
||||
Eén van de voordelen van het werken met matte verf is dat die verf zo snel droog is. Je kan dus lekker doorwerken, zonder uren van droogtijd in acht te moeten nemen. Zodoende kreeg deze eend haar tweede laklaag: het hele koetswerk is nu in een egale kleur gespoten. na een uurtje of 2 werd een derde laag gespoten. Ik denk dat het nu wel OK is voor wat het grijze betreft.
Tot later!
__________________
Groetjes, Domi. |
#12
|
||||
|
||||
De zetels vind ik erg overtuigend, net zoals de vloer van het interieur. Van de carrosserrie kleur ben ik minder wild, maar goed, da's eigen voorkeur en smaak.
Mooie vorderingen! |
#13
|
||||
|
||||
Het ziet er inderdaad mooi. Die zeteltjes zijn zeer mooi gedetailverfd
Ik vind de kleur eigenlijk wel passen bij de geit! Tom |
#14
|
||||
|
||||
De auto werd in die kleur verkocht. Je kan altijd opteren voor een andere kleur, natuurlijk. Maar ik ga voor de uitvoering van 1956.
Dit is ongeveer waar we naar toe willen:
__________________
Groetjes, Domi. |
#15
|
||||
|
||||
Dus als ik het goed begijp dan bouw je nu de "eend" en later de "geit".
In ieder geval ziet het geleverde werk er goed uit.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|