De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-05-2010, 16:24
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

GP F1 2010 Monaco

Na een uiterst saaie race in Spanje wordt er dit weekend al gereden in Monaco. Redbull was onklopbaar, enkel betrouwbaarheids problemen weerhield hun van de dubbel. Alonso en Hamilton wisten weer een tempo uit hun wagen te halen wat hun teamgenoten niet konden volgen.

Het enige leuke om te zien was het Schumi-Button gevecht. (zeker als schumi fan ) Enfin genoeg over Spanje.

Aangezien er regen wordt voorspeld, kunnen we terug hopen op een spannende race dit weekend.

Ik kijk er alvast naar uit
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 19:51
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

Jammer genoeg geen regen buien (in monaco) vandaag
Al bij al een saaie race wat enkel wat leuk werd als de SC het pak weer maar eens bij elkaa bracht.

Toch een discussie punt in deze race.
De inhaal actie van Schumacher op Alonso.
Naar mijn mening is schumi op een eerlijke manier er voorbij gegaan. Alonso breekt uit, schumi zet hem ernaast, en haalt hem in.. gewoon Alonso's eigen fout.
Maarja dan komen ze weer met regeltjes er niet mag ingehaald worden wanneer de SC de laatste ronde binnenkomt

Ook leuk om de reacties van zowel Domenicali als Brawn te horen.

Het maakt ondertussen al niet meer uit wat het beroep als resultaat heeft, Schumi komt er toch weer als verliezer uit.
Of ze winnen het beroep, en "Schumi wordt voorgetrokken"
Of ze verliezen, en Schumi pakt geen punten...
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 21:20
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by smiley View Post
Maarja dan komen ze weer met regeltjes er niet mag ingehaald worden wanneer de SC de laatste ronde binnenkomt
...
Wil je dan van geval tot geval de regels bepalen? Regel is regel en die is ook voor Schumi van toepassing. In het genoemde voorval had ik niet echt de indruk dat Schumi per ongeluk voorbij ging aan Alonso. Volgens mij een redelijk doordachte move van Schumi op basis van het foutje van Alonso. Mooie actie, alleen in de een rondje te vroeg

Maar als we terug gaan naar de feitelijke situatie heeft Schumi Alonso onder geel ingehaald. Dat kan en mag nooit beloond worden. Wellicht in deze situatie een redelijke onschuldige actie maar de gevolgen kunnen verstrekkend zijn bij andere gelegenheden.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 16-05-2010 at 21:30.
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 21:28
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
Wil je dan van geval tot geval de regels bepalen? Regel is regel en die is ook voor Schumi van toepassing. In het genoemde voorval had ik niet echt de indruk dat Schumi per ongeluk voorbij ging aan Alonso. Volgens mij een redelijk doordachte move van Schumi op basis van het foutje van Alonso. Mooie actie, alleen in de een rondje te vroeg
Helemaal mee eens, enkel was deze regel hier niet van toepassing.
Deze is geldig wanneer de race onder SC wordt gefinnished.
In dit geval liet de FIA aan de teams weten "SC in this lap" wat dus wilt zeggen, we eindige de race al racend.
Wanneer de race onder SC zou finnishen zou de SC ook binnekomen, maar dan zou de FIA een ander bericht naar de teams sturen.

Als er daadwerkelijk niet mocht ingehaald worden zouden ze trouwens niet met zo een vaart over de finnish zijn gereden zoals vandaag werd gedaan.
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 22:35
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

plus dat Schumi wel degelijk niet onder geel heeft ingehaald! op de beelden valt duidelijk te zien dat er met groen gezwaaid wordt vlak na de SC-lijn.
Persoonlijk vind ik dit een zeer bizar moment. het ene team (Ferrari) beweert dat het niet mag terwijl het andere team (mercedes) beweert dat het wel mag. Normaal gesproken zou dit voor Alle teams duidelijk moeten zijn. weeral een bewijs dat degene die de regels bepalen er weer niet veel van gebakken heeft! dat ze nog meer regels veranderen om zogezegd de kosten te besparen of de boel spannend te maken! Vond ik trouwens een zeer chique manoeuvre van Schumi. Moest iedereen van oordeel zijn geweest dat er niet meer mocht ingehaald worden, dan zouden ze zo niet full throttle gereden hebben naar de finish maar eerder al cruisend. pffff.... Geef mij maar simpele regels en de 'fitesse pook' weer...

Last edited by Ferrari rules; 16-05-2010 at 22:37.
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 22:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Hier het relaas van de stewards :

"Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.

Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.

Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

Bron : www.formula1.com

Eerlijk gezegd verwondert dit me ten zeerste, want BBC-commentator Brundle wist te vertellen dat het de bedoeling was om niet onder SC te finishen, en dus net voor de laatste rechte lijn iedereen zijn gang te laten gaan. Sterker nog: tijdens de uitzending nog liet de BBC verstaan dat het race-incident als legaal beoordeeld was door de stewards. Ofwel heb ik het niet goed begrepen natuurlijk.

Maar kijk en oordeel zelf: is dit nu een groene vlag of een gele?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	schumi.jpg
Views:	658
Size:	137.5 KB
ID:	17993  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 16-05-2010 at 22:57.
Reply With Quote
Old 16-05-2010, 23:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Persoonlijk vind ik dit een zeer bizar moment. het ene team (Ferrari) beweert dat het niet mag terwijl het andere team (mercedes) beweert dat het wel mag.
Daar kan ik inkomen: langs de ene kant (blijkbaar) Schumi supporter zijn en langs de andere kant 'Ferrari rules' heten, moet in jouw geval erg verwarrend zijn op zo'n moment...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 09:53
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Daar kan ik inkomen: langs de ene kant (blijkbaar) Schumi supporter zijn en langs de andere kant 'Ferrari rules' heten, moet in jouw geval erg verwarrend zijn op zo'n moment...
tegen wie zeg je het!!!
Zeer moeilijk om voor mij te kiezen voor wie ik supporter! Maar moest dit incedent andersom geweest zijn dan zou ik er net zo over denken als nu!
Na de race was er een intervieuw met Brawn op BBC. hij had foto's van de onboard camera van Schumi waarop duidelijk te zien was dat er een steward met groen zwaaide (aan de linker kant) en zo'n groen licht knipperde. die foto van Guy doet mij dan weer twijfelen of dit wel een groen vlag is... Tja , verwarring troef zeker?

Reply With Quote
Old 17-05-2010, 10:23
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

Op een wazige foto is dit inderdaad moeilijk te zien.
Maar op de bewegende beelden is het duidelijk groen.
Rechts onder zie je de groene vlag afentoe paseren. ook het licht boven het circuit flikkert groen.

http://www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE

Dus foute beoordeling van de stewarts.. Welke oud rijder was er deze race ook al weer bij ? Hill.. ?
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 11:46
Rob Rob is offline
De Paddock Rookie

ofwel juiste beoordeling van de stewards maar foutje van de baanposten??? ik blijf erbij dat het reglement hier onnodig ingewikkeld gemaakt word. tenzij de Fia ook hier weer een bron van inkomsten in gezien heeft, (moeten teams geen soort remgeld betalen voor het indienen van een klacht? bij andere fia races is dit allesinds wel het geval)
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 14:57
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Quote:
Originally Posted by Rob View Post
ofwel juiste beoordeling van de stewards maar foutje van de baanposten??? ik blijf erbij dat het reglement hier onnodig ingewikkeld gemaakt word.
Dat bewuste artikel 40.13 laat volgens mij toch niet veel ruimte voor interpretatie, van een onduidelijk reglement kan je - op dat punt althans - niet spreken. Als de safety car binnenkomt op het einde van de laatste ronde, dienen de deelnemers naar de finishlijn te rijden zonder mekaar in te halen.
Wat ik dan een stuk minder duidelijk vind is het feit of de baanposten al dan niet met groene vlaggen moeten zwaaien in deze situatie, want dat kan dan weer voor verwarring zorgen en vanuit dat standpunt kan ik Schumachers' aktie wel begrijpen. Vermits er toch maar enkele honderden meters af te leggen vallen na het binnenrijden van de SC, is het misschien beter om helemaal niet met vlaggen te zwaaien.

Hoe dan ook vind ik het een vrij dwaze regel, en begrijp ik niet zo best waarom ze de SC niet gewoon tot aan de finish op de baan zouden laten.
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 15:02
Rob Rob is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Hoe dan ook vind ik het een vrij dwaze regel, en begrijp ik niet zo best waarom ze de SC niet gewoon tot aan de finish op de baan zouden laten.

de ruimte voor interpretatie is dat is de safetycar binnengekomen omdat het inderdaad het einde van de wedstrijd was, of omdat de baan vrijgegeven werd.

Last edited by Rob; 17-05-2010 at 15:05.
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 18:10
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Nog wat water op het vuur gooien: waar staat de F in FIA nu ook al weer voor en wie staat er tegenwoordig aan het hoofd van de FIA?
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 18:52
klopklop1 klopklop1 is offline
De Paddock Rookie

Bij mijn weten mag iedereen weer op volle snelheid gaan als er met groen wordt gezwaaid, wat Schumacher dus deed, ik zie niet in waarom hij zou kunnen bestraft worden ondanks al die belachelijke regeltjes van safety car in laatste ronde. Ik zie hier geen graten in
Reply With Quote
Old 17-05-2010, 21:58
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Simpele boer als ik ben denk dan: Een SC staat gelijk aan een gele vlag. Zolang die op de baan is dienen de baanposten ook geel te geven. Als die mannen met groen hebben gezwaaid lijkt me dat gewoon een fout. Ik kan me niet herinneren in de afgelopen 10 jaar dat ik ooit met een groene vlag heb staan te zwaaien zolang de SC op baan was, ook al was het de laatste ronde.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules