![]() |
|
|
||||
|
||||
Honda XL125S - 1979 - Aoshima - 1/12
Tussen de Yamaha YZR500 en de BMW K100 door amuseer ik me nog wat met het bouwen van een cross-modelletje van deze Honda:
![]() Deze Aoshima kit is zeer basic en kan niet op tegen de zeer gedetailleerde Tamiya-concurrent. Maar daardoor is de uitdaging van de modelbouwer des te groter natuurlijk. Ik ga toch proberen om er iets van te maken dat ergens op trekt. De eerste aanpassing die daarvoor nodig is, is het herspaken van de belachelijke velgen met plastic spaken vertonen van een goeie mm, wat in werkelijkheid spaken van 12mm zou betekenen!! We snijden ze dus zorgvuldig weg, en vervangen ze door dunne metalen spaken van 0.3mm, wat neerkomt op een dikte van zo'n 3.6mm in werkelijkheid. Lijkt me al iets realistischer. Hoe dit precies in zijn werk gaat heb ik al eens uitgelegd en staat beschreven in deze 'how-to'. Het resultaat is zoals steeds verbluffend, al zeg ik het zelf. Naast het herspaken werd ook het chroom van de originele velg verwijderd met ovenreiniger, en werd alles (includief de nieuwe spaken) gespoten met TS-30 silver. Om een duidelijk beeld te vormen heb ik een aangepaste velg en een standaard velg naast elkaar gelegd ter vergelijking. kijk en oordeel zelf: Ik moet er eerlijkheidshalve toch wel bij vermelden dat ook de veel betere Tamiya kits van motoren met spaakvelgen, ook dezelfde operatie noodwendig maken. Het verschil is kleiner, maar de aanpassing is daar ook zinvol. Nu ik het verschil tussen beide velgen getoond heb, kan ik eindelijk ook de 2e velg beginnen te herspaken... Wordt vervolgd! |
|
||||
|
||||
Ik zou begot durven zweren dat onze Guy lid van een motorbende is geworden.
![]() In ieder geval is het herbespaken een succes. ![]()
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Wat mijn bouwprojecten betreft: zoals je ziet heb ik alsnog graag wat afwisseling, dus ik bouw een racebike, een straatmachine en een crosser tegelijk. Verschillende onderwerpen binnen het motor-thema, dat dan weer wel. En geen nood: ondertussen is ook de juiste Zero Paints verf binnen voor mijn tombola-model, de Porsche 928GT, én is ook mijn bestelling binnen van Domino, namelijk de Gulf Lola-Aston Martin LM09 van Profil24. Er komen dus echt nog wel wat wagens aan hoor ![]() Last edited by Sennake; 27-06-2010 at 12:51. |
|
||||
|
||||
Hoog tijd om deze thread eens terug op te krikken. Niet omdat ik hem graag bovenaan zie staan, maar wel omdat ik eindelijk de tijd gevonden heb om er nog eens aan voort te doen.
We hadden eerder al het achterwiel onder handen genomen; alle plastic spaken werden weggesneden en vervangen door metalen. Nu is het de beurt aan het voorwiel. De methode is uiteraard identiek, en ook de tijd die nodig is om dit uit te voeren: 2 dagen (één per half wiel). Dus na één dag bekom ik dit resultaat: één wielhelft uitgevoerd; het andere moet nog gebeuren (hoewel de voorbereidende werken zoals het uitboren van de 18 gaatjes en het uitzagen van 18 gleufjes al gebeurd is). En nog een dag later zijn de twee helften afgewerkt en reeds aan elkaar gekleefd. Vooraleer het voorwiel aluminium te spuiten heb ik beide wielen eens naast elkaar gelegd. De banden moeten trouwens nog opgeschuurd worden... Nu kan ik eindelijk aan het model zelf te beginnen bouwen, want deze spaken-conversie was uiteraard niet planmatig voorzien ![]() Wordt vervolgd! (En wat rapper dan tot op heden het geval was)... |
|
||||
|
||||
goe bezig ! ik volg !
|
||||
|
||||
Lang geleden dat ik nog eens wat vooruitgang geboekt heb. Daar gaan we eens verandering in brengen zie.
Nu, het is niet omdat ik al lang geen updates meer gepost heb, dat ik stilgezeten heb. Ik heb zelfs foto's genomen onderweg, zodat ik nu een vrij ver gevorderd verslag kan leveren. Ik was dus bezig met de velgen te herspaken, wat ondertussen gebeurd is. Daarna werden de velgen herspoten, en tenslotte werden de centers matzwart geschilderd, wat eenvoudiger lijkt dan het is, omdat je met je penseeltje telkens tussen de spaken moet verven... ![]() Daarna kon ik me toeleggen op het kader. Daar is iets fundamenteels mis mee: het bouwplan voorziet het samenkleven van de twee motorblok-helften tegen het bestaande kader, zodat het erg moeilijk, zoniet onmogelijk is om het blok op een deftige manier af te werken. Dat gaan we dus aanpassen, want de motor is zowat het meest prominente onderdeel van een motorfiets. Op de volgende foto zie je het kader zoals het was, alleen moet je de witte onderdelen even zien als zijnde zwart. Daarrond kwam dus de motor gekleefd. Ik heb een stuk van het kader uitgezaagd en vervangen door witte plasticard stukken die ervoor zorgen dat alles terug mooi past. Nu kan ik echter het motorblok vastkleven tegen het losse kaderdeel en later het geheel terug in het kader monteren. Lijkt me veel beter als oplossing. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Even passen of de motor en het kaderdeel nog in hun oorspronkelijke positie uitkomen, en na ons hiervan vergewist te hebben kunnen we verder. ![]() De monocilinder was voorzien van een mee ingegoten bougie, wat ook niet direct bevorderlijk is voor het realisme. Ik heb dus alles weggesneden, uitgefreesd, en een gat gemaakt om de bougie in te plaatsen. De bougie zelf werd ook gescratcht, net als de bougiekabel. ![]() |
|
||||
|
||||
De achterbrug werd ook een beetje extra gedetailleerd met wat ijzerdraad en mishmash.
![]() De uitlaat die hol bleek te zijn, werd opgevuld met plasticard en secondelijm/bloem. Vooraan kwam een extra mishmash boutje het geheel verfraaien. ![]() ![]() De schokdempers bestonden uit in één geheel gegoten plastic onderdelen die niet alleen een vreselijke gietnaad vertoonden, maar ook nog eens nagenoeg onmogelijk realistisch te schilderen waren. Die werden dus grondig herbouwd: alleen de uiteinden bleven behouden, de rest werd vervangen door zelfgedraaide messing veren en aluminium buisjes voor de dempers. ![]() De koplamp bleek ook een rare Aoshima-gedachtenkronkel te bevatten. De bevestiging van de lamp bestond namelijk uit een U-vormig onderdeel waarvan de dwarsstang vlak achter het koplampglas terecht zou komen en dus vol in het zicht zou zitten. Het was echter vrij simpel om ze gewoon weg te snijden. ![]() Het typische cross-stuur mankeerde het enige onderdeel dat een stuur tot een cross-stuur maakt: de dwarsstang tussen de handvatten. Die werd dus toegevoegd. Ook enkele andere kleine onderdelen werden toegevoegd ten bate van het realisme. ![]() Een claxon ontbrak ook, dus werd die gescratcht. Ik geef toe dat ik al betere foto's gemaakt heb, maar goed... ![]() De achteruitkijkspiegel was ook verkeerd: de steun bestond uit (te) dik plastic dat bovendien ook nog eens tegen de spiegel aan gegoten zat, helemaal niet zoals het zou moeten dus. Maar nadat ik de plastic steun weggesneden heb en vervangen door een metalen exemplaar ziet het er al beter uit. ![]() ![]() Daarna werden al deze onderdelen in de juiste kleuren gespoten en manueel bijgewerkt waar nodig. Ik heb de verschillende submontages een beetje gegroepeerd. De voorvork met koplamp en zelfgemaakte claxon + kabelgeleider. Let ook op de ampoule die ik aan de koplamp toegevoegd heb. ![]() |
|
||||
|
||||
Het achterste spatbord met pinkers en nummerplaat/achterlicht. De vrom van de steunen van de pinkers en de ligplaats in het spatbord waren totaal verkeerd en werden compleet herwerkt, iets wat je op deze foto niet meer zou mogen zien...
![]() De achterbrug met kamwiel en ketting werden geschilderd en geweatherd. Helaas blijkt de ketting zo goed als onvervangbaar, want de vorm is niet zo schitterend. Maar goed. ![]() Het motorblok met carburator en bougie. ![]() De tank en het zadel. Hierbij is de 'Honda' decal achteraan op het zadel helaas vernietigd door de softener zodat ik hem moeten vervangen heb door een exemplaar uit een andere Tamiya doos. Maar daar mis ik nu dus een decal: als er iemand toevallig een decal over heeft die hier ongeveer in de buurt van komt hou ik me graag aanbevolen... ![]() Het stuur met pinkers, spiegel en dashbord, dat een grondige detaillering gekregen heeft: behalve de decals van de meters is alles wat je kan zien extra aangebracht. ![]() De uitlaat en de schokdempers, samen met een opberghoesje en de motorsteun. Niets extra te melden hier. ![]() Het voorste spatbord en de zijdelingse afdekkappen. Alles mooi afgewerkt met een vernislaagje. ![]() Voor het maken van deze foto ben ik in hoge mate geïnspireerd door de catalogi van Tamiya, waar het sorteren van gespoten onderdelen van een kit dikwijls gebruikt wordt als teaser. Hiermee tease ik vooral mezelf, want ik wil nu echt wel aan de montage beginnen... ![]() En dus kan ik het niet nalaten om alvast eens een dryfitje te doen van de voornaamste onderdelen, zonder iets vast te kleven overigens. De eindmontage zal iets voor deze week zijn, want ik wil dit model zondag klaarhebben in Mol, zodat ik het kan inschrijven op de wedstrijd. ![]() Wordt dus weldra vervolgd! |
|
||||
|
||||
...Maar dan wel met een einde: de Honda is namelijk klaar. De foto's van het afgewerkte model vind je in mijn galerij.
|
|
||||
|
||||
Aha, als ik me niet vergis kom je zondag dus met de "brommer" naar Mol.
![]() ![]()
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 08-09-2011 at 21:40. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
Dat honda decal, ik zal er eens naar kijken tegen zondag. Ik heb er misschien nog wel eentje liggen.
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Alvast bedankt! ![]() |
|
||||
|
||||
Tja, ik dacht dat dit klopte, niet dus. Maar als je me de maten doorgeeft kan ik je er wel eentje laten maken. Moet er binnenkort toch weer laten drukken.
|
|