![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Fiat 131 Abarth - W.Röhrl WK 1980 - Revell 1/24
Tijd om mijn collectie van wereldkampioenen op 1/24 wat aan te vullen. Komend jaar komen daar (volgens mijn planning) alvast nog Loeb (2010), Gronholm (2000), Makinen (1997) en Auriol (1994). Maar nu eerst de Fiat van W.Röhrl, wereldkampioen in 1980:
Voor referentiefoto's kan ik terecht op deze site. Ik gebruik de revelldoos, aangevuld met een PE-setje van Renaissance (Tk 24/202). De wagen wordt zoveel mogelijk oob gebouwd daar ik nog wel een hoop verbouwingen op me wachten zijnde de trailer van Mack, Sheriff, de Mini van Pyck en een tweetal Meganes... Toch zal die oob weer ijdele hoop blijken... ![]() Ik ben al enkele weken bezig met dit model. Het is immers vakantie e... Eerst en vooral werd de body geschuurd, geplamuurd (wegens enkele uitschieters) en werden de panellines uitgediept. Dde roosters op de motorkap werden weggehaald omdat er PE voor voorzien is. De motorkap zelf sloot niet mooi aan (wat te groot) en moest aangepakt worden. Ik schuurde de zijkanten wat bij en de onderzijde werd wat vlakker gemaakt. Ook het motorcompartiment verdiende wat aandacht een aanpassingen. In 1/1 modellen heb je daar vaak zo een richel of boordje en dat ontbrak. Omdat ik het model met de motorkap dicht wil bouwen, was dat boordje noodzakelijk om alles netjes te doen aansluiten. Had ik hem open gebouwd, dan ging het boordje ook wel nodig geweest zijn natuurlijk. Voor: Na: Het onderstel had nogal wat last van oneffenheden en sinkmarks. Deze werden weggenomen of opgevuld... ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 06-01-2012 at 17:23. |
#2
|
||||
|
||||
Eenmaal dit alles klaar was, mocht de body zijn primerlaagjes en witte laklagen ontvangen. Dit ging heel vlotjes en er was amper sprake van stofjes of andere storende elementen.
Daarna heb ik eens de schuurpadjes erop gezet om de auto echt een schone glans te geven. Meestal lukt het me niet en zie je nog mini kleine krasjes erop, maar deze maal niet. De Tamiya compounds maakten het echt af !! Ook werden de decals erop gezet. Ik had hier wat angst voor: zo een grote vlakken !! Eerder had ik op de site al een oproep gedaan om de juiste kleuren te vinden om alles eventueel te spuiten. Joka kon me evenwel overtuigen de decals toch te plaatsen. En met grote voorzichtigheid, veel heet water, een hoop geduld en enkele deciliters Sol werd het werkje aangevangen... Ai, komt dit nog goed??? ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 06-01-2012 at 17:01. |
#3
|
||||
|
||||
En ja hoor !! De decals lieten zich gewillig en dankzij de sol wrongen ze zich in de meest vreemde bochten. Ewel, niet verwacht, maar het is gelukt en Joka had dus gelijk, merci e !! Enkele kleine schoonheidsfoutjes werden met verf weggewerkt... (Dank aan Steven van Domino voor de correcte kleur)
Maar aan alle schone liedjes komt een einde. En hier was dat nogal abrupt. Ik meende me plots te herinneren dat er iets speciaals was met deze Röhrl-versie in vergelijking met de Alen-versie die ik ook ooit eens moet maken. Even vlug de referentiefoto's doornomen en ja hoor... Het poepeke ziet er wij Walter anders uit dan wat in de kit zit !! Walterke reed de Monte Carlo met andere lichten... DAMN !! Ik ging dit na via filmkes op Youtube, maar het was wel degelijk zo... Ik vraag me af hoeveel mensen dit eigenlijk weten?? Allez, we weten wat doen dus... ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 06-01-2012 at 17:09. |
#4
|
||||
|
||||
En dus gingen we aan het scratchen...
Zo hoort het dus niet te zijn: Met een PE-krasser, een PE-zaagje en tenslotte wat schuurpapier werd de lichtunit aan de achterzijde weggenomen. Nu was het nadenken over hoe we de juiste unit kunnen gaan maken... Wel, even de spare-parts-box ingedoken. Daar vond ik lampglaasjes van een Ford Sierra en overschotjes van speciale stickertjes van Playmobil. Je mag dus echt niks weggooien e :-). Dit doe je dan samen met wat plastic card en dan kom je al een heel end. Nadat het geschilderd werd en voorzien van BMF krijgen we dit: Enkel de glaasjes ontbreken dus nog. Na de aanpassingen op de evo 8 aan de lampunits is dit de tweede beurt. Straks moet ik me daar nog op gaan specialiseren, hahaha... Allez, ikke weer blij hiermee... ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#5
|
||||
|
||||
Aangezien ik toch al een tweetal weken goed bezig ben, sta ik ook al redelijk ver. Vandaag werd het chassis afgewerkt nadat eerder deze week de motor werd ingebouwd. Hier niet veel franjes of aanpassingen want je ziet er toch niks meer van...
Aan de onderzijde kwam ook al de uitlaat. Deze werd voorzien van twee metalen buisjes uit de PE-set. De buizen moest ik met ijzerdraad vastzetten want anders kwam de boel voortdurend los... Ondertussen staat de Fiat op zijn 4 poten. De velgen kregen ook nog een ventieldopje als extra detail. Wat ik wel vreemd vind, is dat de auto's uit diene tijd niet van een bodemplaat voorzien waren? Of ontbreekt die gewoon in deze kit?? Voila, op naar het interieur nu waar ik wel wat detail wil aanbrengen. Ik ga niet voor full detail, maar gewoon wat kabeltjes hier en daar. Dus weg oob zoals voorspeld, ook al omdat het PE-setje leuke zaken toevoegt... Grtzzz
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#6
|
||||
|
||||
Hey Loeten wat een prachtig model is dit aan het worden zeg, ligt er hier bij mij ook al ene die voor de helft begonnen is maar de zin om verder te doen is beetje weg, mss na zien van uw WIP komt de zin er terug in.
Wat ik u wilde zeggen omternt je model is of het spoillerke op het dak achteraan bij jouw nog ontbreekt want op de refernetiefoto denk ik dat die erop staat, of komt die er in een latere fase er nog op. Alvast goed bezig blijf hem met argus ogen volgen. ![]() Last edited by vinnie; 06-01-2012 at 19:16. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Toch weer mooi aangepast zunne ! OOB is inderdaad naar de knoppen maar voor ons toeschouwers des te leuker om te volgen. Keep up the nice work
__________________
Grtz Fanza Mijn Werkbank : Rally Cars |
#8
|
||||
|
||||
Een gespoten en gedecald model weer opensnijden om aanpassingen aan te brengen aan de kas... daar moet je als modelbouwer ballen voor hebben... Goed man!
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
![]() Anyway, het is gelukt en das het belangrijkste !
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#10
|
||||
|
||||
Ja Bjorn,
Goed dat ge deraan bezig zijt, want dat van die achterzijde, dat wist ik totaal niet. Maar nu wel en ook meteen hoe dat aangepakt moet worden. ![]() Al ga ik dat wel doen voor de spuitwerken. ![]() ![]() Voor de rest ook goed bezig en het decalwerk ziet er prachtig uit. ![]() Grts, Guido ![]()
__________________
|
#11
|
||||
|
||||
De voorbije week heb ik niet stilgezeten en werd er naarstig verder gewerkt aan deze wereldkampioen...
Eerst werden enkele zaken aan het interieur in orde gebracht. Zo kreeg de versnellingspook een metalen opzetstukje uit het renaissancesetje. Uit hetzelfde setje kwamen de voetensteunen en de pedalen werden eveneens opgesmukt met wat PE (geen foto) De brandblusser uit het setje was nogal "groot geschapen" ![]() ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 15-01-2012 at 20:15. |
#12
|
||||
|
||||
Ik probeerde ook wat leidingen te leggen waarbij de verbindingen uit plastic sheet werden gesneden en bijgeschuurd... Een hoop werk maar het ziet er goed uit voor mij.
Daarna was het de beurt aan mij (na Johny en Guy) om ook eens luchtsleuven te maken. Ik probeerde een andere techniek uit: ik nam een elektriciteitsdraad en lijmde er ijzerdraad op. Hierover kwam tamiyatape wat extra aangedrukt werd zodat de structuur zichtbaar werd. Alles werd overschilderd. Eenmaal droog was het gewoon in vorm plooien. Maar hier ging het mis: de structuur verdween uit het buisje en het trok echt op niks. Dan maar de manier met die "schroefdraadtrekker" gebruit. Maar ook hier niet zonder problemen. Mijn aangekochte buisjes bleken niet sterk genoeg (ze waren hol). In de winkel (Concorde) hadden ze dan wer geen volle buisjes van die diameter... Tja... Dan maar zitten zoeken naar sprue dat dik genoeg was en een Revelldoos van een '47 Ford Convertible (de Grease-2-wagen) bracht soelaas. Ik kon aan het werk. Dit moest daarna gewoon boven een vlammetje geplooid worden en de correcte kleuren krijgen en klaar was Loeten. ...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 15-01-2012 at 20:27. |
#13
|
||||
|
||||
Tenslotte even enkele overzichtsfoto's van het interieur.
Het dashboard heb ik nog even op foto proberen te zetten wegens eerst gewoon vergeten... En ook de achterlichten werden in orde gebracht. Of toch gedeeltelijk want dat bovenste deel dat ik met Playmobil leftovers ging doen, is niet goed gekomen. Dat plastic ding bleek niet doorzichtig. Ik probeerde het door clear red aan de buitenzijde te doen maar dit trok op niks. Ook enkele leegjes smoke gaven geen bevredigend gevoel. Dus voorlopig blijft het zo. Dit zal dan maar met vlak plastic opgelost worden... Op naar de afwerking nu, zijnde: - Raamrubbers - PE-roosters - Lichtunits - Ruiten (maar deze zijn te groot dus dat wordt zagen) - Antenne en ruitenwissers - Dakspoiler - Enkele retouchkes met bijgemaakt decalvelletje En dan zijn we er... Hij zal waarschijnlijk klaar zijn voor de meeting komende vrijdag, samen met de evo 8... Daarna ga ik weer verder met de trailer van Mack en zal Sheriff op de operatietafel komen te liggen... Dit alles voor Jabbeke...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) Last edited by Loeten; 15-01-2012 at 20:43. |
#14
|
||||
|
||||
respect voor deze werken man
__________________
addicted to peugeot |
#15
|
||||
|
||||
Jawadde man, Knap stukske werk dat ge hier weer laat zien. Op naar de volgende update.
Groeten, Lesley |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 7 (0 members and 7 guests) | |
|
|