![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
MG TC - 1949 - Monogram - 1/24
Tijd om nog eens een nieuw projectje te starten. Het gaat om deze MG uit lang vervlogen tijden:
Eerst worden alle bodyparts ontdaan van alle bramen en oneffenheden. Een heel karwei, want de mal van Monogram is al een erg oude volgens mij. Er zijn dan ook een boel sinkmarks weg te werken. De motorkap is ietsje te kort, dus daar werd een mouw aan gepast. De pianoscharnier in het midden van de motorkap werd weggeschuurd; ze zal vervangen worden door een metalen exemplaar. De brandstoftank achteraan op de MG werd ook aangepakt: de vorm was fout en oneffen. Ondertussen is ze aanvaardbaar. Vervolgens zijn de bodyparts klaar om in de primer gezet te worden. |
#2
|
||||
|
||||
Maar eerst concentreer ik me op de velgen uit de kit. Ik heb aftermarket PE spaakwielen aangeschaft omdat ik vind dat het gewoonweg onmogelijk is om realistisch ogende spaakwielen te fabriceren uit geïnjecteerd plastic. We weten ondertussen wel dat het kan met 3D-printing, maar tot nader order is het best bereikbare alternatief voor mij toch nog PE. Links zie je een standaard kit wiel met kit band, en rechts een gemonteerd PE-wiel en aftermarket band.
Daarna worden de bodyparts in de (roze) primer gezet. Het is namelijk de bedoeling om de MG rood te spuiten. Hier een foto van de geprimede MG in zijn roze 'Barbie'-look ![]() Last edited by Sennake; 28-12-2014 at 19:16. |
#3
|
||||
|
||||
Vervolgens werden de bodyparts gespoten in Tamiya TS-08 Italian Red.
Na een goede week wachten is de body door en door droog. Dus kan het polishen met Tamiya polish pasta beginnen. Het ging zo goed dat ik begon te twijfelen of ik de body wel in de vernis moest zetten, maar uiteindelijk heb ik besloten om dit toch maar te doen, al was het maar om het model beter te beschermen tegen de tand des tijds. |
#4
|
||||
|
||||
De bouw van het chassis verloopt niet zo vlot als je zou mogen verwachten omdat het plastic van Monogram bijzonder broos is. Je hoeft er nog maar naar te kijken en het breekt al. Dus moest ik een boel onderdelen vervangen door plastic sheet of metaaldraad. De metalen trommelremmen zaten wel bij de aftermarket wielen.
Zelfde verhaal voor de achterbrug. Daarom heb ik de plastic trommelrem-beschermplaten uit voorzorg weggeschuurd, heb ik een metalen as doorheen het plastic onderdeel geschoven, en werden de nodige onderdelen gescratcht met plastic. De trommels zelf komen weer uit de aftermarket set. Ook het motorblok werd reeds ge-premonteerd om op die manier een dryfit te kunnen uitvoeren van het ganse chassis. Dit is nodig omdat de aftermarket wielen ietsje groter uitvallen dan de standaard kit wielen, en ik wil me ervan overtuigen dat ze nog steeds passen onder het koetswerk zonder ingrijpende aanpassingen te moeten doen. En dus wordt de achterdrug in het chassis gepast... ...wordt ook de motor in het chassis gepast... |
#5
|
||||
|
||||
...en worden de PE wielen op hun plaats geschoven. Het chassis staat eindelijk op zijn 'poten'.
Nu kan de ultieme dryfit van het koetswerk plaatsvinden. Hier gaan we. En we schijnen geluk te hebben: geen verdere modificaties zijn nodig; alles past nog mooi op zijn plaats. De spoorbreedte die ik gekozen heb schijnt ook helemaal overeen te komen met het koetswerk; dus kunnen we met een gerust hart verder bouwen aan het chassis. Wordt vervolgd! |
#6
|
||||
|
||||
Roze primer kan de mens zijn gedachten wel een beetje in de war brengen, maar soit, het vervolg ziet er in ieder geval prima uit.
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
Ik dacht, ik ga mij eens goed zetten voor den deze, maar hij is al half af?
![]() Wat hebt ge gebruikt voor de spaakwielen? Was het geen optie om ze zelf te herspaken? Ik weet dat het een klein model is, maar ge hebt het vroeger al gedaan. Daarmee.
__________________
Groetjes, Domi. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
South Eastern Finecast - Nr. SP03 Wielen herspaken heb ik inderdaad al vaak gedaan, maar dan ging het om moto's op schaal 1/12 en 1/6. En een wiel van een moto is sowieso al veel groter dan dat van een auto. Het probleem is dat je bij motowielen gewoon de plastic spaken één op één kan vervangen door metalen spaken omdat de layout van de spaken perfect klopt, alleen de dikte is niet realistisch. Bij de meeste spaakvelgen van 1/24 auto's is de layout ook een vereenvoudiging, precies omdat de plastic spaken anders te dicht opeen zouden zitten en er geen openingen meer zouden overschieten. Dus als je dan de spaken één op één vervangt door metalen spaken is je wiel nog niet juist. En geloof me vrij, het was al een priegelwerkje om de PE spaken op zijn plaats te krijgen, dus koos ik voor die oplossing die dan toch nog de eenvoudigste was. Ook wel de duurste natuurlijk ![]() Last edited by Sennake; 28-12-2014 at 23:28. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
;-)
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 29-12-2014 at 00:08. |
#10
|
||||
|
||||
Update!
Het chassis werd glanzend zwart gespoten en de remleidingen werden aan het model toegevoegd. De motor werd geschilderd, gemonteerd en op zijn plaats gekleefd, waarna ook de uitlaat op zijn plaats kon aangebracht worden. Het beste zicht op de motor is nu, vóórdat de wielen op hun plaats staan. Er werd redelijk wat bekabeling toegevoegd, dank zij de vele referentiefoto's op het net was dat niet zo moeilijk. Zicht vanop de rechterzijde. De brandstofleidingen zijn ook toegevoegd. Aan deze zijde moet de motor nog wel een wash krijgen met Tamiya smoke. Dryfit met de wielen in plaats. |
#11
|
||||
|
||||
Veel bedrading hangt nog 'los in de lucht'. Dat komt omdat deze kabels allemaal vastgemaakt moeten worden aan onderdelen die op de body bevestigd zitten. Dat is dus iets voor later.
Behalve de smoke wash is het chassis nu eigenlijk klaar. Zicht van de overzijde. Dryfit van de body, wat ervoor zorgt dat de motor wat minder zichtbaar wordt natuurlijk. Maar nu weet ik tenminste wel zeker dat er geen extra toegevoegde onderdelen in de weg zitten of tegen de body duwen. |
#12
|
||||
|
||||
Zo ziet de MG er op dit moment van de bouw uit, met afgenomen motorkap.
En zo ziet hij er uit met de motorkap op haar plaats. Wordt vervolgd! |
#13
|
||||
|
||||
Nou nou....mooi Brits stukje historie in de maak
![]() Knap werkje weer Guy, petje af. ![]()
__________________
![]() Jim Hall is Chaparral |
#14
|
||||
|
||||
Vervolgens concentreerde ik me op het stuurhuis. Het kit-onderdeel dat dit moest voorstellen leek niet eens op het origineel, dus heb ik het gelaten voor wat het is. Van de ganse stuurinrichting heb ik enkel het cirkelvormig gedeelte van het stuurwiel gehouden. Dus werd een volledig stuurhuis gescratcht, samen met een nieuwe stuurstang, heb ik het centraal deel van het stuur vervangen en werd het dashboard aangepast.
Ziehier het dashboard van een echte MG TC; dit ga ik dus trachten na te bouwen in schaal 1:24. Ik zou ook graag het kersenrode hout willen benaderen. Alle schakelaars werden weggesneden er werden kleine gaatjes in de plaats geboord waar later nieuwe schakelaars in geplaatst zullen worden. Ik heb ook al een benadering van het kersenrode hout gespoten. Het veel te dikke centrale deel van het stuur werd ook weggesneden en vervangen door overschotjes van foto-ets materiaal. Nu was het interieur aan de beurt, omdat het kit-onderdeel veel te simpel uitgevoerd was en bovendien nog verkeerd was ook. I heb alle details dus verwijderd en herbegonnen vanaf nul. Eerst werd de panel line gevormd (1), dan werden opbergtassen gevormd met loodfolie (2), vervolgens werden er slotjes gebouwd uit plasticard en metaal (3+4), de pedalen werden opnieuw gevormd uit plasticard en koperdraad (5), de versnellingspook werd aangepast (6) en de handrem eveneens (7). De bruine onderdelen zijn de enige originele kit-onderdelen die behouden bleven. |
#15
|
||||
|
||||
Nu is het interieur klaar om gespoten te worden.
En dit is het resultaat. Na ettelijke lagen verf met verschillende tinten en kleurwashes uiteraard. Alles wat er nog te doen blijft is het inkleuren van de details met het penseel. De verchroomde onderdelen werden gestript om herspoten te worden met Alclad. Ik heb ook kleine pinnetjes aan de koplampen bevestigd om ze gemakkelijker aan de radiator te bevestigen, maar ik denk dat ik dit nog ga aanpassen omdat de situatie in werkelijkheid anders is. De achterste nummerplaat was veel te dik (1mm!), niet volledig (slechts 1 achterlicht terwijl elke referentiefoto er 2 laat zien), en ook nog eens beschadigd met een sinkmark (waar de puttye over zit). Dus besloot ik uiteindelijk om de ganse boel weg te gooien en een nieuwe te scratchen, zodat ik ook meteen 2 achterlichten kom maken. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|