![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Bandenmaat: Wijziging van de reglementen
Quote:
Nuja ... als je het een beetje van dichterbij bekijkt heeft de FIA wel een punt .... Michelin loopt al een heel seizoen de kantjes eraf wat betreft de breedte van het loopvlak van de band .... Het loopvlak van een F1-voorband moet tussen de 30,5 en de 35.5 cm breed zijn .... De Michelin's zijn als ze van de fabriek komen exact 35,5 cm breed .... Onder invloed van slijtage komt de band op een breder stuk en overschrijdt de breedte van het loopvlak dus de 35,5 cm .... Meer contactruimte ==> meer ruimte om grip te hebben Dit verhaal lijkt een beetje op de groevenhistorie (die nog een bepaalde breedte en diepte moeten hebben). Als het tegen de reglementen is moet de FIA optreden .... Of de FIA nu net op dit ogenblik van de titelstrijd is een andere kwestie ![]() Met dank aan F1-world voor het artikel.
__________________
![]() |
#2
|
||||
|
||||
FIA gaat banden strenger controleren
De F1 teams hebben een brief gekregen waarin ze te horen kregen dat de banden vanaf nu na gebruik gecontroleerd worden. Tot nu toe waren er bepaalde afmetingen van de groeven en vooral de breedte die enkel voor gebruik nagekeken werden. Nu moeten deze afmetingen kloppen na de race. Of anders vertaald : Ferrari en Bridgestone hebben zolang zitten klagen om Michelin te beperken. Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben ???
Toch straf dat men NU met zo'n dingen afkomt ![]() Volgens staat de F in FIA voor Ferrari ![]() gelezen op www.autosport.com
__________________
http://www.skylimitevents.com Last edited by A.J.; 29-08-2003 at 18:12. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#4
|
||||
|
||||
Re: FIA gaat banden strenger controleren
Quote:
Vraag is of de klacht van Bridgestone en Ferrari (aannemende dat de klacht vanuit die hoek komt) niet terecht is ... Als een reglement zegt dat 35,5 cm de maximumbreedte is .... Dan moeten de michelins daar ook aan voldoen .... Het gaat niet op om een band met een loopvlak van 35,5 cm te maken (tijdens de meting) om er dan voor te zorgen dat die na enkele ronden (banden inrijden (scrubben) tijdens de trainingen) een loopvlak van 36 cm of meer hebben ......
__________________
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Michelin gebruikt eigenlijk een gat in de reglementen. Er staat eigenlijk dat die breedte moet gelden op nieuwe banden, dus ja.
In zekere zin goe gevonden, maar toch, er is nog de geest van het reglement hé. |
#6
|
||||
|
||||
maar de geest is niet het regelement. Dat maakt het verschil. FIA heeft een maas in hun wet gevonden en proberen dit per direct te sluiten. maar dat kan niet 1 2 3, en dat weet de fia donders goed!
__________________
The end. |
#7
|
||||
|
||||
Airco, kleine update:
Na de recente artikels in de pers en de vragen die we kregen van de journalisten willen we graag enkele punten verduidelijken. Na de Grote Prijs van Hongarije heeft de FIA een nieuwe interpreatie gemaakt op het sportief reglement aangaande de F1 banden. Deze bekijkt de definitie van de breedte van de voorbanden, als ze gemeten worden in nieuwe staat, volgens artikel 77 c van het Sportief Reglement. De FIA wil nu de breedte meten van het contactoppervlakte nadat er mee gereden werd op de baan. We willen enkele punten verduidelijken: - Onze voorbanden zijn volgens de regelementen van de F1 voorschriften van de FIA. De controles worden gedaan op nieuwe banden die de interpretatie van artikel 77 c bevestigd. - De procedure om de breedte van het contactoppervlak is ons niet gekend en dat staat iedere verdere verandering in de weg. We kunnen moeilijkheden verwachten in de definitie omdat ze met systematisch contact met variabele objecten zoals kerbstones, die afhankelijk van hun profiel en positie, de banden tot het midden van de zijkant kunnen aanraken. - Alle Michelin partners zijn bezorgd door deze regelverandering omdat ze allemaal hetzelfde voorbandenprofiel gebruiken. - We staan ervoor open om deze regel te bespreken met de FIA en te helpen om een meetprocedure te ontdekken die we kunnen invoeren in 2004. We voelen aan dat het niet realistisch is om dit te doen voor de Italiaanse F1 Grote Prijs. |
#8
|
||||
|
||||
Als Michelin bestraft zal worden voor het gebruik van die banden willen ze mogelijk niet aantreden in de GP van Italie. Ze willen dus de GP boycotten omdat ze 'illegale' banden maken. Ze willen meer tijd om een band te ontwikkelen ...
Michelin voordeel? Altijd 8 blauwe bolletjes in de top 10 en twee roden van Ferrari? Is het hierop terug te brengen? |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Heb ff artikel 77c opgezocht ..... Quote:
Er staat dat de rijder voor de 2e kwalificatie-sessie een bandentype moet kiezen dat hij voor de rest van het weekend moet gebruiken ..... En de banden moeten aan een reeks voorwaarden voldoen .... Wanneer er controles plaatsvinden staat nergens vermeld ....
__________________
![]() |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is dus geen interpretatie, het staat er gewoon zo 3 races voor het einde van het seizoen, en de FIA gaat weer eens de regeltjes omgooien. Ik heb het eerder al eens gezegd: dat ze eerst eens duidelijke regels leren opstellen, dan worden al zulke belachelijke discussies vermeden. Geen enkel redelijk mens kan toch verwachten dat een bandenfabrikant nu eventjes in minder dan 2 weken een nieuwe band zal ontwikkelen en x aantal sets zal kunnen meebrengen naar de volgende GP - dan nog de snelste omloop van het hele seizoen. Hoeveel crashes gaan we dan niet zien. Misschien de nieuwe strategie om nog meer spektakel te brengen ![]() Dat ze de reglementering voor volgend seizoen aanpassen, ok, maar Michelin bestraffen in de laatste 3 races is ronduit belachelijk. ![]() |
#12
|
||||
|
||||
ach sorry .... erover gelezen .... was al laat overigens
![]()
__________________
![]() |
#13
|
||||
|
||||
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.
|
#14
|
||||
|
||||
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.
Pas op, ze hebben gelijk é, reglementen zijn reglementen, maar om ze daar NU op te pakken is wel een beetje vreemd vind ik. Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s). Mijns inziens zijn dit dingen die bij de eerste race van het seizoen grondig gecontroleert moet worden. 3 races voor het einde, wanneer bridgestone de strijd lijkt te gaan verliezen gaan ze even ingrijpen... Lijkt me weer wat verdacht. Maarja, just is just...
__________________
![]() |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests) | |
|
|