De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-09-2003, 13:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally posted by redje
Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Bridge en Ferraristi Bridgestone.
Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?

En wat het "gat" in het reglement betreft : ik kan erin komen dat de FIA dat wil dichten tegen de aanvang van volgend seizoen, maar wat dit seizoen betreft vind ik het onredelijk om te stellen dat het reglement vanaf heden anders geïnterpreteerd dient te worden, met de nodige gevolgen.

Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.

Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 01-09-2003 at 13:12.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 14:16
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Quote:
Persoonlijk denk ik dat dit ook gaat gebeuren : het verleden heeft al dikwijls genoeg aangetoond dat dreigementen en zelfs uitgesproken straffen na verloop van tijd teruggeschroefd of zelfs kwijtgescholden worden. Volgens mijn bescheiden mening is dit de spreekwoordelijke storm in een glas water. Maar wie ben ik eh?
klopt. Dat gebeurt eigenlijk veel te veel bij de FIA de laatste tijd. Een strafke uitdelen en dan in beroep toch maar een kleine boete opleggen of alles weglachen. De FIA is raar bezig

...en jij bent Sennake !
Old 01-09-2003, 14:40
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Sennake
Michelin bedoel je waarschijnlijk i.p.v. Bridge?
Idd, effe aanpassen.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 16:01
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Sennake
Ik geloof niet dat het de bedoeling is van de FIA om Ferrari aan een volgende titel te helpen (dat neemt eerder spankracht weg in de F1 dan omgekeerd en dat kan nooit de bedoeling zijn), maar ofwel is het reglement het ganse seizoen fout geïnterpreteerd door Michelin en moeten ze de teams die met die banden rijden maar alle punten afpakken, ofwel moeten ze consequent zijn met de reeds gereden GP's en alles laten bij het oude. Een soort van "jurisprudentie" dus.
Dat laatste "alle gereden GP's onaangeroerd laten"
==> lijkt me een redelijke oplossing.

Maar blijft de vraag wat gedaan met de komende GP's
==> Michelin een soort "toelating" geven om het seizoen vol te maken met hun huidige banden die "tegen de geest van de wet zijn".
  • dan benadeel je Bridgestone die het reglement wel geïnterpreteerd hebben zoals het hoort
  • Bestaat de mogelijkheid dat Williams of McLaren de titel pakt door gebruik te maken van een gat in het reglement
    Dit zet de deur wagenwijd open voor toekomstig uitbuiten van onvolkomenheden in het reglement.
==> Eisen van Michelin dat ze op Monza met nieuwe banden staan, anders disqualificatie
  • Titelstrijd is hoogstwaarschijnlijk over
  • Risico op een uitslag met 8 wagens op Monza

Dit zal een keuze voor het minst slechte worden ..... Wat dat is ?

airco
Old 01-09-2003, 16:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Met andere woorden, wat er ook gebeurt, dit seizoen eindigt in een dikke anti-climax ?

Old 01-09-2003, 16:51
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

In mijn ogen wel ja .... Ik zie niet in welke alternatieve keuze de FIA heeft.
Old 01-09-2003, 17:11
Oneliner's Avatar
Oneliner Oneliner is offline
Administrator

Zonet nog ergens een "mogelijkheid" gelezen.
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...
Old 01-09-2003, 17:16
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 17:19
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Oneliner
Bridgestone heeft de voorbije races ook met een "iets" bredere band geëxperimenteerd, en haalde niet de gewenste resultaten, vandaar de klacht van bridgestone...
versus

Quote:
Bridgestone manager Hisao Suganuma ontkent dat zijn bedrijf aan de oorzaak zou liggen van de bandenrel die de F1 sinds dit weekend tijstert. De Japanner ontkent dat zijn bedrijf de FIA zou getipt hebben over de mogelijke illegaliteit van de Michelin-banden.

Suganuma ontkent dus dat de brief van de FIA aan Michelin een gevolg zou zijn van een actie door zijn bedrijf. Bridgestone zou geen klacht ingediend hebben tegen concurrent Michelin. Nochtans is het wel heel duidelijk dat de Japanners op de hoogte waren van het voordeel dat Michelin door hun iets bredere banden zou hebben.

“Bredere banden leveren meer grip op, laten efficiënter remmen toe, de wagen is makkelijker te besturen en je krijgt er veel minder onderstuur door.”

Bridgestone zou de voorbije races zelf al geëxperimenteerd hebben met een iets bredere band, maar aan de resultaten te zien zouden die nog niet veel vooruitgang gebracht hebben. Vandaar dat insiders vermoeden dat de Japanner hun concurent via de FIA proberen te nekken.
bron: f1racing.nl

Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....
Old 01-09-2003, 17:20
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Oneliner
dat was niet in een race-situatie ....

Bridgestone heeft enkel bredere banden getest op Fiorano
Old 01-09-2003, 17:25
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Finish
Bridgestone ontkent Michelin 'verklikt' te hebben. 't Is altijd maar een schuldige zoeken, wie heeft het rommeltje in gang gezet ?
....
Wie weet was het Paul Stoddart wel .... Die onder druk van Trust-baas Perridon met Resultaten moet komen ....Dus dacht Paultje .... als we hen zo wat saboteren vallen er wel punten te rapen
Old 01-09-2003, 17:53
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by stijnconinx
De banden zijn heel het seizoen al ok bevonden dus moeten ze nu ook maar niet komen zeuren! Stoppen met zagen Bridgestone en bewijs dat je het beter kan, op de baan weliswaar! Michelin heeft een band gemaakt die volgens het reglement in orde is, op het randje maar reglementair. Dit is geen "gat" in het reglement ofzo, het is gewoon het reglement. Het gaat toch niet op om een paar weken voor een GP ineens te eisen dat ze opnieuw moeten beginnen zeker!
Ik hoop dat je op de hoogte bent van een wereldwijd aanvaard beginsel in de rechtspraak
"De Geest van de wet primeert boven de Letter van de wet"

Indien we jou redenering toepassen op de GP van Monaco 2 jaar geleden ......
- Arrows kwam toen met voorvleugels waar op de neus nog een extra vleugel gemonteerd was recht in het gezichtsveld van de piloot

==> voor de letter van de wet ... geen probleem. Er was niks wat dit verbood aan Arrows. Toch duurde het maar een uurtje of ze waren verboden. Heel de voorbereiding van Arrows voor Monaco naar de vuilbak.

Als er nu een situatie ontstaat die door het reglement niet voorzien is, maar die volgens de organisator tegen de geest van de reglementen is ...... Waarom zouden ze dat dan niet mogen verbieden.
Old 01-09-2003, 17:58
Pascal Pascal is offline
A4993

De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden

Dit met reglementaire banden

C U
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 17:59
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Pascal
De oplossing : al de reeds gereden GP' s opnieuw rijden

Dit met reglementaire banden

C U
Das pas een gedacht se

en iedereen die tickets had mag opnieuw gaan zien met hetzelfde ticket
Old 02-09-2003, 12:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by airco
voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande
Ik mag hier best "volgens u" ongefundeerde meningen formuleren, voor zover ik weet is dat niet tegen de huisregels.

Toon mij waar ik geflamed heb op Ferrari en Schumacher?? Enkel naar de FIA heb ik zwaar uitgehaald. De verwijzing naar Ferrari en Schumacher was er naar een uitspraak die jij eerder hebt gemaakt en staat bovendien in een aparte alinea. Uw beoordeling is dus niet alleen fout, ook de suggestie om maar niet te posten is ongepast, maar bon, zand erover.

De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.

Boeiend? Who cares.

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 6 (0 members and 6 guests)

Posting Rules