De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 02-09-2003, 12:38
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Huudo
De keuze die de FIA heeft is zoals Sennake aanhaalt. Als de banden niet reglementair zijn, dienen alle punten afgepakt waar deze banden werden gebruikt. En ik weet als techneut maar al te goed, en zij trouwens ook, dat geen enkele reglement waterdicht te krijgen is aangezien de ingenieurs zullen blijven zoeken in het "op het randje" gebied. (ingenieur - ingenieus) Kwestie van de FIA is om daar een beetje volwassen op te reageren, maar dat lukt niet altijd even goed.
Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen.
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.

Last edited by airco; 02-09-2003 at 12:40.
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 12:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally posted by airco
Dus omdat Michelin geen alternatief voorzien heeft moet de FIA de band die naar hun mening "over het randje is" maar toelaten voor de rest van het seizoen.
Waarschijnlijk is dat de reactie waar je als Mercedes-fan op hoopt, maar of dat dan de volwassen reactie is durf ik te betwijfelen.
'k heb net de FAQ gelezen en denk dat ik het hier bij ga laten. Eer aan mezelf houden, zoals dat zo mooi heet, want hieruit geraken gaan we niet doen denk ik.

Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

Reply With Quote
Old 02-09-2003, 12:44
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Huudo
Ongeacht wat wij ervan denken. De FIA is de baas en wat zij beslissen, is wet. Net als de scheidsrechter die onterecht een penalty geeft of verkeerdelijk een rode kaart trekt.

Old 02-09-2003, 13:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Nu is het enkel nog wachten op een bandenconstructeur die een band ontwikkelt die in nieuwe toestand de gewenste breedte heeft, tijdens de race aanzienlijk breder wordt en op het einde van zijn "looptijd" terug de gewenste breedte aanneemt

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 13:22
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally posted by Sennake

Dit doet me terugdenken aan Tyrrell die ooit hun minimum gewicht behaalden door een extra ballast aan loodbolletjes mee te nemen in hun wagens, die vlak na de start "gedropt" konden worden en aldus een enorm gewichtsvoordeel opleverden... Dit is niet uit mijn duim gezogen (in tegenstelling tot het voorgaande), dit is ECHT gebeurd! Maar het heeft (uiteraard) niet lang geduurd...
Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was. Destijds was het verboden om te tanken in de pits, en dus ook "water" tanken was verboden. Ze werden om verschillende redenen gediskwalificeerd dat seizoen, buiten sjoemelen met het gewicht zijn ze ook gepakt op illegale benzine, onreglementaire gaten in de bodem van de wagen en onreglementaire benzine leidingen.
Zo gingen enkele mooie resultaten van Brundle en Bellof verloren.
Old 02-09-2003, 13:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally posted by A.J.
Ik denk dat het toch iets anders was bij Tyrrell. Ze hadden loodbolletjes in hun radiators. Ze reden de race met slechts een minimum aan water aan boord en tijdens de laatste pitstop werd er dan "water" bijgetankt voorzien van loodbolletje om de wagen op zijn voorgeschreven gewicht te brengen. Het grootste deel van de race werd dus gereden met een wagen die een stuk te licht was.
Juist. Toen ik mijn tekst nalas dacht ik al "hoe kregen die mannen hun wagen dan op hun juiste gewicht na de race?" Op de manier zoals jij het zegt was dit geen probleem. Tot ze gepakt werden natuurlijk. Maar enfin, basically kwam het erop neer dat ze dus "te licht" rondreden in de race...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 20:19
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular

2003 Formula One Techincal Regulations
ARTICLE 2: GENERAL PRINCIPLES

2.4 Compliance with the regulations.
Automobiles must comply with these regulations in their entirety at all times during the Event. Should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula One Technical Department.

dit komt uit het regelement ... kort samengevat ... de banden moeten dus STEEDS aan de eisen voldoen en niet enkel bij de start.
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 20:55
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.
Old 02-09-2003, 21:13
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Quote:
Ik vind van wel. Michelin bezigd die band al 1.5 jaar, zonder problemen. Nu blijkt dat ze "een gat" in het reglement gebezigd hebben. Het enige dat de FIA in mijn ogen kan doen is een verbod instellen vanaf 2004.
PS: Ik ben Ferrari-fan
Old 02-09-2003, 21:15
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular

er is dus NIETS aan het regelement veranderd ... de FIA heeft gewoon gezegd ... vanaf nu controleren we ook de banden na de race omdat we gehoord hebben dat de banden van Michelin breder zijn dan toegelaten na de race ...

daar komt het zo op neer.
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 21:30
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Gilles ...

Stond dit al in het reglement .... Of is dit recent aangepast in het licht van de gebeurtenissen omtrent de banden.
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 23:17
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally posted by redje
Da stond er al, maar verandert niks aan de problemen, want bij de bandenregel staat expliciet dat het in nieuwe toestand is.
Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren
Reply With Quote
Old 02-09-2003, 23:30
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by HHugo
Dat vind ik ook. Als die bandenafmetingen voor een heel raceweekend zouden gelden, dan moeten bijv. de groeven in de band na de race nog even diep zijn als voor de race. Kunnen ze bij de aankomst in Monza meteen het hele veld diskwalificeren
Komt meteen de aap uit de mouw waarom het zolang geduurt heeft vooraleer Bridgestone een klacht heeft ingedient ....
Eerst moesten ze een band ontwikkelen die zijn groeven lang genoeg kan houden.

Nu dit gelukt is konden ze met een gerust hart klacht indienen tegen Michelin
Old 03-09-2003, 14:06
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by redje
Die expliciet nieuwe toestand geldt niet ... want het hoort niet bij de opsomming ...

Er is een opsomming van 4 dingen over NIEUWE banden ...

en dan staat er: "Furthermore" ... VERDER ... moet de band 270 mm breed zijn...

en de wagen moet STEEDS aan de regelementen voldoen ... dus is Michelin in fout ...

Ross Brawn geeft trouwens toe dat Ferrari het gemeld heeft en Michelin heeft al nieuwe banden getest wat wil zeggen dat ze niet recht in hun schoenen zouden staan ...
Reply With Quote
Old 03-09-2003, 14:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

De discussie over wie wat en hoe in het reglement, heeft nu wel lang genoeg geduurd. 't zal de FIA uiteindelijk zijn die beslist. Amen to that.

Maar wat interessanter is, is de manier waarop de puzzel van eerdere geruchten etc in elkaar begint te passen. Er zitten nog tegenstrijdigheden in op dit moment, maar tijd brengt raad.

De commentaar van Michelins zijde:
Quote:
Taken from F1.racing-live.com
"Our tyres have always been considered legal," declared Pascal Vasselon to Gazzetta dello Sport. "We have no reasons to modify them and we are contesting the new interpretation of the regulation by the FIA. Moreover, our tyres for the Italian Grand Prix were fabricated just after the Budapest race so we don't have enough time to modify our development and fabrication programme."

Should we expect to see a dramatic Italian GP with serial disqualifications ? It is not impossible, but Pascal Vasseon estimates that it is up to the FIA take their responsibilities. "It's a strange situation because the FIA didn't explain to us how they will inspect the tyres," added the Frenchman. "but if the FIA want to disqualify 10 cars at the end of the Italian GP, then they can do it."
Da's weer typisch. De FIA zegt een hoop, maar is absoluut niet specifiek.

en iets verder zegt Pierre Dupasquier op dezelfde website f1.racing-live.com

Quote:
The new interpretation of the rules by the FIA has forced us to react. You don’t think for one moment that Michelin would not respond to the challenge? Our people have been working 24 hours a day since last Wednesday and new tyres are being tested in Monza as we speak. For anyone that knows anything about the tyre world, to do what we’ve just managed is a huge achievement and this is only possible thanks to the hard work and fast reaction time of our teams here in Clermont- Ferrand.
Euh, Michelin, gaan jullie nu met nieuwe banden rijden op Monza of niet??

Tevens staat er te lezen nog steeds op dezelfde site dat Ross Brawn toegegeven heeft dat zij de kat de bel hebben aangebonden...

Quote:
"It was us who told the FIA at the end of the race that their treads were too big - we are not going to accept losing this way anymore," Brawn was quoted as saying in Wednesday's Gazzetta dello Sport. Asked what advantage a wider tread gave to a car, Brawn said: "It gives a better balance to the front of the car when braking because of the distribution of weight, making it more efficient on the bends."
Verder nog wat geneuzel in hetzelfde artikel over het hoe en waarom van de klacht, maar wat echt interessant is, is dit:

Quote:
The FIA has threatened to disqualify teams using these tyres at the Italian Grand Prix on September 14. In Hungary 10 days ago, Fernando Alonso's Michelin-shod Renault actually lapped Schumacher's Ferrari -- an almost unheard-of incident in Formula One. FIA president Max Mosley and Whiting, his technical delegate, visited the Ferrari factory in Maranello last week, where they met the president, Luca Di Monteze molo, the sporting director, Jean Todt, Brawn, Schumacher, and various engineers.
Nu moet er mij eens iemand heel fijntjes komen uitleggen wat Mosley en Whiting daar zijn gaan doen, en waarom ze niet bij Williams of McLaren zijn langs geweest? Toch niet om te luisteren naar de klachten van Ferrari? Alles is gebaseerd op fotomateriaal, zelfs metingen zijn er niet, dus alles had toch prima via electronische weg kunnen geregeld worden?

Vast en zeker to be continued.

Last edited by Guido; 03-09-2003 at 14:57.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 5 (0 members and 5 guests)

Posting Rules