|
#1
|
|||
|
|||
Brabham-BMW BT52 turbo-- WC F1 1983 -- Tameo 1/43
We gaan terug naar 1983. Alain Prost domineert zowat het hele seizoen met zijn Renault RE40, maar toch slaagt Nelson Piquet erin met zijn Brabham BMW BT52 turbo drie GP's plus een pak ereplaatsen te winnen. Dit geeft als resultaat dat met nog één GP te gaan (Zuid-Afrika) hij slechts 2 punten minder heeft dan Prost.
Tijdens deze laatste GP neemt Piquet kordaat de leiding tot Prost in ronde 36 moet opgeven met een kapotte turbo. Piquet neemt dan het wijze besluit om het kalmer aan te doen en laat teamgenoot Riccardo Patrese (de latere winnaar) en Andrea de Cesaris voor gaan. Nelson Piquet eindigt derde, wat hem 4 punten opleverd. Voldoende om voor de tweede keer wereldkampioen F1 te worden. De BMW motor waarmee toen gereden werd moet zowat de krachtigste F1 motor zijn geweest die ooit gemaakt is. Hij werd ontwikkeld uit een standaard 4 cilinder 2.0 L blok, dat men reduceerde tot 1.5 L turbocharged blok met meer dan 800 pk. De motor racete voor het eerst in januari 1982 en 630 dagen later werd hij wereldkampioen........
__________________
--------------- BSmodels |
#2
|
|||
|
|||
met deze auto gebeurde het allemaal
__________________
--------------- BSmodels |
#3
|
|||
|
|||
vervolg....
__________________
--------------- BSmodels |
#4
|
||||
|
||||
Heel erg geslaagd model, en zeer mooie fotoreportage ook!
Proficiat! |
#5
|
||||
|
||||
Prachtig modelleke dat je ons laat zien.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Heel mooi werk!
Nog van dat!
__________________
Groetjes, Domi. |
#7
|
||||
|
||||
knappe foro's en een mooi afgewerkt modelletje
|
#8
|
||||
|
||||
zeer mooi model en leuk dat je met de achtergrond informatie begint
|
#9
|
||||
|
||||
Heel mooi model.
Maar ik ga muggenziften over je intro. Prost domineerde eigenlijk enkel het midden van het seizoen (als hij al echt domineerde). Piquet was een verdiend wereldkampioen, want hij had dat seizoen met heel wat pech te kampen. En voor de mensen die denken dat Brawn en Schumacher het warm water hebben uitgevonden wat pitstops en tactiek betreft ; helemaal verkeerd. Brabham had dat al ruim 10 jaar eerder door èn in de praktijk gebracht.
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
On-topic, mooi werk.
__________________
|
#11
|
|||
|
|||
Quote:
hey Mario, 't is hoe je het bekijkt, 15 GP van GP3 tot en met GP11 scoort Prost 4 overwinningen, een tweede, een derde, vierde en vijfde plaats. Maar goed, Piquet was de verdiende winnaar, al was het alleen al voor het speciale ontwerp van de wagen en hun pitstop strategie. Beiden ontsproten uit het brein van Gordon Murray.
__________________
--------------- BSmodels |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Hey Integra, we hebben het wel over een 4 cilinder, maar ik moet toegeven, ik heb ook cijfers (voor de BMW motor) gevonden van 1500 en zelfs 1800. Het ging hier wel om bhp en niet hp. Ik veronderstel dat dit niet hetzelfde is, ben geen motorenspecialist. Wat wel zeker was, is dat hij in die tijd meer pk had dan de renault, die al jaren aan het ontwikkelen waren. Maar goed, genoeg , bedankt voor de toffe commentaren. It keeps me going
__________________
--------------- BSmodels |
#13
|
||||
|
||||
De desbetreffende 4-cylinder Turbo hebben ze (BMW) toendertijd op een duitse rollenbank gehad (= hp, geen bhp) die 1400hp aankon. Die draaide hij in de vernieling Er zit echter wel een kern van waarheid in wat je zei: die astronomische pk-waarden waren alleen voor de kwalificatiemotoren, die geproduceerd werden om 1 rondje vol te presteren en vervolgens uit elkaar te knallen De racemotoren lagen inderdaad op lagere waarden, omdat ze het langere tijd uit moesten houden.
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
|
|