|
#1
|
||||
|
||||
De modelbouwclub: een hemelsgeschenk of een vloek?
In sommige threads is het al eens ter sprake gekomen:
"Goh, blij dat ik De Paddock heb leren kennen, maar sindsdien lukt het allemaal niet meer zo goed". Je ziet het hier op het forum wel eens gebeuren en ook mij overkomt het wel eens. Je steekt uren werk in een model en dan op een cruciaal moment gaat het mis. "Bah!, wat een ellende", denk je dan, "vroeger had ik dat toch allemaal niet aan de hand". De quote wat verder in deze post, heb ik uit een thread gehaald, omdat het een idee reflecteert dat soms bij de mensen leeft. Je bent bij een club, dus je leert ook weeral meer. Sterker nog, je wil het ook per se allemaal eens zelf gaan uitproberen, want je wil je model misschien wel mooier, of tenminste net zo goed maken als datgene dat je gebouwd gezien hebt. Vraag is dus: lid zijn van een modelbouwclub waar een deel zotte gepassioneerden bezig zijn, is dat nu een hemelsgeschenk of een vloek? Voor de goede orde, in deze discussie beschouw ik ook de niet betalende De Paddock forummers als lid van een club, gezien ze misschien al wel in eenzelfde situatie terecht gekomen zijn. ps. wat niet wegneemt dat je geen lidgeld kan/mag betalen. Je hoeft er niet per se voor naar de meetings te komen. Ook het forum runnen (servers, abo's enz.) kost immers geld. Meer info hier. -------- quote vanuit een andere thread -------- Quote:
Wat wel is, is dat ik toen ook al in een club was en het is waar dat het advies en input van andere een stimulans kan zijn. "Pushen en elkaar opnaaien" vind ik een veel te negatieve weerklank hebben. Ik voel me alleszins niet verplicht. Dus het gegeven club, als je ervoor openstaat, draagt zeker bij tot de persoonlijke (modelbouw)evolutie die we allemaal doorlopen. Maar dat is niet gelimiteerd tot "ons clubke". Iedere club heeft als doel om ideeën en ervaringen te delen met elkaar. Dat de meeste daar beter van worden, is een natuurlijk gevolg. Dus op dat gebied zijn we niet zo uniek. Waar we dat wel zijn, is het feit dat we gespecialiseerd zijn rond 1 thema: automobiel in het algemeen en autosport in het bijzonder. Door die bundeling van gezamelijke kennis, kan je in een veel kortere tijdspanne een veel grotere progressie maken, waardoor je op 1 model misschien 2 of 3 nieuwe dingen wil gaan uitproberen. En wellicht daar, dat het dan misgaat. Maar dat heeft veel meer met inschatting van eigen kunnen te maken dan met elkaar opnaaien, toch? Dus ondanks dat ik toch al wat fratsen aan de hand gehad heb, blijft voor mij een modelbouwclub in het algmeen en De Paddock in het bijzonder een hemelsgeschenk. Last edited by Guido; 22-01-2008 at 18:48. |
#2
|
||||
|
||||
Amen
Voor ik hier op De Paddock kwam was ik echt nog maar een leek op modelbouw vlak. Ik had nog nooit gehoord over modellen spuiten met spuitbussen laat staan ze vernissen. Tzelfde met de panel lines uitkrassen en zwart maken. En het is natuurlijk zeer fijn om te zien hoe de mannen hier hun zeteltjes en dashboard bewerken met reliefpoeder etc. Ja De Paddock is tot nu toe al zeer leerrijk geweest voor mij |
#3
|
||||
|
||||
Ik sluit mij ten volle aan bij het bovenstaande. Sinds ik hier vertoef, zijn mijn modellen stukken beter geworden. Je leert inderdaad aan een groter tempo bij. De vele tips en voorbeelden die voorbij komen zijn daarbij een stimulans. Je bepaalt daarentegen zelf of je een tip opvolgt, of je wat getoond wordt ook gaat uitproberen, of je een nieuwe werkwijze wil toepassen of juist niet. Daarbij moet je uitgaan van je eigen kunnen, talent en progressiemarge. En dat geldt niet alleen in deze club. Iemand die bvb schaakt, moet net dezelfde leerstappen volgen. Je motiveert elkaar ten volle.
Opnaaien is maar hoe je het bekijkt. Ik neem er vrede mee dat er betere bouwers zijn dan mij die veel gedetailleerder en perfecter te werk gaan als ik. Voor mij moet het leuk blijven en vooral moet ik tevreden zijn van wat ik bracht. De meerwaardes die je hier leert, dragen daartoe bij maar moeten haalbaar blijven. Als je modellen naar de (TUUUUT) helpt, dan zijn de tips voor jou persoon geen meerwaarde. Grtzzzz
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#4
|
|||
|
|||
Inderdaad, het is dank zij al de mensen hier op de site en op de meetings dat wij veel bijleren in een kortere tijd dan in een "klassieke" modelbouwvereniging. Daar ben je meestal als autobouwer de rare eend in de bijt. Het gros van de leden in die clubs zitten in de tanks of de vliegtuigen. Je krijgt daar ook wel tips en goede raad maar dat beperkt zich meestal tot het technische gedeelte van de modelbouw (spuiten, verf enz) maar niet specifiek op autogebied. En dit is nu de grote troef van de Paddock. Hier is iedereen bezig met auto's. Ik ben nu bijna 2 jaar bezig met rallybakken en ik zie in elk model een lichte vooruitgang. En dit is voor het grootste deel dankzij de leden hier aanwezig. Ik kijk veel naar de threads, stel zelf al eens vragen en als ik naar de meetings kan gaan steek je iets op van de demo's. Ook heb ik het "handboek voor de autobouwer" dat hier op deze site staat uitgeprint en in een kaft gestoken. Zo heb ik dat altijd bij de hand als ik met iets zit. Ik heb niet de drang om aan wedstrijden deel te nemen of prijzen te winnen. Als ik een mooie bonte verzameling in mijn vitrinekast heb ben ik al gelukkig. Ik zie het hier dus ook niet zo direct als opnaaierij maar meer als een stimulans om elk model weer ietsjes beter te doen.
|
#5
|
||||
|
||||
Een hemelsgeschenk. Zeker weten. Ik doe al aan modelbouw sinds pakweg 1970, en aan civiele modelbouw sinds pakweg 1975. Meer dan 30 jaar civiele modellen dus, en natuurlijk stijgt het niveau van de modellen doorheen de jaren, maar het is pas sinds De Paddock bestaat dat ik reuzestappen vooruit gezet heb. We leren allemaal bij van elkaar, en het feit dat je een WIP-thread online zet geeft je ook een extra stimulans om de dingen beter te doen omdat er een hoop mensen zitten mee te kijken vind ik. Ik ervaar dat toch zo; soms vind ik een bepaalde oplossing goed genoeg voor mezelf, maar "ze gaan van mij beter verwzchten dan dat" denk ik dan, en door die positieve stimulans vind ik dan ook betere oplossingen.
Is het dan allemaal rozegeur en maneschijn? Toch niet, want soms verknoei je wel eens iets en moet je je geknoei nog online zetten ook. En "the higher the top, the lower the drop" natuurlijk. Maar als andere modelbouwers uit mijn fouten kunnen leren ben ik niet te beroerd om ze te tentoon te spreiden Maar zoals gezegd vind ik de nadelen helemaal niet opwegen tegen de voordelen. Dus we blijven lekker doordoen, en wees gerust hoor: ik ga fouten blijven maken Last edited by Sennake; 22-01-2008 at 23:11. |
#6
|
||||
|
||||
Ik heb mijn eerste stappen in modelbouw genomen toen ik een jaar of tien was. Ik moest bij de plaatselijke drukker in het dorp mijn kits gaan kopen, want ergens anders waren er (binnen mijn bereik) geen te krijgen. Het kwam er op neer dat ik genoegen moest nemen met een assortiment van een stuk of 5 Matchbox-camions. Iets later leerde ik de Tamiya's en Revells van die tijd kennen, maar progressie was er niet bij. De eerste pakweg 7-8 modellen waren met de tube Velpon aan mekaar gekliederd, zonder verf of iets.
Nog wat later nam ik de bus naar Tongeren en ging ik mijn modellen kopen bij Christaensens, omdat daar meer keuze was. Ik leerde dat modellen geverfd moeten worden om ze beter te laten ogen, en dus kocht ik mijn Humbrol verf daar ook. En dan bleef ik qua niveau ter plaatse trappelen totdat ik op mijn twintigste of zo stopte met bouwen. Ik zag af en toe wel eens heel mooi gebouwde modellen, maar ik had geen idee hoe zo een resultaten konden worden behaald. Toen ik als veertiger opnieuw begon, had ik internet waar enorm veel te leren viel. Het assortiment van kits en de bereikbaarheid ervan was enorm. Maar al die informatie kwam zo snel op mij af dat ik de grootste moeite had om in het bos de bomen te blijven zien. En dan ben ik beginnen surfen op fora, en "kijk wat die daar doet, en ha ja, dat kan ook mits een beetje betere planning, en oh zie wat die daar doet!" ... en toen was ik definitief vertrokken. Dàt is de essentie van een club: filteren van informatie en alleen die informatie laten doorsijpelen die je leden graag willen zien. Mensen onder de arm nemen die die hoeveelheid aan informatie niet kunnen slikken, en ze op pad helpen in hun groeiproces. Sinds ik in clubverband bouw heb ik ongelooflijk veel bijgeleerd, en ik leer nog alle dagen bij. En ik probeer om diegene die mij dat vraagt ook verder te helpen. Dat is het minste dat ik kan doen na zelf zoveel te hebben opgestoken. En voor wat betreft het ver(TUUUUT)en van een model; tja dat gebeurt al wel eens. "Wie niet waagt, blijft maagd" wordt gezegd. Er worden nieuwe dingen geprobeerd, en die lopen al eens mis. Het is dan aan de bouwer om die "technieken" bij te sturen tot ze wél werken, of om er van af te stappen als blijkt dat hij/zij er niet mee gediend is. Neem nog als laatste argument de mensen die ik heb leren kennen. Gasten die ik 3 jaar geleden van haar noch pluim kende, daar ga ik nu een heel weekend mee op zwier, en we hebben altijd dikke fun. Dat is voor mij ook wel wat waard. Als ik dus alles eens op een rijtje zet, dan zie ik niks dan pluspunten. Dus voor mij is die club een regelrecht hemelsgeschenk. (En daarom betaal ik dus heel trouw en met veel plezier mijn bijdrage)
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 22-01-2008 at 21:28. |
#7
|
||||
|
||||
"........... we pushen elkaar en blijven elkaar opnaaien! "
Eigenlijk zijn wij toch volwassen genoeg om voor onszelf uit te maken in hoeverre we ons laten "opnaaien". Ieder van ons zal zijn grenzen wel eens willen verleggen, maar weet soms niet hoe, wat en wanneer. Ook ik zat in dat schuitje, jaren geleden de hobby nieuw leven ingeblazen en naarmate ik kits bouwde, steeg ook mijn niveau stillekes aan. Zelfs verschillende jaren in Hasselt standhouder (met een aantal vrienden/collega's) op de modelbouwbeurs geweest alwaar men in contact kwam met andere bouwers zoals Sennake, Guido, .. en zelfs clubs die kwamen vragen om lid te worden. Lid worden van een club, dat zag den deze toen niet zo zitten, ik was liever vrij, zonder verplichtingen. Totdat ik internet leerde kennen,en ik in de paddock van Zolder regelmatig Sennake tegenkwam. Het was hij die me op deze site deed terecht komen. Eerst als lezer van dit forum, en na wat aarzelen heb ik me dan toch ingelogd zodat ik uiteindelijk ook vragen kon gaan stellen. Vragen waarop binnen de kortste keren meerdere antwoorden kwamen. Ook mijn ervaringen kon ik hier kwijt. Op zeker moment ben ik dan eens naar zo'n meeting in Wheels gegaan, en ik moet zeggen, ik heb het me nooit beklaagd. Na een paar meetings te hebben bijgewoond, ben ik dan uiteindelijk lid geworden van deze modelbouwclub. En zoals Louis al aanhaalde, dit is geen club zoals zovele andere clubs. Op korte tijd zijn we hier allemaal vrienden geworden, en zoals Dominique schreef; we maken plezier, ook waar we komen of naar toegaan. Mijn niveau is hier op korte tijd serieus gestegen, omdat ik nu eindelijk aandurfde om bepaalde technieken eens toe te passen, ook omdat de meeste van deze technieken ook nog eens in praktijk werden getoond aan de hand van demo's. En tegenslag kent iedereen wel eens. Nee jongens, om op de vraag te antwoorden; Lid zijn van een modelbouwclub waar een deel zotte gepassioneerden bezig zijn, is geen vloek, maar een hemelsgeschenk. En dat zie je ook aan het aantal mensen die, van ik weet niet waar, elke maand naar de meetings komen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Goh, had ik geweten dat mijn zin negatief overkwam, ik zou hem niet geschreven hebben! Een beetje uit de context getrokken denk ik ...
'Opnaaien' is helemaal niet negatief bedoeld, maar de verklaring voor deze uitdrukking is wel terug te vinden in alle vorige antwoorden. Doordat je bijleert en anderen zaken ziet doen ga je ook nieuwe dingen proberen en zal daardoor (in de meeste gevallen) je niveau stijgen. Spijtig dat een grappige en constructieve opmerking als negatief ervaren werd!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#9
|
|||
|
|||
Voor mij was deze club ook een godsgeschenk, ook al kan ik (tot mijn grote spijt) bijna geen enkele meeting meemaken, maar opdegene die ik meemaak, leer ik altijd een pak bij én wordt er héél wat gelachen... ook al ken ik de heren niet supergoed!
Deze club staat ook open voor venieuwing! Dat is te merken aan de speciale "Slotracing" board dat werd toegevoegd om aandacht te besteden aan een andere tak van het modelbouwen. Ik merk ook aan het aantal hits dat de statische modelbouwers toch ook héél wat interesse hebben in hetgeen we doen! En dat doet altijd deugd! Verder moet ik zeggen dat ik hier terechtgekomen ben tijdens mijn zoektocht naar modelbouwtips en trics! Ik werd meteen warm onthaald door de vaste waarden en ik voede me meteen op m'n gemak! M'n vragen werden vrijwel onmiddellijk en serieus behandeld, ook al waren ze van een soms héél erg beginnersniveau! Voor mij is het dus zeker een soort godsgeschenk! Als je m'n 365 GTB4 bekijkt naast de eerste body dat ik gemaakt heb, zie je een enorme vooruitgang! En dat is eerlijk gezegd grotendeels te danken aan deze club én aan het stimuleren van het uitproberen van nieuwe dingen! G. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Dus excuus voor het 'misbruiken' van dat ene zinnetje, maar het dient een iets breder belang in dit geval. |
#11
|
||||
|
||||
Deju, en ik verheugde me al op een dikke 'billenklets' van de voorzitter!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#12
|
|||
|
|||
De paddock modelbouw is een leuke bende. Ik kan zelf ook niet veel komen wegens het werk maar als ik dan wel kan, kijk er er naar uit. Dit moeten we zo houden. Als men zich louter op prestaties gaat richten is de lol er vlug af. Het is een vriendenclub en dit moet altijd zo blijven. Ik heb dit vroeger ook meegemaakt in een sportvereniging. Het was ook begonnen als een vriendenclub maar na een tijdje ging het om het resultaat. En als er zelfs geld aan te pas komt is het helemaal om zeep. Ook ga je dan kliekjes krijgen. De "goede" en de "minder goede". Wij moeten elkaar helpen waar we kunnen. En dit is tot nu toe steeds het geval in onze club. Daarom dat de paddock modelbouw zo uniek is. Bij ons primeert nog altijd de vriendschappelijke sfeer boven topresultaten. Iedereen is niet zo handig en ieder lid heeft niet altijd de tijd om te bouwen zoals hij dat zou willen. Onvermijdelijk krijg je dan verschillende niveau's. En dat zal altijd zo zijn. Zolang wij er maar steeds plezier in hebben en er iets van opsteken is alles dik in orde. Misschien een idee voor de toekomst: de clubkit.
Bij de modelbouwvereniging waar ik vroeger lid was kreeg elk lid op het kerstfeest identiek dezelfde kit. Het bestuur koos die uit en elk lid had 1 jaar om die af te werken. Op het volgende kerstfeest moest het model dan getoond worden (anders kreeg je er geen meer) en werden de verschillende identieke modelletjes dan besproken en vergeleken. Het was de bedoeling dat iedereen dan wat leerde en met zijn eigen ogen kon zien wat zowel goed als minder goed was aan zijn model. In die club was het wel iets makkelijker dan bij ons. Je had er de tankisten of de vliegtuigbouwers. Bij de paddock zijn het wel allemaal auto's maar alle facetten van de autosport worden er gebouwd en dat maakt het misschien iets moeilijker. Ik ben in elk geval nog altijd blij dat ik de paddock toevallig heb leren kennen op de beurs van Moveleo. Ik ben dan ook heel snel lid geworden en beklaag het mij nog geen seconde. Het is alleen jammer dat ik het niet eerder wist dat er zo een super vereniging bestond uniek in zijn soort. We mogen nooit vergeten dat we het geluk hebben om lid te kunnen zijn van zo een vereniging. Het is zeer zeker een geschenk van de goden. We zijn goed bezig en dat moeten we zeker zo houden |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Het leuke van een club is dat je door je te "groeperen" beter kan ontwikkelen in je hobby, en een mislukking zonder schaamte in groep kan bespreken en evalueren. Dat maakt dat we op termijn allemaal een beetje beter beginnen bouwen. En dat is toch goed voor iedereen? Ook als je geen ambities hebt om je modellen op wedstrijdniveau te bouwen. Maar dan moet je er wel van uit gaan dat een ieders ambitie op modelbouwvlak wordt gerespecteerd. Ik denk dat we daar bij De Paddock Modelbouw wel degelijk in slagen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#14
|
|||
|
|||
Zoals bij velen gaf ook het forum een aanzet om de kits weer boven te halen en terug te starten.
Pas na een tijd drong het tot mij door dat de paddock modelbouw eigenlijk niet de paddock was maar een onderdeel van.... . Na een aantal meetings bleek dan nog eens dat er eerst de paddock met forum was en dat er uit dit forum een clubke was ontstaan. Dit vond ik op zijn minst opmerkelijk want meestal ontstaat er een club en na een poosje beginnen ze met een forum maw een omgekeerde wereld. Na vele threads te hebben doorlopen was dit ook niet zo verwonderlijk want de paddock modelbouw onderscheidt zich namelijk door zijn eigenwijze, soms tegendraadse, recht voor de raap zijnde manier van werken, communiceren t.o.v andere "gevestigde" waarden (IPMS ed). Dit draagt zeker bij tot zijn succes. Mensen willen nu eenmaal een duidelijk simpel antwoord. Giet dat in een zeer gestructureerde vorm, in dit geval het forum, en je hebt de aandacht. Voor mij persoonlijk zou ik het geen hemelsgeschenk willen noemen maar ook geen vloek, eerder een continue stimulans. MAAR De vraag die ik mij stel: kan de modelbouwclub op zich bestaan ? Hiermee wil ik niet zeggen dat je moet afscheuren in tegendeel maar als je als modelbouwclub iedereen wil bereiken dan moet je naar buiten komen (lees: vanachter uw scherm komen). Dergelijke dingen kosten geld. Als club -in het algemeen- heb je dan een aantal opties om de kas te spijzen. Ofwel organiseer je iets dat geld opbrengt en vraag je een kleine bijdrage aan lidgeld ofwel organiseer je niets en verhoog je het lidgeld. Ik hoor er nu al vele hardop denken: ja, ja maak er maar een elitair clubje van !!! Misschien dat dit door sommigen dan zo gezien wordt, hetzij zo maar zonder money, money no funny funny ..... De 15 € lidgeld gaat niet integraal naar de modelbouw, integendeel. Is de huidige situatie dan dramatisch, neen. Maar wil je als club overleven en verder groeien dan zal er wat moeten gebeuren. Laat ons zeggen dat de funderingen er liggen, we moeten ze enkel nog verankeren. Ik heb speciaal het woordje forum in dit laatste stukje tekst niet meer gebruikt omdat ik van mening ben dat de club en het forum twee duidelijk gescheiden entiteiten moeten worden. Het forum moet toegankelijk zijn voor iedereen, de clubaktiviteiten enkel voor leden. Op de kar zitten is gemakkelijk, er aan trekken daarentegen voilà, tegendraads als we zijn trek ik de discussie verder open
__________________
--------------- BSmodels |
#15
|
|||
|
|||
Misschien geen slecht idee om een echte club te worden. De Paddock neemt al aan veel beurzen deel en ook buitenlandse trips staan er op het programma. In feite opereert de tak modelbouw al zo goed als zelfstandig. Valt nu alleen nog maar te zien of iedereen dit wil en hoe het dan verder moet. Er komt een hele hoop bij kijken om iets op te richten. Het is wel een feit dat de modelbouw binnen de paddock blijft groeien. Vroeg of laat moet er dan waarschijnlijk wel iets gebeuren. Een probleem is wel dat er veel leden van ver moeten komen. Maar nu we in dat hotel vergaderen kunnen ze misschien samen een kamer huren.
Last edited by Guido; 24-01-2008 at 00:18. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
|
|