De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 21-09-2008, 20:34
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mercury '49 - Cars - Sheriff - AMT - 1/24

Nu The King zo goed als af is, mag ik eindelijk aan de volgende Cars-deelnemer beginnen. Ik bouw die trouwens dubbel: eentje voor mijzelf en mijn zoontje Robbe en eentje voor mijn doopkind Lucas.

Ook nu weer even wat informatie over de animatieauto:

Quote:
Sheriff (voiced by Michael Wallis) is a 1949 Mercury, bearing Carburetor County license plate 001. Sheriff is painted in the classic law enforcement black and white, with a single red light dome, two sirens, and curb feelers. Sheriff was the first resident of Radiator Springs to appear in the film and also the first to meet Lightning McQueen during a police chase when McQueen was speeding through the town, trying to find Mack. He later befriends Lightning McQueen, even offering him a police escort to California, and joins his pit crew for the championship race.
Ditmaal was de keuze voor de 1/24 of 1/25 kit heel makkelijk. Er bestaat immers gewoon een Mercury'49 van AMT:



Hier even de inhoud van de dozen na de verplichte wasbeurt. Je kan er drie versies van maken dus ik ga nogal wat onderdelen over hebben!! Langs de andere kant ga ik ook heel wat materiaal moeten zien te vinden. Een overzichtje volgt meteen.









Let niet op de Corolla WRC die erbij staat, das een ander projectje.

Even de aanpassingen vermelden:







1/ Toevoegen van lamp en luidsprekers (iemand een idee waar ik die haal??)
2/ Toevoegen van een klep van een pet (Milliput / plastic card)
3/ Spiegeltjes (zitten misschien bij de kit, maar ik vond ze nog niet)
4/ Een soort Jaguarachtig ding daar vooraan, heb geen idee wat het is
5/ Toevoegen van de voetpadvoelers of hoe heten ze
6/ 4 antennes toevoegen
7/ Nog twee lichten op de achterzijde
8/ Whitewall banden, een uitdaging...
9/ De bumper helemaal aanpassen en wat bijplooien, eventueel hermaken met Milliput - Toevoegen van een spleetje voor de tanden, de rest van de mond zit verborgen door de typische politiesnor
10/ Verwijderen van de letters "Mercury"
11/ Toevoegen van een sierding...
12/ Nummerplaat
+ Toevoegen van de decals



En off course, ook deze is veel te lang en zou moeten ingekort worden. Maar net als bij Luigi en The King laat ik dit achterwege...

En zo moet hij dan uiteindelijk worden:



Ik maak hem dus dubbel. Mijn versie zal met motor en zo worden zoals de eerste twee Carsbewoners. De versie van mijn neefje zal gewoon dicht zijn.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2008, 19:08
Fanza's Avatar
Fanza Fanza is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Wevelgem
Posts: 252
Dit wordt weeral werk van zéééér lange adem en dan nog in het kwadraat

We gaan dit project met plezier volgen en kijken al uit wanneer de sheriff en hulpsheriff de orde gaan handhaven.
__________________
Grtz Fanza

Mijn Werkbank : Rally Cars
Reply With Quote
  #3  
Old 30-12-2008, 01:47
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
En drie maanden na de inleiding ben ik eindelijk aan de Sheriff begonnen. in vergelijking met Luigi en The King (waarvan ik binnenkort de witte letters ontvang) zal er hier veel minder verbouwingswerk uitgevoerd moeten worden. Maar deze maak ik dan weer dubbel, dus...

Allez, hierboven staat wat zoal moet aangepast worden. Vanavond werden de eerste zaken aangepakt...

Allereerst moet de wagen boven ziijn achterwielen een beschermkapje hebben. Met plastic sheet werd dit viervoudig gemaakt...



Op de wagen ziet dat er zo uit...



Aangezien de kit komt met losse motorkap en kofferdeksel moest hier ook wat aan gedaan worden. Deze delen pasten evenwel van geen kanten, moesten bijgeschuurd worden en lieten kieren achter. Dan maar zo...



Ik besloot evenwel om deze maal geen zichtbare motor te maken. Ja akkoord Luigi en The King hebben die wel, maar zeg nu zelf (voor wie de film zag) wanneer zie je hun motor? Inderdaad, NOOIT... Dus waarom dan daar tijd instoppen. Luigi en The King gaan toch nooit met geopende kap tentoon staan, dus laat ik dit problee gewoon vallen. Er komt wel wat van motor in hoor, maar invisible !!

Dus vooraan ook toe... De letters "MERCURY" wegschuren...



Samen zien ze er dan zo uit...



Nadat net boven zijn kontje een gaatje geboord werd (antenne) kon ik aan de slag voor het petje... Hier heb ik geen echte stap voor stap pic, maar aangezien ik nog maar één petje heb, ga ik dat dus nog doen.

Het petje staat hier wat naar boven gericht terwijl het in de film vaak naar beneden staan. Gelukkig is het een animatiefilm en heb ik dus wat dichterlijke vrijheid hierin. Ik had wat probeersels met een petje naar beneden maar dat zag er niet goed uit... Het petje is ook wat aan de dunne kant. Ik twijfel of het niet wat dikker moet, maar dan zal de kromming aan de zijkanten moeilijker te maken zijn. Ik zie wel...



Tenslotte werden de fenders en het petje verstevigd met wat Milliput. Nu staan ze samen uit te harden. Morgen komt petjes 2 aan bod. Ik ga zorgen voor voldoende pics.



Slaapwel !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 30-12-2008, 10:09
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Zoals bij The king ga ik ook deze met veel plezier en aandacht volgen. Succes ermee.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 30-12-2008, 19:44
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Succes !!!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #6  
Old 30-12-2008, 23:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Beloofd weer een spannende bouw te gaan worden. Good luck!
Reply With Quote
  #7  
Old 30-12-2008, 23:26
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
'petje' af ...

Loeten, ge begint hier stilaan de grootste verbruiker te worden van putty met al uw verbouwings projecten

Succes ermee en deze blijf ik volgen.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #8  
Old 31-12-2008, 01:44
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
'petje' af ...

Loeten, ge begint hier stilaan de grootste verbruiker te worden van putty met al uw verbouwings projecten

Succes ermee en deze blijf ik volgen.
Niet alleen putty, ook milly-put, schuurpapier en primer koopt hij ondertussen bij de groothandel.

Ik ga doen zoals mijn voorgangers; meevolgen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-01-2009, 21:33
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ok volgers, hier ben ik weer... Owja, de uitgaven aan Milliput, putty, schuurpapier en dergelijke meer liggen wat lager bij dit model. Er is echt niet zo heel veel werk aan. Luigi was klaar in 4 maand, The King in 7 maand, dit zal een tweemaandertje zijn...

Eerst even het "petje" of "zonneschermpje" laten zien van de eerste Sheriff. Zoals je ziet staat ie ietsie pietsie naar boven terwijl in de animatiefilm dit onderdeel steeds ende altijd naar beneden staat. Klein mankementje dus... Maar alles zit nu muurvast...





Dan maar zorgen dat het bij nummer twee beter is. Hoe gaan we nu te werk? Kijk maar mee...

Eerst maken we twee gleuven in het dak, liefst symmetrisch met de ramen.







Stap twee: we bouwen de "zonnewering". Men neme plastic card, we passen het af, wnijden weg waar nodig, fryfitten enkele malen, bijsnijden, schuren, dryfitten, plooien en als ie goed zit, wachten...









...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #10  
Old 05-01-2009, 21:39
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ten slotte zorgen we dat het ditmaal wel bijna horizontaal hangt, liefst licht hellend naar beneden. We plaatsen dus stukjes plastic card aan de binnenzijde:



Dit is dan het uitzicht:





Vergelijk eens met de eerste, het zit beter he?? Opgepast, ik moet het nog vaster zetten met Milliput...

En beste volgers, wat hebben we nu geleerd? Zeg maar hardop: ten eerste... ten tweede... en ten derde...

Next up: de motor en het chassis. Aangezien hier amper iets moet veranderen en er zeker zo goed als geen kleurverschillen zijn, houden we het basic. Eerst alles ineenplekken en dan de verf (primer, lak) erover.







We plaatsen de motor op het chassis in opbouw:



...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 05-01-2009 at 21:44.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-01-2009, 21:43
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Laatste deel: het opbouwen van het chassis, ophanging, uitlijnen van de banden en bandenkeuze...

In de animatiefilm heeft Sheriff brede banden. Ik heb hier keuze tussen gewone en dan ie sportbanden. Ik denk dat ik voor de linker ga. De wagen ligt er iets lager bij maar het oogt wat beter. Het Goodyearlogo moet erafgeschuurd worden en er komt een whitewall op...









Ondertussen staat het chassis uit te harden na de primerlagen en een eerste laagje zwarte verf. Veel is hier niet aan te zien, dus geen foto's. Dit weekend kan ik weer verder met het model. De zwarte delen zullen dan gespoten worden.

Owja, bijna vergeten. Ook de mond kreeg al een eerste ingreep:





Het begint er al wat op te lijken...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 05-01-2009 at 21:46.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-01-2009, 23:42
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
.................................................. ............................

Het begint er al wat op te lijken...
Op wie, ......... op U ?




Nee, alle gekheid even achter wege gelaten, je 2de zonneklep, of hoe je dat ding ook noemt, ziet er véééél beter uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-01-2009, 16:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Okey, ik had al uitgelegd hoe dat zonneklepje moest gemaakt worden. Nu de eerste Sheriff van zijn lak ontdaan is (brrr de Tamiyalak was hardnekkig), kan ik het klepje erop vastmaken. Dat gaat als volgt:

We steken uitstekende delen door de gleufjes en zetten het vast met secondenlijm.



Ook de boorden krijgen een "laagje" secondenlijm. Alles goed ter plekke houden, een tijdje wachten (wel langer dan enkele seconden dus) en als alles goed gaat, heb je dit:





Hierna volgt een laagje Milliput op het "petje" om de overgang vlotter te laten verlopen.





Voila, nu hebben beide wagens een prima sunvisor op staan. Nu alles laten uitdrogen, putty smeren waar nodig, bijschuren en desnoods herhalen. Ik schat dat ik volgend weekend met de spuitwerken kan beginnen.

De tweede sheriff, die wel een goede sunvisor had staan, zag er voorlopig zo uit: de deuren waren reeds wit gemaakt, dus na enkele dagen uit te harden kon het zwart erop...



We starten eerst met het zorgvuldig afplakken van de deuren met Tamiyatape en wat Tesa, erop lettend dat geen Tesa op de deuren zelf gekleefd werd zodat geen verf meekomt als je het boeltje verwijderd.



In de garage werd de eerste nevellaag gezet. Ziet er prima uit. Ook nevellaag twee gaat vlot...

Maar dan komt laagje drie en zie ik plots wat reacties in de lak:



Even van dichtbij op foto gezet:





Hoe is dit toch in godsnaam mogelijk??? Even logisch nadenken...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 18-01-2009, 16:15
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ik heb lak van hetzelfde merk gebruikt, dus daar kan het niet aan liggen. Ik zet de spuitbussen even op een rijtje:



Dat is ook de volgorde waarin ze gebruikt moeten worden: eerst de doorzichtige primer, dan de witte of de grijze, dan de zwarte rallylak of de witte quality paint. En zo heb ik het ook gedaan... Of wacht eens... Ik heb de deuren zo gedaan, maar er was overspray van het witte op de rest van de wagen. Blijkbaar moet die rallylak ONDER de quality lak komen en niet omgekeerd of je krijgt reacties. POTVOLKOFFIE !! Niet aan gedacht dus want dit wist ik wel...

Ah ja dan gaat ie maar weer de remolie in he. Vanaf nu staat er op die flessen een volgordecijfer, dan kan ik die fout niet meer maken he... Ja ik hoor sommigen zeggen: gaat ie het nu nooit leren?? Tjah, mijn hoofd zit vol zaken rond school die momenteel moeten gedaan worden (Vormselvoorbereiding, Studiekeuze, MDO-leerlingbespreking, SVS-schoolsport, BASO-fiche voor overstap lager-middelbaar, evacuatiekaartjes (+ 120 maken, ...) dan is een misser gauw gebeurd... OK het is geen excuus, dus shame on me...

Overigens was de lak ook wat dof uitgeslegen: niet goed genoeg de bus geschud, maar het andere kwaad was al geschied. Heb gewoon de wagen was zwarter gespoten om een zicht te geven op hoe het had kunnen zijn vanavond...



En dat was dan zo:







Voila, deze body ligt dus in de remolie. Voordeel van Dupli Color is dat die er vlug weer af is... De chromé parts zitten dan weer onder een laagje ovenreiniger. Voila, de processie kan weer enkele stappen vooruit, hopelijk doe ik het nu beter want ik kan me echt wel voor het hoofd slaan...

Grtzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #15  
Old 18-01-2009, 16:21
Avalon's Avatar
Avalon Avalon is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Finland
Posts: 79
Mag ik deze WIP even onderbreken om even te vragen waarvoor die "curb feelers" eigenlijk dienen?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 8 (0 members and 8 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.