![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Ford Escort Gr.2 - Van Ommen - Zolder 1982 - Jemmpy - 1/43
Weer een klantenmodel in de maak, maar wel een gedetailleerd model deze keer, op vraag van de klant.
Het gaat om deze Escort, waarme Van Ommen 2e werd tijdens de "Rennsport Trophäe" van de Bergische Löwe van 1982 in Zolder: ![]() ![]() Om de details mooi te laten uitkomen heb ik eerst alle panel lines diep uitgekrast, iets wat in resin altijd een pak makkelijker is dan in plastic... Ook de raamrubbers werden wat dieper uitgekrast, zodat ik het later wat gemakkelijker zal hebben bij het schilderen ervan. Vooraan werden de 2 luchthappers volledig uitgeboord voor wat meer realisme, en werden de horizontale koelribben van de grille dieper uitgekrast om de vorm beter te laten uitkomen. Naast de bestaande verticale openingen werden ook nog 2 extra openingen verwezenlijkt, omdat die op de referentiefoto's ook te zien zijn; één ervan dient voor de bevestiging van het sleepoog. De nodige gaatjes werden geboord voor de plaatsing van de spiegels en de noodstop. Achteraan werd de meegegoten tankdop ook uitgeboord zodat ik hem kan vervangen door een nieuwe, apart gemodelleerde dop. Ook het slotje op de koffer werd weggeschuurd en vervangen door een uitgeboord gaatje waarin later een nieuw slotje aangebracht zal worden. Eens al deze aanpassingswerken uitgevoerd waren (samen met de 'reguliere' opkuiswerken van de resin body natuurlijk) werd het model in witte primer gezet. Een dag later werd dan de TS-26 pure white laag aangebracht. Last edited by Sennake; 22-01-2010 at 20:08. |
#2
|
||||
|
||||
Na een dag of 2, 3 drogen was de tijd gekomen om de maskering van het witte gedeelte aan te vatten. Ook deze keer weer werd hiervoor BMF gebruikt, spaarzaam aangebracht in dunne reepjes. Vervolgens is de rest van het model afgedekt met Maskol, en eens die droog was werden ook de ruiten van de binnenzijde afgedekt met masking tape.
Het is geen zicht, maar het werkt wel goed. Wat nu wit is moet dus donkerblauw worden, en wat paars is blijft in feite wit... |
#3
|
||||
|
||||
We zijn nu enkele uren na het spuiten van de kas, en dan neem ik gewoontegetrouw de maskering weg. Het resultaat ziet er wat mij betreft best ok uit; de rest van de livery zal gevormd worden door middel van de decals. Het valt alleen te hopen dat de witte decals die over het blauw moeten gezet worden niet teveel doorschijnen...
Hier zijn enkele foto's: |
#4
|
||||
|
||||
"ferm gestart"!
![]() |
#5
|
||||
|
||||
Eentje uit de goeie ouwe circuittijd.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Ja man, je kan in dat blauw gewoon je haren kammen.
Alweer knap spuitwerk.
__________________
Grtz Fanza Mijn Werkbank : Rally Cars |
#7
|
||||
|
||||
BMF rules!
![]()
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#8
|
||||
|
||||
Gij weet uw modellen wel te kiezen, man. Weeral een prachtexemplaar.
Aja, 't is voor en klant.. te laat gezien. ![]() En ook weer subliem spuitwerk. ![]() ![]() Ge hebt mijn volle aandacht.... alweer.... ![]() ![]() Last edited by Loixrallyfan; 23-01-2010 at 15:12. |
#9
|
||||
|
||||
Dit is een hele mooie. Ik heb deze nog staan op schaal 1/24, de Zakspeed uitvoering van Esci. Ben benieuwd naar het interieur dat je gaat bouwen. Als je daar foto`s van hebt mag je me ze altijd mailen.
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
en blinken dat em doet pfffff :-)
__________________
addicted to peugeot |
#11
|
||||
|
||||
Update: de decals. Brrrrrrrrrrr!!!
Tja, de slechtste decals aller tijden zijn deze niet, die eer valt te beurt aan de decals van de BMW 323i ("Printed by Déco Models"). Ze komen echter vrij goed in de buurt ![]() ![]() ![]() Dat betekende dus dat de striping in 2 volledige avonden gezet werd, met als toemaatje het weer maar eens oplossen van de witte inkt door toedoen van de rode Daco sol. Ofwel is die sol ineens superstraf geworden, ofwel kan ik geen decals meer zetten, ofwel speelt den duvel der hier mee, maar ik kreeg een serieuze déjà-vu bij het plaatsen van deze decals. Dan maar weer de oranje sol gebruikt in combinatie met haardroger-hitte. Na 2 avonden stonden de strepen die in feite maar uit drie decals bestaan, er eindelijk een beetje deftig op. Gisterenavond heb ik dan de sponsors gezet van de voorzijde naar de achterzijde. Vooral de Denim decal op de neus en de Goodyear decal onder het radiatorrooster wilden niet meespelen. De eerste werd dan ook vakkundig bijgestipt met witte verf, de tweede werd na eindeloze en vruchteloze pogingen om hem tegen het model aan te drukken verwijderd (ook deze keer weer werkte dit opluchtend) en vervangen door eentje uit de reserve-decals doos die zonder problemen geplaatst werd. Vandaag dan de zijdelingse sponsordecals gezet wat betekent dat ik voor dit simpele Fordje maar liefst 4 volledige avonden gebruikt heb om de decals te zetten... Enfin, ze staan erop. Dus heb ik hier en daar nog wat bijgestipt en de meest opvallende sol-vlekken weggepoetst. Nu mag de kas goed doordrogen zodat ik er morgen een eerste laag vernis ga kunnen opzetten. Hier zijn de foto's! |
#12
|
||||
|
||||
Ondanks de tegenslagen ziet het er goed uit.
__________________
Op de werkbank: Revell BMW Z1 |
#13
|
||||
|
||||
#14
|
||||
|
||||
Die decal-ellende ligt ondertussen alweer een hele tijd achter ons. Nu de Paasvakantie begonnen is vond ik de tijd gekomen om dit project terug op de werktafel te leggen zodat mijn klant binnen afzienbare tijd zijn langverwachte model in ontvangst kan nemen.
De kas werd in de vernis gezet en kreeg zeer veel tijd om te drogen. Daarna heb ik de raamrubbers aangebracht met matzwart. Ik heb ondertussen de kas al zodanig vaak gemanipuleerd met het passen op het chassis dat een deel van het matzwart alweer verdwenen is, maar geen nood, dat komt goed. Ik ga ze wel pas bijwerken als het model op een grondplaatje geschroefd is en ik het dus niet meer moet 'bepotelen'... Ook de wielen werden al geprepareerd. De velgen zelf bestaan uit resin(!) en moeten dus zilver gespoten worden. Meestal zijn dit aluminium gedraaide velgen die er van zichzelf al realistisch uitzien, hier dus niet. Daarna werden de binnenkanten matzwart geschilderd en werden de foto-ets inserts geplaatst. De banden hebben ook heel wat schuurwerk gevergd om er presentabel uit te zien, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Het interieur kreeg heel wat extra detaillering aangemeten: het is véél te simpel om er realistisch uit te zien. Hier een opsomming van wat er allemaal aan gebeurd is: * de klokjes (die totaal ontbraken, zelf als 'vorm') werden uitgeboord, decals gezocht en geplaatst, ringetjes van metaaldraad gevormd en met epoxylijm aangebracht; * mishmash schakelaars werden geplaatst; * de schakelpook werd weggesneden en vervangen; * extra bedrading aangebracht en bestaande bedrading geschilderd; * achterzijde van de stoel werd voorzien van een aftermarket decal; * foto-ets pedalen werden toegevoegd; * aftermarket gordels werden aangebracht; * schokbrekers achteraan werden toegevoegd via mishmash; * resin rolkooi werd weggegooid en vervangen door een exemplaar uit metaaldraad; * alleen het stuur en de brandblusser zijn nog origineel, en dan nog werd er aan de brandblusser een aftermarket decal toegevoegd. |
#15
|
||||
|
||||
Tenslotte zal er aan het model ook nog een pilotenfiguurtje toegevoegd worden om het geheel er presentabel te laten uitzien. Ik vond een goede foto van de piloot, dus als referentie is dit ideaal...
Last edited by Sennake; 05-04-2010 at 17:41. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|