|
#1
|
||||
|
||||
Ford Focus WRC 02 - Rally Corsica 2002 - Duval/Fortin (Tamiya - 1/24)
Ik ben er eindelijk aan begonnen. Eerst heb ik de carosserie grondig geschuurd, gereinigd en ontvet. Daarna is de grondlaag gespoten (wit). Na 24 uur drogen werd de eerste laklaag (Tamiya TS-51 "telefonica blue") gespoten. De verf "dekt" niet echt goed zodat de randjes nog zichtbaar wit blijven. Minstens 2 extra deklagen zullen hier nodig zijn...
Na 24 uur kwam de 2e laklaag dus, en na nog eens 24 uur wachten heb ik de 3e laklaag gespoten. Het model ziet er nu acceptabel uit en dus laat ik het er voorlopig bij qua spuitwerk. Als het model door en door droog is zal ik het nog lichtjes opschuren en daarna polieren. Dat zou het wat de laklaag betreft, moeten zijn. Daarna kunnen we beginnen met de decals... Ondertussen heb ik de koplampen aangepakt. Die zijn foutief en dateren blijkbaar nog van het 1999 model. Tamiya heeft hier verzuimd om de juiste koplampen mee te leveren dus moeten we ze aanpassen. Het gaat hier namelijk om het 2002 model. De koplamp-spiegel werd weggefreesd, en ik heb de dubbele koplampen zorgvuldig nagebouwd en in het lichtblok gelijmd. Morgen is de andere kant aan de beurt... En daarna is er nog een boel afwerking en schuurwerk te doen natuurlijk. Maar de lichtblokken zullen er in elk geval een pak realistischer en correcter uitzien... Tot zover deze bespreking... Last edited by Sennake; 17-02-2006 at 23:06. |
#2
|
||||
|
||||
benieuwd om te vernemen hoe je dat nu weer geflikt hebt. Ziet er alleszins heel overtuigend uit! Knap!
|
#3
|
||||
|
||||
Re: Ford Focus WRC 02 - Duval/Fortin (Tamiya 1/24)
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Re: Re: Ford Focus WRC 02 - Duval/Fortin (Tamiya 1/24)
Quote:
Ok, hier gaan we : Wat je voor dit werkje absoluut nodig hebt zijn koplamp-spiegels, want de vorm is zodanig gecompliceerd dat ik het niet zag zitten om ze zelf te maken van "scratch" (sommige artiesten zouden waarschijnlijk lachen met mijn onhandigheid maar goed). Dus haalde ik één van de 4 Escort kits die ik nog liggen heb boven en ik besloot om tenminste 1 ervan te bouwen zonder het extra schijnwerper-lichtblok op de motorkap. Op die manier kon ik 4 van de 6 meegeleverde koplamp-spiegels recupereren. Op de eerste foto kan je zien welke kit ik bedoel en over welke onderdelen ik het heb. Eens de spiegels afgeknipt en bijgewerkt waren, kon ik aan het echte werk beginnen. Ik sneed de opstaande rand weg van 2 spiegels en ik zaagde nog meer weg van 2 andere spiegels, om de kleinere spiegels te bekomen. Op de foto zie je één onbewerkte spiegel, één met de weggesneden rand en één waarbij ongeveer de helft van de spiegel verwijderd werd. Hierna nam ik de zwarte lichtblokken onder handen. Ik freesde het binnenste weg, want daar komen de nieuwe spiegels te zitten. Alvorens ik kon testen of ze pasten, moest ik nog meer wegnemen van de kleine spiegels want die worden gedeeltelijk overlapt door de grotere spiegels. Dus sneed ik nog een stukje weg en ik kleefde het ontstane gat dicht met plastic sheet. Dit kan je allemaal zien in de volgende foto. De volgende foto toont de afgewerkte kleine spiegel, en de 2 spiegels samengekleefd tot één geheel. Ondertussen had ik ook de lichtblokken bijgeschuurd en had ik er een nieuwe bodem aangekleefd om de spiegels gemakkelijker te kunnen monteren. De foto maakt één en ander duidelijk denk ik. Maar nog was het wegsnijden niet gedaan! Ik moest ook nog een stuk wegsnijden van de onderkant van de samengekleefde spiegels om hen in de lichtblokken te laten passen. Eens dat gedaan was kon ik eindelijk testen of ze pasten. Hierbij kwam ik tot de vaststelling dat de "ampoules" niet in de juiste richting wezen maar dat was eigenlijk geen probleem omdat ik toch van plan was om ze te verwijderen en te vervangen door stukjes staaldraad. Al wat ik nu nog moest doen was het kleven van de spiegels in het lichtblok en daarna de gaten opvullen met putty, secondenlijm en kleine stukjes plastic sheet. En daarna het eeuwige schuren, snijden en vloeken en herbeginnen en uiteindelijk tevreden zijn met het resultaat natuurlijk Zoals reeds vermeld freesde ik de ampoules weg en verving ik ze door stukjes staaldraad (in de juiste richting deze keer), en ik vergat hierbij ook de pinkers niet... Ik had ook opgemerkt dat de vlakken boven de grote spiegel niet meer gegroefd zijn bij de 2002 versie, dus vulde ik die groefjes ook op... Dit kan je allemaal zien in de laatste foto, evenals het uiteindelijke resultaat. Links zie je een lichtblok zonder ampoules, rechts een compleet lichtblok. Waarschijnlijk zal ik nog wel wat schuurwerk hebben nadat de grondlaag aangebracht werd, maar dat is slechts een kleine aanpassing. En in tegenstelling tot de 1999-versie moeten deze lichtblokken helemaal in het chrome silver gespoten worden. Eens dat werkje geklaard is mag je uiteraard nieuwe foto's verwachten Last edited by Sennake; 17-02-2006 at 23:09. |
#5
|
||||
|
||||
Knap
|
#6
|
||||
|
||||
Echt wel geweldig!
Heel goed gevonden en uitgewerkt ! En bedankt voor de meer dan duidelijke uitleg Wie was dat die zei dat surfen een sufmakende bezigheid is? Dank u ! olivier |
#7
|
||||
|
||||
't is inderdaad geniaal gevonden én zeer mooi uitgevoerd.
|
#8
|
||||
|
||||
Ik was jullie het eindresultaat nog schuldig...
Vwala! (Apropos die witte stipjes op de carosserie zijn in feite de metaaldeeltjes die van het blauw een metallic-kleur maken en die in werkelijkheid bijlange zo opvallend niet zijn. Het is de flits van mijn fototoestel die verantwoordelijk is voor dit negatieve effect...) Last edited by Sennake; 17-02-2006 at 23:10. |
#9
|
||||
|
||||
op de eerste foto zou 'k echt niet zo weten... De tweede ziet er wel goed uit! En wat de metallic betreft, anders uw flits misschien eens in de lucht laten flitsen, als dat gaat natuurlijk
|
#10
|
||||
|
||||
Beter 1 flits in de lucht dan 10 flitsen.......... , maar Huudo heeft gelijk wat de flitstechniek betreft. Vereist wel een flitser met een hoog richtgetal en een smetteloos wit plafond. Ander truukje is een diffuser vóór de flits plaatsen (eventueel kalkeerpapier).
En dan focussen op die prachtige Focus. jan |
#11
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit...
|
#12
|
||||
|
||||
Allez, de vakantie is begonnen en ik ook (herbegonnen aan mijn Focus dan).
Het "onderstel" (uitlaat, ophanging, zichtbaar deel van de motor,...) is geverfd en gemonteerd. Ik wil jullie de foto's van dit stadium dan ook niet onthouden... Last edited by Sennake; 17-02-2006 at 23:12. |
#13
|
||||
|
||||
knap zeg
__________________
Greetings |
#14
|
||||
|
||||
Dat ziet er heel netjes uit! 'keep on going' zou 'k zeggen.
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 7 (0 members and 7 guests) | |
|
|